انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود
سرخط خبرها

دستیابی بنیاد پژوهش‌های اسلامی به مرجعیت علمی در علم مفردات قرآن و سادات پژوهی

  • کد خبر: ۲۰۰۷۵۱
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
دستیابی بنیاد پژوهش‌های اسلامی به مرجعیت علمی در علم مفردات قرآن و سادات پژوهی
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: این مرکز پس از ۴۰ سال فعالیت علمی و پژوهشی خود توانسته در بحث‌های علم مفردات قرآن و سادات پژوهی به مرجعیت علمی دست یابد.

دکتر احد فرامرز قراملکی در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در برخی از زمینه‌ها در سطح حوزه و دانشگاه به مرجعیت علمی رسیده است، گفت: پژوهش‌های معاصر به بنیاد ارجاع داده می‌شود و این مرجعیت علمی با ورود به مباحثی همچون زیارت وقف، نذر سیره و حدیث رضوی و داستان خاندان پیامبر (ص) در سطح جهان تحت عنوان سادات پژوهی دنبال می‌شود.

وی ابراز کرد: پیش‌بینی می‌کنیم علاوه بر آنکه در علم مفردات قرآن و سادات پژوهی مرجع مطلقی در جهان شده‌ایم در حوزه‌های وقف و نذر، زیارت و سیره و حدیث رضوی نیزدر آینده نه چندان دور به مرجعیت علمی دست یابیم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه برای رسیدن به مرجعیت علمی در زمینه‌های مختلف علمی نیاز به تحول داریم، افزود: برای این تحول نیازمند تحول ساختاری هستیم و از همین رو اهدافی را برای سه سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

قراملکی ادامه داد: در همین راستا اساس‌نامه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تغییر جدی کرده و از شرکت غیر تجاری به پژوهشگاهی با سه پژوهشکده تغییر کرده است و به همین منظور هیئت امنا تشکیل و ساختار جدیدی تصویب شده است، در این ساختار بنیاد، اساسا علم محور نیست بلکه ماموریت محور است.

وی تصریح کرد: ماموریت یکی از پژوهشکده‌ها در حوزه زیارت و وقف تعریف شده است و شامل روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و فقه زیارت و همچنین علوم مختلفی که در حوزه زیارت مطرح است، می‌شود که با رویکرد بین‌رشته‌ای ماموریت‌هایی را در این حوزه‌ها دنبال می‌کنیم. در حوزه وقف نیز همین کار انجام شده است و علومی که به حسابداری وقف، فرهنگ وقف و اقتصاد وقف مربوط است با رویکرد بین رشته‌ای وقف دنبال می‌شود.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به سرمایه‌گذاری جدی این مرکز در حوزه زیارت، گفت: مروری انتقادی در تمام ادبیات انگلیسی زبان در حوزه زیارت شده و محققان و پژوهشگرانی در این حوزه فعال بوده و مجموعه‌ای را آماده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تغییر ساختار خبر می‌دهد تحول جدی پیش روست، گفت: اساسا تحول کاری دشوار بوده، اما شدنی است، متاسفانه تاکنون در حوزه زیارت و وقف کار جدی انجام نشده است از همین رو بنیاد پژوهش‌های اسلامی در نظر دارد دوشادوش دانشمندان در سطح جهانی حرکت کرده و در گام‌های بعدی در این حوزه‌ها نیز به مرجعیت علمی برسد.

قراملکی، سیره‌پژوهی را یکی دیگر از ماموریت‌های این مرکز ذکر کرد و افزود: برای این مهم نیازمند مطالعات بین رشته‌ای هستیم و از همین رو باید گروه‌های علمی شکل گیرد تا در این حوزه بتوانیم به پژوهش‌هایی دست یابیم.

به گفته رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، اساسا بنیاد در ساختار جدی ماموریت‌گرایی خود نخست به رفع نیاز‌های آستان قدس رضوی توجه دارد و در مراحل بعدی نیاز‌های استانی، ملی و جهانی را در حوزه معارف اسلامی، اخلاق، سیاست، و حوزه تمدنی و هر موضوعی که به ائمه اطهار (ع) مربوط می‌شود را از ماموریت‌های جدی خود می‌داند.

وی در ادامه از اجرای کلان پروژه «زیست عفیفانه» در سال جاری خبر داد و گفت:پس از مذاکراتی که با نهاد ریاست جمهوری مبنی بر ضرورت ارائه آگاهی‌ها و مهارت‌هایی برای والدین در تربیت زیست عفیفانه فرزندان انجام شد، اجرای این طرح با شعار «زندگی و بالندگی» کلید خورد.

قراملکی مراد از بالندگی را رشد مستمر فرزندان توسط والدین ذکر کرد و افزود: در همین راستا نقشه عملیاتی بر اساس نیازسنجی چند وجهی طراحی و اجرا شد و پژوهشگران و استادان دانشگاه فردوسی مشهد، محققان بنیاد پژوهش‌های اسلامی دست به دست هم دادند تا یک نیاز سنجی چند وجهی ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: ما به نیاز‌های اعتقادی، رفتاری، سبک زندگی، ارتباطات اجتماعی و تمام نیاز‌هایی که مربوط به بنیاد پژوهش‌ها باشد توجه داریم و در صدد وسعت این کار هستیم. برای این کار دو اقدام کاربردی شدن پژوهش‌ها که کارگروهی برای آن تشکیل شده و عمومی‌سازی دانش را در دستور کار قرار داده‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->