به گزارش شهرآرانیوز، عابران پیاده معمولا در صدر آمار قربانیان سوانح رانندگی در استان خراسان رضوی هستند، جولان خودرو در خیابانها به حدی رسیده که عرصه را برای تردد عابران تنگ و به حریم اشخاص تجاوز کرده است، اما همچنان به این موضوع توجه چندانی نمیشود.
امروزه شتاب و عجله حرف اول را میزند و همه از صرفهجویی در وقت میگویند، اما گاهی رانندگان در پس همین شتاب و یک لحظه غفلت، شانس زندگی را از عابران پیاده سلب میکنند.
همین چند وقت پیش بود که در شهرآرانیوز خبری با تیتر" مرگ زن باردارو جنین اش" را منتشر کردیم، از این دست خبرها، دیگر برای ما غریب نیستند، زیرا آمار فوتیهای عابران پیاده روز به روز بیشتر میشود و دیگر فرقی نمیکند کودک باشند یا بزرگسال پیر باشند یا جوان.
آنچه مسلم است و شواهد نشان میدهد سایه مرگ بر سر عابران پیاده هر روز سنگینی میکند.
شتاب در رانندگی و عدم رعایت سرعت مطمئنه، جان عابران پیاده بسیاری را تاکنون گرفته است و رانندگان بی احتیاط بسیاری را روانه زندان یا مجبور به پرداخت جریمههای گزاف کرده است.
البته اگر یک طرفه به قاضی نرویم در بسیاری ازاین سوانح، عابران پیاده مقصر شناخته میشوند مانند اینکه عابرین پیاده گاهی به معبری که میخواهند از آن عبورکنند بسیار بیتوجهاند برخی از عابرین با این توجیه که راننده من را خواهد دید و چارهای جز توقف ندارد، بدون توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و چراغها از محل مورد نظر خود عبور میکنند.
کمتر دیده شده است که عابرین، به جز در خیابانها و چهارراههای بزرگ، سعی کنند از خط کشی عابر پیاده عبور کنند در واقع عابرین مقصر از هر نقطه خیابان که مورد نظرشان باشد تردد میکنند و دیگر به عواقب جبران ناپذیر آن نمیاندیشند.
همچنین آمار مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز نشان میدهد که بیش از نیمی از جانباختگان در ساعات تاریکی شب، جان خود را از دست دادهاند، این موضوع نشان میدهد که خستگی و خواب آلودگی رانندگان در ساعات تاریکی و پایانی شب، عدم رویت پذیری عابران از سوی رانندگان، قرار گرفتن عابران در نقاط کور و فاقد دید و ... منجر به این حوادث شده است.
یک عابر در تصادف با خودرویی که سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت دارد شانس ۵۰ درصدی برای زنده ماندن دارد، در سرعت ۶۰ کیومتر این احتمال به ۱۰ درصد میرسد و در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، احتمال زنده ماندن او حدود یک درصد و تقریبا غیر ممکن است.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی میگوید: کودکان و افرادی که درسنین بالای ۶۰ سال هستند به دلیل اینکه تعلل در تصمیم گیری دارند و با گامی که به یکباره به عقب برمیدارند راننده را دچار اشتباه در محاسبات رفتاری میکنند دلیل اکثر تصادفاتی که در این رده سنی روی میدهد به همین شکل است.
علیرضا رحیمی با بیان اینکه نخستین گام باید طرحهای فرهنگساز را برای کاهش این آمار به کار گرفت تصریح میکند: عدم توجه به جلو و جوانب توسط رانندگان، سرعت بالا، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی از اصلیترین عوامل تصادفات رانندگی هستند.
وی ادامه میدهد: همچنین عابران پیادهای که احتیاط نمیکنند و از پل روگذریا زیرگذر، گذرگاه عابر پیاده تردد ندارند ویا حتی در تاریکی از لباسهای رنگ تیره استفاده میکنند و یا ورود ناگهانی به خیابان دارند خود عامل تصادفات مرگبار هستند.
وی با بیان آمار تصادفات در ۸ ماهه نخست امسال در استان خراسان رضوی بیان میکند: از مجموع ۳۴۲ فوتی در سوانح رانندگی، ۱۷۳ نفرعابر پیاده بودند یعنی معادل ۵۱ درصد از فوتیهای تصادفات رانندگی را شامل میشوند.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی میگوید:همچنین از مجموع ۱۸ هزار و ۵۱۶ سوانح رانندگی در مشهد، ۹ هزار و ۲۵۵ مصدوم بر جای گذاشته است که این آمار و ارقام جای تامل دارد.
وی با شرح تمهیدات پلیس راهوردر پیشگیری از این موارد بیان کرد: مدیریت سرعت در معابر (سرعت میانگین)، برخورد جدی با رانندگان متخلفی که سرعت بالا دارند وارجاع آنها به مقام قضایی و حتی توقیفهای طولانی خودرو از جمله این مجازاتهای قانونی است.
رحیمی همچنین بیان کرد:همچنین شناسایی نقاط پر خطر، تغییرات هندسی در معابر، پل عابر پیاده و گذر سازی عابر پیاده از جمله اقدامات در زمینه کاهش تصادفات بوده است
وی با بیان نقاط حادثه خیز در مشهد عنوان میکند: ۱۱۷ نقطه حادثه خیز در مشهد شناسایی شده اند که نقایص آنها برطرف شده است که تاثیر بسیاری در کاهش تصادفات داشته است.