معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: نرخ تورم منتهی به بهمن‌ماه امسال در استان ۳۳.۱ درصد بوده است | برگزاری نمایشگاه ملی بانک، بورس و بیمه برای اولین بار در مشهد دستورالعمل خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۴ ابلاغ شد پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۴ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خبر داد: برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو با حضور پررنگ خراسانی‌ها صادرات خرما ممنوع شد افزایش تعطیلات هفته باید مطابق با میزان رفاه مردم باشد مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: سیاست‌های راهبردی ما تکیه بر توان داخل است تقابل خریداران و فروشندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت طلا طی یک روز در مشهد (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) انبار یا خرید فوری میلگرد؟ کدام استراتژی سودآورتر است؟ زمان شرکت در پذیره‌نویسی حق تقدم «کیاناح» اعلام شد | تفاوت پذیره‌نویسی و عرضه‌اولیه در چیست؟ دور جدید پیش فروش سکه از امروز (دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۳) آغاز می‌شود | عرضه انواع سکه ضرب ۱۴۰۴ قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۹۴ هزار تومان انتخاب ۸ شهرستان به‌عنوان مکمل سفر در خراسان رضوی برای نوروز ۱۴۰۴ زمان شارژ کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ اعلام شد + مبالغ و جزئیات قیمت امروز گوشت و مرغ اعلام شد (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) | کله پاچه در مشهد چند؟ کاهش ساعت کار هفتگی در بخش خصوصی هم اجرا شود قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه با دلار چند هزار تومانی پیش‌فروش می‌شود؟ زمان انتشار اوراق گواهی طلای بانک مرکزی مشخص شد هزینه جدید کارشناسی رنگ خودرو اعلام شد (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) آخرین وضعیت طرح ساماندهی نیرو‌های شرکتی (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) سود سهام عدالت برای چه کسانی واریز نمی‌شود؟ وضعیت قرمز بودجه آبی خراسان رضوی جزئیات جلسه فردای شورای عالی کار (۲۱ اسفند ۱۴۰۳) | آیا مزد ۱۴۰۴ کارگران مشخص می‌شود؟ ظرفیت تردد روزانه ۱۰۰۰ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل در مرز دوغارون فراهم شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) | طلای جهانی از دلار جلو زد راه‌حل کارگران درخصوص عدم پرداخت عیدی از سوی کارفرمایان چیست؟ راه‌اندازی ۸۰ پرواز فوق‌العاده نوروزی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد کدام استان‌ها در اجرای پروژه‌ها موفق‌تر بودند؟ | عملکرد موفق خراسان رضوی در ارزیابی اقتصادی بازآفرینی شهری
سرخط خبرها

قیمت لاستیک پراید در مشهد گران شد

  • کد خبر: ۲۰۱۰۴
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
قیمت لاستیک پراید در مشهد گران شد
با وجود کاهش مسافرت‌های درون شهری و برون شهری در مشهد که از عوارض شیوع کرونا و خانه نشین شدن مردم است گزارش‌ها حاکی از گران شدن لاستیک خودرو‌های سبک به ویژه پراید در بازار است.

به گزارش شهرآرانیوز، هرچند در ایام پایانی سال همواره تقاضا برای خرید لاستیک‌های خودروی سواری در بازار افزایش می‌یابد، اما با وجود کرونا و کاهش تقاضا در این زمینه گرانی لاستیک سوالات زیادی را به میان می‌آورد.

 

عرضه لاستیک خودرو‌های سبک در شهر مشهد از چند جهت دچار مشکلاتی است که می‌توان با تعریف مکانیزم‌ها و شیوه‌های جدید دست واسطه‌ها را از این بازار کوتاه کرد و لاستیک را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده رساند.

 

هرچند کمبود قابل توجهی در عرضه لاستیک خودرو احساس نمی‌شود و شرایط در این بخش نسبت به زمان افزایش نرخ بنزین بهتر شده است، اما بازار لاستیک در مشهد شرایط کاملا سامان یافته‌ای ندارد و نیازمند اتخاذ تدابیر جدید از سوی مسوولان برای عرضه مناسب است.

