راهکارهایی برای داشتن زمینی عاری از هرگونه زباله و پسماند | رؤیای زمین پاک تصادف شدید موتورسیکلت و پراید در فریمان با ۶ مصدوم (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال وقوع سیلاب طی ساعات آینده در شمال‌غرب کشور (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) دغدغه مسکن در صدر | پاسخ گویی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی به مددجویان استاندار خراسان رضوی: حل مشکلات محیط زیستی استان بدون مشارکت‌های مردمی میسر نیست اورژانس مشهد به ۴۰ دستگاه آمبولانس جدید نیاز دارد| کمبود نگران‌کننده پایگاه‌های اورژانس در مرکز شهر مسمومیت ۳ معلم ایلامی در پی شیطنت دانش‌آموزان دختر (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه زمانی ثبت‌نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۵ نبود مهد کودک در ادارات | چالش‌ مادران شاغل چگونه مرتفع می‌شود؟ چرا برخی افراد تمایل به خوردن برخی مواد مثل گچ و صابون دارند؟ مصرف ماهی، موجب کاهش التهابات در بدن کودک می‌شود متجاوز سریالی کودکان در تهران دستگیر شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) تعداد پشت‌نوبتی‌های پذیرش در مراکز شبانه‌روزی اعصاب و روان خراسان رضوی به ۲۰۰ نفر رسید سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ضرورت اتخاذ تصمیم منطقی توسط حاکمیت برای آزمون سراسری بیش از ۹۰ زن مسن در تله مکارترین سارق ایران افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش ۴ درجه‌ای دما در مشهد جزئیات جدید درباره ترمیم نمرات در کنکور ۱۴۰۴ ویروس فلج کننده‌ای که در ۹۰ درصد مبتلایان هیچ علامتی ندارد برنامه امتحانات نهایی ۱۴۰۴ دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم اعلام شد جایزه‌ای برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری جزئیات اعزام و بازگشت زائران خانه خدا از مشهد | بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی راهی سرزمین وحی می‌شوند تشنگی بیش‌ازحد نشانه چیست؟ این دمنوش سرشار از ویتامین C است و کلیه‌ها را تقویت می‌کند چرا زنان باردار کمتر به کووید مبتلا می‌شوند؟
سرخط خبرها

از کارت‌های صدآفرین تا جشن‌های پر زرق و برق

  • کد خبر: ۲۰۰۷۷۸
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
از کارت‌های صدآفرین تا جشن‌های پر زرق و برق
اگر سال‌های نخستین زندگی افراد را مهمترین سال‌ها در آموزش و شکل گیری شخصیت در نظر بگیریم؛ اهمیت نهاد خانواده و تشکیلات آموزش و پرورش بیش از پیش نمایان می‌شود؛ بنابراین غالب آسیب‌ها و مشکلاتی که فرد در بزرگسالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و متعاقبا مسائلی که جامعه با آن مواجه می‌شود در این دو کانون مهم قابل بررسی و رسیدگی است.
لیلی رحمانی
خبرنگار لیلی رحمانی

به گزارش شهرآرانیوز، جامعه ما در چند صد سال اخیر تجربه‌های متفاوتی در مقابله با رفتار‌های کودکان داشته و بسته به زمانه واکنش هایی، چون تنبیه و تشویق را اعمال کرده است. چنانچه این جامعه، هم روز‌های فلک کردن و یه لنگه پا ایستادن را در خاطر دارد و هم شاهد جشن‌های رنگارنگ به مناسبت‌های مختلف از ترک پوشک گرفته تا نوشتن اولین کلمات است. کسی نمی‌داند شاید افراط در تشویق ریشه در تفریطی دارد که فقط و فقط تنبیه را کارآمد می‌دانست و کودکان را در حسرت یک آفرین ساده می‌گذاشت.

اما آنچه قابل توجه می‌نماید، آسیب‌هایی است که هردو نوع این رفتار‌ها بر جای خواهد گذاشت. چرا که پاداش و تنبیه هردو از ریشه کنترل رفتار سرچشمه می‌گیرند. در واقع افراد با اعمال تنبیه و تشویق به دنبال کنترل رفتار به خصوص در فضای آموزشی هستند.

افراط در بهره گیری از نظام پاداش و تنبیه، اهمیت درونی کردن ارزش‌ها را به عنوان هدف غایی سیستم آموزشی به حاشیه برده و به دست فراموشی خواهد سپرد. در واقع سیستم آموزش و پرورش میبایست انگیزش‌های درونی را جایگزین انگیزش‌های بیرونی کند چرا که تشویق‌های بدون مبنای صحیح و پر تکرار نتیجه‌ای جز شرطی شدن فرد نخواهد داشت. دانش آموزی که با پاداش شرطی شود، در آینده در هر حرفه و تخصصی، انسانیت، مسئولیت پذیری و وجدان کاری را فدای پاداش می‌کند.

این افراد یاد می‌گیرند در ازای انجام وظیفه و مسئولیتشان پاداش بگیرند، و این در حالی است که آدمی اساساً طبیعت فعال دارد و منبع اساسی رشد در وجود آدمی قرار دارد. از سوی دیگر تنبیه بیش از حد نیز نتیجه‌ای جز آنکه در بزرگسالی جامعه دائما برای انجام هر رفتار صحیحی وادار به قراردادن یک تنبیه شود، ندارد. چنین است که جریمه، کنترل گری، افزایش پلیس و کلانتری‌ها و حتی مواردی ساده تر، چون سرعت گیر‌ها برای تنبیه رانندگان افزایش می‌یابد.

با توجه به نقش انگیزش درونی در یادگیری میتوان گفت که کلاس درس، مدرسه و آموزش و پرورش یک نظام را تشکیل میدهند و جزئی از نظام‌های دیگر جامعه هستند، در نتیجه برای کارآمدی مؤثر، باید بین این نظام‌ها ارتباط مفید و مؤثر وجود داشته باشد.

طرح این موضوع به معنای بی اهمیت جلوه دادن پاداش بیرونی نیست؛ بلکه ایجاد انگیزه‌های درونی برای رفتار‌های صحیح و یادگیری دارای اهمیت است. بهترین راه پاداش و ایجاد انگیزه درونی در دانش آموزان بهبود شرایط یادگیری و استفاده از راهبرد‌ها و روش‌های متنوع آموزشی است. افراد باید از کار‌هایی که انجام می‌دهند احساس رضایت درونی پیدا کرده و از آن رفتار لذت ببرند.

اصرار بیش از حد بر لزوم استفاده از محرک‌های بیرونی مانند تشویق یا تنبیه نیز، فقط به منزله ناتوانی در یافتن راه حل‌های منطقی و مفید برای تربیت یا آموزش کودکان و یا عدم توجه به اهداف اصلی فعالیت‌های آموزشی یا تربیتی است که نیازمند وقفه و اصلاح نگرش‌ها در ابعاد کلان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->