جزئیات تغییر ساعت مدارس اعلام شد+ فیلم رئیس جمهور: حل مشکلات محیط زیست نیازمند یک برنامه جامع است وزیر آموزش و پرورش: هیچ دانش‌آموزی حتی بدون کارت ورود، از امتحان محروم نمی‌شود ساعت فعالیت مدارس تغییر کرد؛ ۶ صبح تا ۱۳ (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) اگه از پیشم بری واکنش سازمان نظام پزشکی به «فروش مدرک پزشکی در اینستاگرام» یادی از پرویز شهریاری، چهره ماندگار ریاضی | شهریار اعداد سندی بر اصالت تاریخی نام خلیج فارس | نام «دریای پارس» در نسخه کهن قرآن مُتَرجَم نکاتی در مورد آب آشامیدنی فلورایددار خطر آتش‌سوزی زاگرس در فصل گرما! صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش دما (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) تولد ۳ رأس گوزن زرد در پارک ملی کرخه، از ابتدای سال تاکنون (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) هشدار درباره خطرات جبران‌ناپذیر مصرف داروی «زولپیدم» هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره افزایش ۳برابری موارد مثبت کووید ۱۹ رفع مشکلات حجاج در فرودگاه‌های کشور (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) در شهرستان طرقبه‌شاندیز، روزانه ۱۵۰ تن زباله تولید می‌شود فرستاده ترامپ با نتانیاهو دیدار کرد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ۱۴۰۳، پیش از موعد بود | باید محدودیت سنی برای بازنشستگی سخت و زیان‌آور لحاظ شود جزئیات پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و صدور احکام جدید (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) نماینده مجلس: برای بهبود کیفیت مدارس باید موانع را از مسیر خیرین برداریم سرنوشت ۸ مفقودی انفجار بندر شهید رجایی نامشخص است سطح درگیری تاغزار‌های خراسان رضوی با آفت ملخ کوهاندار به ۱۰۰ هزار هکتار رسید خانه‌های امن بهزیستی برای زنان، چرخه خشونت خانگی را ۴۰ درصد کاهش داده است راهکارهای دولت برای حل مشکل کمبود معلم | چه استان‌هایی بیشترین کسری نیروی آموزش را دارند؟ دستگیری ۴ شکارچی در پارک ملی تندوره خراسان رضوی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: غرب به مسئله مبارزه با موادمخدر نگاه سیاسی دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دمای مناطق گرمسیری استان به ۴۵ درجه خواهد رسید آمار جان‌باختگان تصادفات در سال ۱۴۰۳ کاهش یافت دفتر نتانیاهو ادعا کرد: آزادی «عیدن الکساندر» به لطف سیاست تهاجمی اسرائیل در غزه امکان‌پذیر شد ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از چه‌زمانی آغاز می‌شود؟
سرخط خبرها

از کارت‌های صدآفرین تا جشن‌های پر زرق و برق

  • کد خبر: ۲۰۰۷۷۸
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
از کارت‌های صدآفرین تا جشن‌های پر زرق و برق
اگر سال‌های نخستین زندگی افراد را مهمترین سال‌ها در آموزش و شکل گیری شخصیت در نظر بگیریم؛ اهمیت نهاد خانواده و تشکیلات آموزش و پرورش بیش از پیش نمایان می‌شود؛ بنابراین غالب آسیب‌ها و مشکلاتی که فرد در بزرگسالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و متعاقبا مسائلی که جامعه با آن مواجه می‌شود در این دو کانون مهم قابل بررسی و رسیدگی است.
لیلی رحمانی
خبرنگار لیلی رحمانی

به گزارش شهرآرانیوز، جامعه ما در چند صد سال اخیر تجربه‌های متفاوتی در مقابله با رفتار‌های کودکان داشته و بسته به زمانه واکنش هایی، چون تنبیه و تشویق را اعمال کرده است. چنانچه این جامعه، هم روز‌های فلک کردن و یه لنگه پا ایستادن را در خاطر دارد و هم شاهد جشن‌های رنگارنگ به مناسبت‌های مختلف از ترک پوشک گرفته تا نوشتن اولین کلمات است. کسی نمی‌داند شاید افراط در تشویق ریشه در تفریطی دارد که فقط و فقط تنبیه را کارآمد می‌دانست و کودکان را در حسرت یک آفرین ساده می‌گذاشت.

اما آنچه قابل توجه می‌نماید، آسیب‌هایی است که هردو نوع این رفتار‌ها بر جای خواهد گذاشت. چرا که پاداش و تنبیه هردو از ریشه کنترل رفتار سرچشمه می‌گیرند. در واقع افراد با اعمال تنبیه و تشویق به دنبال کنترل رفتار به خصوص در فضای آموزشی هستند.

افراط در بهره گیری از نظام پاداش و تنبیه، اهمیت درونی کردن ارزش‌ها را به عنوان هدف غایی سیستم آموزشی به حاشیه برده و به دست فراموشی خواهد سپرد. در واقع سیستم آموزش و پرورش میبایست انگیزش‌های درونی را جایگزین انگیزش‌های بیرونی کند چرا که تشویق‌های بدون مبنای صحیح و پر تکرار نتیجه‌ای جز شرطی شدن فرد نخواهد داشت. دانش آموزی که با پاداش شرطی شود، در آینده در هر حرفه و تخصصی، انسانیت، مسئولیت پذیری و وجدان کاری را فدای پاداش می‌کند.

این افراد یاد می‌گیرند در ازای انجام وظیفه و مسئولیتشان پاداش بگیرند، و این در حالی است که آدمی اساساً طبیعت فعال دارد و منبع اساسی رشد در وجود آدمی قرار دارد. از سوی دیگر تنبیه بیش از حد نیز نتیجه‌ای جز آنکه در بزرگسالی جامعه دائما برای انجام هر رفتار صحیحی وادار به قراردادن یک تنبیه شود، ندارد. چنین است که جریمه، کنترل گری، افزایش پلیس و کلانتری‌ها و حتی مواردی ساده تر، چون سرعت گیر‌ها برای تنبیه رانندگان افزایش می‌یابد.

با توجه به نقش انگیزش درونی در یادگیری میتوان گفت که کلاس درس، مدرسه و آموزش و پرورش یک نظام را تشکیل میدهند و جزئی از نظام‌های دیگر جامعه هستند، در نتیجه برای کارآمدی مؤثر، باید بین این نظام‌ها ارتباط مفید و مؤثر وجود داشته باشد.

طرح این موضوع به معنای بی اهمیت جلوه دادن پاداش بیرونی نیست؛ بلکه ایجاد انگیزه‌های درونی برای رفتار‌های صحیح و یادگیری دارای اهمیت است. بهترین راه پاداش و ایجاد انگیزه درونی در دانش آموزان بهبود شرایط یادگیری و استفاده از راهبرد‌ها و روش‌های متنوع آموزشی است. افراد باید از کار‌هایی که انجام می‌دهند احساس رضایت درونی پیدا کرده و از آن رفتار لذت ببرند.

اصرار بیش از حد بر لزوم استفاده از محرک‌های بیرونی مانند تشویق یا تنبیه نیز، فقط به منزله ناتوانی در یافتن راه حل‌های منطقی و مفید برای تربیت یا آموزش کودکان و یا عدم توجه به اهداف اصلی فعالیت‌های آموزشی یا تربیتی است که نیازمند وقفه و اصلاح نگرش‌ها در ابعاد کلان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->