چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

مخدر «زامبی» تهدیدی نوظهور!

  • کد خبر: ۱۹۸۶۵۵
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
مخدر «زامبی» تهدیدی نوظهور!
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص عوارض مواد مخدر زامبی یا زایلازین توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، تهمینه باهری با بیان اینکه یکی از وظایف دفتر تحقیقات و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر، پایش وضعیت مواد مخدر جدید و عوارض آن، پیش از ورود به کشور است، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشات صورت گرفته، ماده‌ای تحت عنوان زایلازین یا زامبی به عنوان بحران آمریکا مطرح شده است؛ با توجه به افزایش تهدیدات و آسیب‌های نگران‌کننده این ماده، دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید در آوریل ۲۰۲۳ طی بیانیه‌ای رسماً زایلازین را به عنوان تهدیدی نوظهور برای آمریکا اعلام کرده است. این نامگذاری پس از بررسی دقیق تأثیر زایلازین بر بحران مواد اوپیوئیدی، از جمله نقش فزاینده آن در مرگ و میر ناشی از بیش‌مصرفی (اوردوز) در تمام مناطق آمریکا صورت گرفت.

وی افزود: دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرده است: «ایالات متحده امروز با خطرناک‌ترین عرضه مواد مخدر در تاریخ این کشور مواجه است. این کشور اکنون با چالش شدید زایلازین مواجه بوده، به ویژه هنگامی که این ماده با فنتانیل ترکیب شود. نیاز فوری به تعیین منبع زایلازین و چگونگی کاهش عرضه غیرقانونی، توسعه آزمایش مبتنی بر شواهد و پروتکل‎های پاسخ به بیش‌مصرفی و تعیین نحوه درمان افرادی که به ترکیب خطرناک فنتانیل و زایلازین وابسته شده‌اند، وجود دارد.»

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نام خیابانی زایلازین در آمریکا، «ترانک»، «ترانک دوپ» و «مواد مخدر زامبی» است، در معرفی این ماده، اینطور توضیح داد: زایلازین یا همان زامبی، ماده بیهوشی است که در دامپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این درحالیست که این ماده چه به صورت خالص و چه به صورت ترکیبی با موادی همچون فنتالین مورد سوءمصرف قرار گرفته است.

 فوت مصرف‌کنندگان بعد از اوردوز

وی ادامه داد: هنگامی که زایلازین با اوپیوئید‌ها ترکیب شود، می‌تواند اثرات هم‌افزایی داشته باشد و خطر بیش‌مصرفی و مرگ را افزایش دهد. زایلازین به صورت خوراکی، استنشاقی، تدخین، انفیه یا تزریق زیرجلدی به صورت عضلانی یا تزریق داخل وریدی سوءمصرف می‌شود.

باهری علائم و نشانه‌های رایج مصرف این ماده را سستی سیستم اعصاب مرکزی (مانند آرامبخشی، بی‌توجهی، از دست دادن هوشیاری)، افسردگی تنفسی، برادی کاردی (افت ضربان قلب)، افت فشار خون و گاهی فشارخون گذرا و هایپرگلایسمی (قند خون بالا) عنوان کرده و گفت: زایلازین همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق محیطی شود که منجر به پرفیوژن بافت ضعیف، زخم پوستی و نکروز (بافت مردگی) و درنهایت منجر به عوارض سلولیت، آبسه و عفونت استخوان و مغز استخوان می‌شود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در صورت استنشاق، تدخین یا تزریق این ماده، ممکن است نکروز در محل تزریق یا سایر نقاط بدن رخ دهد، استفاده مکرر خطر نکروز بافتی را نیز افزایش می‌دهد. از آنجایی که زایلازین سبب وابستگی شدید در افراد می‌شود و زخم‌های پوستی دردناک هستند، افراد ممکن است این ماده را به طور مداوم در محل زخم تزریق کنند تا دردشان را کاهش دهند.

وی با اشاره به علائم ظاهری مصرف ماده زامبی، تصریح کرد: زایلازین رفتار‌های زامبی مانندی را در مصرف‌کنندگان ایجاد کرده و مصرف‌کنندگان عوارضی از جمله تورم دست‌ها، زخم‌های دست و پا، نکروز (بافت مردگی)، عدم تعادل و عدم هوشیاری را تجربه می‌کنند.

باهری در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت مصرف زایلازین در کشور نیز بیان کرد: تاکنون موردی از کشفیات زایلازین در ایران گزارش نشده است. با اینحال در دوره‌های آموزشی نیرو‌های مقابله‌ای مورد توجه بوده و هشدار‌های لازم داده می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->