سرنوشت باورنکردنی جوان کارتن خواب مشهدی| پدر و مادرم پزشک هستند برخورد ۲ خودرو در جاده مشهد - نیشابور یک فوتی و پنج مصدوم در پی داشت (۱۳ تیر ۱۴۰۳) هشدار: مرگ‌ومیر بیماری هاری به مرز خطر رسیده است انتقال پیکر ۹ نفر از حجاج فوت‌شده به ایران (۱۳ تیر ۱۴۰۳) خروج حدود ۶۰ درصد حجاج ایرانی از مکه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) سازمان غذا و دارو هشدار داد: خطر ابتلا به سرطان به علت برنزه کردن پوست یک فوتی و چهار مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در مشهد+تصاویر (۱۳ تیرماه ۱۴۰۳) آیا مصرف مکمل‌های غذایی تاثیری در پیشگیری یا بهبود علائم تب دانگی دارد؟ احکام رتبه‌بندی بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادر شد جمع‌آوری ۱۶۲ معتاد متجاهر در مشهد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) واریز علی الحساب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | بازنشستگان حساب خود را چک کنند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) تب دنگی در مشهد سیر افزایشی ندارد | احتمال آلودگی بالا پشه آئدس از شهریور ۱۴۰۳ به سلامتی خود در دهه ۳۰ زندگی اهمیت بیشتری دهید گردشگری شهری ابزاری برای نیل توسعه پایدار دستگیری ۴ شرور در بولوار رسالت مشهد چرا دستکاری جوش‌های «مثلث خطر» صورت ممکن است به قیمت جانمان تمام شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۱۳ تیر ١۴٠٣) | افزایش دو تا چهاردرجه‌ای دما در سطح استان پیش‌بینی حضور بیش از ۵ میلیون زائر در مراسم اربعین |رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران: ارتقای سلامت هدف ما است اگر آدامس قورت دهیم چه می‌شود؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دلیل آلودگی هوای کلانشهر‌های کشور چیست؟ (۱۴ آذر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۸۴۰۸
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
دلیل آلودگی هوای کلانشهر‌های کشور چیست؟ (۱۴ آذر ۱۴۰۲)
این روزها نفس کشیدن در هوای کلانشهرها دشواره شده است، یک کارشناس حوزه انرژی به شرح دلایل آن پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد رمضانی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص دلایل آلایندگی کلانشهرهای کشور اظهار کرد: صنایع و نیروگاه‌ها از جمله منابع ثابت و خودرو‌ها از منابع متحرک آلایندگی شهر‌ها به شمار می‌روند، اما در داخل کلانشهر‌های کشور آنچه مسلم است آلایندگی قابل رؤیتی است که وجود دارد.

وی با اشاره به طبقه‌بندی آلایندگی شهر‌ها گفت: آلودگی دو نوع است؛ یک سری آلایندگی‌هایی که قابل رؤیت نیستند و بیشتر در کلان، روی آب و هوا تأثیر می‌گذارد مثل گاز‌های گلخانه‌ای و ... و دوم آلایندگی قابل رؤیت مانند ذرات میکرونی که فضای شهر‌ها را تغییر رنگ می‌دهد و کاملاً قابل مشاهده است.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: همچنین این آلایندگی هوا ناشی از ذرات میکرونی می‌تواند به چندین عوامل متحرک و ثابت درون‌شهری و برون‌شهری بستگی داشته باشد، اعم از خوردو‌های سبک و سنگین، صنایع و نیروگاه‌ها که هر یک از آن‌ها می‌توانند به نسبت در انتشار آلایندگی هوا نقش داشته باشند، اما به نظر بیشترین و بارزترین عامل متحرک مربوط به خودرو‌های سنگین و بعضاً فرسوده است که داخل شهر‌ها حجم زیادی گازوئیل می‌سوزانند و تبدیل به دوده می‌کنند.

رمضانی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد خودرو‌های سنگین در کشور قدیمی و از عمر مصرف آن‌ها دهه‌ها می‌گذرد و متأسفانه به عنوان حمل و نقل تجاری در شهر‌ها تردد می‌کنند و بسیار هوا را آلوده می‌کنند و نکته بارز اینکه مجوز برخی از این خودرو‌ها در بین شهر‌ها به دلیل مستهلک بودن لغو شده، اما این خودرو‌ها در داخل شهر‌ها به عنوان سرویس یا فوق العاده در حال تردد هستند و آلایندگی داخل شهر را افزایش می‌دهند که اگر در همان بین شهر‌ها بودند شاید انتشار آلایندگی آن‌ها این‌چنین مشکل‌ساز نمی‌شد.

به گفته وی در این سال‌ها واردات خودرو‌های سنگین که از بدنه اصلی حمل‌ونقل ما به شمار می‌رود و زیاد هم به آن توجهی نمی‌شود، به سختی صورت می‌گیرد و این موضوع باعث شده است که ما طی دهه‌ها از خودرو‌های قدیمی سنگین در حمل و نقل تجاری یا مسافری در داخل شهر‌ها یا بین شهر‌ها استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه برای خروج از این بحران آلایندگی به برنامه‌ریزی دولت برای برقی کردن خودرو‌ها در داخل شهر‌ها نیاز است، گفت: اگر شهرداری‌ها هر ساله ۱۰ درصد از خودرو‌های سنگین را برقی می‌کردند، حداقل در این سال‌ها با بحران آلایندگی هوای شهر‌ها مواجه نبودیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->