سرخط خبرها

امام علی (ع) ایرانیان

  • کد خبر: ۱۹۹۴۳
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
امام علی (ع) ایرانیان
سید اسماعیل هاشمی رکاوندی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد
سالروز تولد امام علی (ع) فرصت مغتنمی است برای پاسداشت این شخصیت بزرگ در تاریخ اسلام که تاریخ حق مطلب را درباره ایشان ادا نکرده است. امام علی (ع) پسر ابوطالب و داماد پیامبر (ص) قهرمان تاریخ صدر اسلام بوده است. کسی که از بدو تولد امتیازاتش کاملا نمایان است. امام علی (ع) از نسل بنی‌هاشم و نواده عبدالمطلب، بزرگ مکه و قریش، فرزند ابوطالب و فاطمه بنت‌اسد است. سیزدهم رجب بود که هنگام تولد امام علی (ع) دیوار کعبه شکافته شد تا مادرش در هیاهوی روزگار فرزند خود را در بهترین نقطه عالم، بیت‌ا... الحرام، درحالی‌که طواف می‌نمود، به‌دنیا آورد. امتیازی که تنها به این مادر و فرزند از جانب پروردگار عالم بخشیده شد.

از کودکی در دامن پیامبر (ص) پرورش یافت و آداب و خصلت مردانگی و خصایل انسانی را از آن حضرت آموخت. در جریان مقدمات رسالت حضرت رسول (ص) در رفتن به غار حرا تا ابلاغ نبوت سال‌ها همراه پیامبر (ص) بود و اولین کسی که اسلام را پذیرفت امام علی (ع) بود. این حمایت از پیامبر (ص)، شگفتی و تعجب قریش را برانگیخت. امام علی (ع) در هیچ زمانی پیامبر (ص) را تنها نگذاشت و بدون دستور ایشان حرکت نمی‌کرد. اسلام آوردن امام علی (ع) و دفاع جانانه از دین از ماجرای شعب ابی‌طالب آغاز شد و در جریان هجرت پیامبر (ص) و خوابیدن در بستر ایشان ادامه یافت.

چون به سوی غار می‌شد مصطفی
خفت آن شب بر فراشش مرتضی (عطار)

اعتماد وافر پیامبر (ص) به علی (ع) موجب گردید تا به عنوان داماد پیامبر (ص) نائل گردد. عجین شدن زندگی علی (ع) با پیامبر (ص) تا پایان رسالت تداوم یافت و طبق فرمان الهی علی (ع) جانشین پیامبر (ص) شد. البته ۲۵ سال حق خلافت از علی (ع) گرفته شد، اما حق امامت همچنان محفوظ بود و علی (ع) مدام مورد توجه و حمایت علاقه‌مندان و دلسوزان و ملجأ مردم در امور مذهبی و اجتماعی بود.

حوادث تاریخ ایران و اسلام در دهه‌های ۲ و ۳ و ۴ از سده نخست هجری بستر‌های مناسبی را برای آشنایی ایرانیان با آن مرد بزرگ فراهم ساخت. ۵ سال آخر عمر شریف آن حضرت با خلافتش همراه بود و این موضوع در خاطر ایرانیان از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است؛ دولت کریمه با رفتاری کریمانه. به نحوی که یکی از دلایل مهم اسلام آوردن و شیعه شدن مردم ایران مرهون رفتار حضرت امیرالمؤمنین (ع) با ایرانیان بود.

اختصاص دادن عطایا و برابری بین اعراب و ایرانیان از جمله اقدامات ایشان بود. انتقال خلافت از مدینه به کوفه و نزدیکی ایران و تیسفون با کوفه، در جلب حمایت ایرانیان از ایشان فوق‌العاده اثر بخش بوده است. ایرانیان مقیم کوفه از طرف‌داران اصلی حضرت علی (ع) محسوب می‌شدند. با واگذاری امور مردم ایران به خود ایرانیان درعمل شرایط بسیار مناسبی برای ادامه حکومت پنج‌ساله در شرق خلافت به وجود آمد. به‌طوری‌که ایرانیان در جریان درگیری حضرت علی (ع) با ۳ توطئه بزرگ ناکثین، قاسطین و مارقین، هیچ‌گاه از این فرصت برای مخالفت با خلیفه اقدامی نکردند که هیچ، بلکه در سپاه حضرت علی (ع) گروه وسیعی از ایرانیان و عجم حضور داشتند که در حمایت از حضرت (ع) و در رکاب ایشان با این ۳ طیف می‌جنگیدند.
 
طرف‌داری از آل‌محمد (ص) و آل‌علی (ع) و پرچم سبز، نمایانگر علاقه‌مندی و ارادت ایرانیان به حضرت علی (ع) بوده است. ایرانیان فتوت و مردانگی را در همه امور به ایشان مرتبط می‌دانند. مردانگی که همراه با صداقت و درستکاری و انسانیت همراه است. نسل علی (ع) را ایرانیان بیش از همه در خاک خود پذیرا شدند. به نحوی که خاک ایران بعد‌ها در دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس ملجأ علویان گردید. موضوعی که ناشی از علاقه مردم ایران به حضرت علی (ع) و شخصیت ایشان بوده است. سالروز تولد حضرت علی (ع) به عنوان روز مرد، کمترین ارادت محسوب می‌شود که می‌توان به این امام شیعیان ابراز نمود. روز مرد مبارک باد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->