افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

برگزاری مراسم تشییع شهدای گمنام در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در مشهد

  • کد خبر: ۱۹۹۷۵۳
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
برگزاری مراسم تشییع شهدای گمنام در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در مشهد
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی از تشییع ۱۲ شهید گمنام دفاع مقدس در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در مشهد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی‌زاده در نشست خبری مراسم بزرگداشت شهدای گمنام دفاع مقدس اظهار کرد: ۱۲ شهید گمنام دفاع مقدس هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در روز یکشنبه، ۲۶ آذرماه از میدان شهدای مشهد به سمت حرم مطهر رضوی تشییع می‌شود.

وی با اشاره به مراسم استقبال از پیکر مطهر شهدا که روز ۱۶ آذرماه در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: پس از ورود پیکر شهدا به مشهد، با هماهنگی‌های صورت گرفته و بر اساس درخواست مردم شهیدپرور استان خراسان رضوی، پیکر ۶ شهید برای انجام مراسم وداع به شهرستان‌های استان منتقل شد و پیکر ۶ شهید نیز در مشهد در مراسم بزرگداشتی که در دانشگاه‌ها و مدارس، دستگاه‌های دولتی، هیئات مذهبی و مساجد و ... برگزار شد، مورد استقبال مردم شهیدپرور مشهد قرار گرفت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: پیکر مطهر این ۱۲ شهید روز ۲۵ آذرماه به مشهد منتقل می‌شود و مراسم وداع با پیکر شهیدان در شب ۲۵ آذرماه و هم‌زمان با شب شهادت حضرت زهرا(س) در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

یوسفعلی‌زاده بیان کرد: صبح روز ۲۶ آذر و هم‌زمان با مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا(س) پیکر مطهر شهدا با حضور مردم مشهد از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی تشییع می‌شود و پس از آن، پیکر‌های مطهر برای تدفین به مکان‌های موردنظر منتقل خواهد شد،

وی تصریح کرد: پیکر مطهر ۴ شهید در شهرستان مشهد و در ۴ محل جانمایی شده زائرشهر رضوی، سازمان هلال‌احمر، شهر بینالود و پارک علم و فناوری خراسان رضوی به خاک سپرده می‌شود و پیکر مطهر ۸ شهید دیگر نیز در شهر شامکان شهرستان ششتمد، شهر سده شهرستان خواف، شهر جنت‌آباد شهرستان صالح‌آباد، شهر روشناوند شهرستان گناباد، شهر جنگل شهرستان رشتخوار، شهر فرهادگرد شهرستان فریمان، دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سبزوار و دانشکده کشاورزی شهرستان نیشابور تشییع شده و به خاک سپرده می‌شود.

۳۵۰ شهید گمنام دفاع مقدس در استان خراسان رضوی به خاک سپرده شده است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۵۰ شهید گمنام دفاع مقدس در ۱۲۹ نقطه استان خراسان رضوی به خاک سپرده شده‌اند.

وی افزود: برای مکان خاکسپاری ۱۲ شهید گمنام که در روز‌های اخیر وارد استان خراسان رضوی شده‌اند، بیش از ۷۰ تقاضا وجود داشت که بر اساس آیین‌نامه ستاد کل نیرو‌های مسلح، ۳۰ نقطه واجد شرایط شناخته و در نهایت ۱۲ نقطه بر اساس اولویت برای خاکسپاری شهدا مشخص شد.

وی با گلایه از برخی از بدعهدی‌ها که در گذشته در مورد خاکسپاری شهدای گمنام صورت گرفته است، افزود: قرار بر این بود که برای مزار شهدای گمنام، یادمانی در شأن شهدا ساخته شود که متأسفانه به برخی از وعده‌های دستگاه‌های مختلف برای ساخت یادمان جامه عمل پوشیده نشده است؛ لذا در مورد تدفین شهدای جدید، این موضوع مورد نظر قرار گرفت که در صورتی شهید در مکان مورد نظر به خاک سپرده می‌شود که لااقل ۷۰ درصد عملیات اجرایی ساخت یادمان، پیش از مراسم تدفین انجام گرفته باشد.

یوسفعلی‌زاده با اشاره به برخی از وعده‌های انجام نشده و بر زمین مانده برای ساخت یادمان شهدا خاطرنشان کرد: مثلاً شهرداری مشهد هنوز به وعده ساخت یادمان برای شهدای گمنام کوهسنگی عمل نکرده و با وجود اینکه ساخت یادمان در چند مقطع زمانی مورد تصویب قرار گرفت، عملیات اجرایی برای ساخت یادمان صورت نگرفت.

گفتنی است این شهیدان گمنام در عملیات‌های خیبر، تک ایذایی والفجر ۸، کربلای یک، مسلم بن عقیل، والفجر ۳، والفجر ۱۰، عاشورای ۲، تک دشمن در سال ۱۳۶۷ و مطلع الفجر به شهادت رسیده‌اند و پیکر مطهر آن‌ها در مناطق جزیره مجنون، بوارین، مهران، سومار، بانی بنوک، چنگوله، زبیدات، گیلانغرب و شلمچه تفحص شده است.
این شهیدان در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ به شهادت رسیده‌اند و سن تقریبی آن‌ها در زمان شهادت بین ۱۸ تا ۴۲ سال برآورد شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->