قول وزیر کار به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به‌محض تأمین منابع، پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها محور فیروزکوه مسدود است نتایج نهایی آزمون استعدادهای درخشان هفته اول مرداد اعلام می‌شود | انتشار کلید سوالات تا ۹ تیر توضیحات وزیر کار درباره واریزی به حساب بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد زنگ خطر انقراض ۸۶ گونه جانوری در ایران فقر آهن باعث چه مشکلاتی در کودکان می‌شود؟ رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تأثیرات منفی فریادزدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳ عرضه دارو از هرنوع در عطاری‌ها پیگیرد قانونی دارد
سرخط خبرها

دلیل آلودگی هوای کلانشهر‌های کشور چیست؟ (۱۴ آذر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۸۴۰۸
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
دلیل آلودگی هوای کلانشهر‌های کشور چیست؟ (۱۴ آذر ۱۴۰۲)
این روزها نفس کشیدن در هوای کلانشهرها دشواره شده است، یک کارشناس حوزه انرژی به شرح دلایل آن پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد رمضانی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص دلایل آلایندگی کلانشهرهای کشور اظهار کرد: صنایع و نیروگاه‌ها از جمله منابع ثابت و خودرو‌ها از منابع متحرک آلایندگی شهر‌ها به شمار می‌روند، اما در داخل کلانشهر‌های کشور آنچه مسلم است آلایندگی قابل رؤیتی است که وجود دارد.

وی با اشاره به طبقه‌بندی آلایندگی شهر‌ها گفت: آلودگی دو نوع است؛ یک سری آلایندگی‌هایی که قابل رؤیت نیستند و بیشتر در کلان، روی آب و هوا تأثیر می‌گذارد مثل گاز‌های گلخانه‌ای و ... و دوم آلایندگی قابل رؤیت مانند ذرات میکرونی که فضای شهر‌ها را تغییر رنگ می‌دهد و کاملاً قابل مشاهده است.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: همچنین این آلایندگی هوا ناشی از ذرات میکرونی می‌تواند به چندین عوامل متحرک و ثابت درون‌شهری و برون‌شهری بستگی داشته باشد، اعم از خوردو‌های سبک و سنگین، صنایع و نیروگاه‌ها که هر یک از آن‌ها می‌توانند به نسبت در انتشار آلایندگی هوا نقش داشته باشند، اما به نظر بیشترین و بارزترین عامل متحرک مربوط به خودرو‌های سنگین و بعضاً فرسوده است که داخل شهر‌ها حجم زیادی گازوئیل می‌سوزانند و تبدیل به دوده می‌کنند.

رمضانی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد خودرو‌های سنگین در کشور قدیمی و از عمر مصرف آن‌ها دهه‌ها می‌گذرد و متأسفانه به عنوان حمل و نقل تجاری در شهر‌ها تردد می‌کنند و بسیار هوا را آلوده می‌کنند و نکته بارز اینکه مجوز برخی از این خودرو‌ها در بین شهر‌ها به دلیل مستهلک بودن لغو شده، اما این خودرو‌ها در داخل شهر‌ها به عنوان سرویس یا فوق العاده در حال تردد هستند و آلایندگی داخل شهر را افزایش می‌دهند که اگر در همان بین شهر‌ها بودند شاید انتشار آلایندگی آن‌ها این‌چنین مشکل‌ساز نمی‌شد.

به گفته وی در این سال‌ها واردات خودرو‌های سنگین که از بدنه اصلی حمل‌ونقل ما به شمار می‌رود و زیاد هم به آن توجهی نمی‌شود، به سختی صورت می‌گیرد و این موضوع باعث شده است که ما طی دهه‌ها از خودرو‌های قدیمی سنگین در حمل و نقل تجاری یا مسافری در داخل شهر‌ها یا بین شهر‌ها استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه برای خروج از این بحران آلایندگی به برنامه‌ریزی دولت برای برقی کردن خودرو‌ها در داخل شهر‌ها نیاز است، گفت: اگر شهرداری‌ها هر ساله ۱۰ درصد از خودرو‌های سنگین را برقی می‌کردند، حداقل در این سال‌ها با بحران آلایندگی هوای شهر‌ها مواجه نبودیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->