 

علل گرانی لاستیک در مشهد

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی چند روز اخیر قیمت لاستیک خودروی سبک در بازار این شهر افزایش یافته به طوری که به عنوان مثال قیمت لاستیک خودروی پراید از جفتی ۵۲۰ هزار تومان به جفتی ۵۸۰ هزار تومان رسیده است که این رشد قیمتی می‌تواند چند دلیل داشته باشد.

 

امید دلداری افزود: یک دلیل می‌تواند حضور واسطه‌ها برای عرضه لاستیک در بازار باشد به طوری که لاستیک را از کارخانه دریافت کرده و گرانتر از قیمت اصلی، آن را در بازار عرضه می‌کنند.

 

وی ادامه داد: دلیل دیگر برای افزایش نرخ لاستیک می‌تواند انبارگردانی کارخانه‌ها در پایان سال باشد که همواره به عنوان یک عامل تاثیرگذار در قیمت لاستیک به شمار می‌رفته است.

 

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: هرچند قیمت مواد اولیه تولید لاستیک افزایش یافته، اما کارخانه‌ها این افزایش را در قیمت نهایی لاستیک اعمال نکرده و قیمت مصوب را رعایت کرده اند و همچنان این کالا به قیمت قبل از کارخانه به بازار هدایت می‌شود.

 

دلداری افزود: به دلیل شیوع کرونا مسافرت‌های درون شهری و برون شهری کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است لذا نمی‌توان افزایش تقاضا برای لاستیک در پایان سال را دلیل موجهی برای افزایش قیمت آن دانست.

 

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش مسافرت‌های درون شهری و برون شهری انتظار می‌رفت که قیمت لاستیک ثابت بماند، اما واسطه‌ها باعث افزایش نرخ لاستیک شده‌اند و در صورتی که واسطه‌ها حذف شوند و لاستیک از کارخانه به طور مستقیم به دست مصرف کننده برسد قیمت لاستیک به صورت کنترل شده باقی خواهد ماند.

 

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: برای کنترل قیمت لاستیک و حذف واسطه‌ها باید مکانیزمی تعریف شود که لاستیک از کارخانه به صورت مستقیم به دست مصرف کننده واقعی برسد و در این راستا برخی کارخانه‌ها اقدام به فروش اینترنتی لاستیک نموده یا دفاتر عرضه مستقیم لاستیک راه اندازی کرده‌اند که اقدام مناسبی است، اما کافی نیست.

 

دلداری افزود: زمانی که چرخه تولید تا مصرف در لاستیک کوتاه شود قیمت کالا کاهش می‌یابد لذا باید بستر عرضه مستقیم از تولیدکننده به مصرف کننده در لاستیک فراهم شود.

 

افزایش ۲۲ درصدی قیمت لاستیک مربوط به کارخانه‌های لاستک سازی است

رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد هم در همین خصوص گفت: لاستیک خودرو‌های سبک و سنگین در مشهد به حد کافی وجود دارد و فقط در بخش لاستیک با سایز رینگ ۱۳ که متعلق به خودرو‌های پراید، پیکان و تیباست کمبود احساس می‌شود که علت آن کوتاهی کارخانه‌ها در تامین کافی این نوع لاستیک است.

 

محمد کاظم جنتی افزود: کارخانه‌ها به حد کافی و براساس تعداد خودرو‌های پراید، پیکان و تیبا که در سطح شهر تردد دارند لاستیک تولید نمی‌کنند و همواره تعداد لاستیک‌های این خودرو‌ها از لاستیک‌های خودرو‌های پژو و سمند کمتر است در صورتی که جمعیتی که خودروی پراید یا تیبا استفاده می‌کنند از دارندگان پژو و سمند بیشتر است.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت انواع لاستیک خودرو‌های سبک و سنگین در سطح شهر مشهد نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته و این رشد قیمتی مربوط به کارخانه‌هاست و ارتباطی به سطح توزیع ندارد.

 

رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد در تشریح نحوه توزیع لاستیک در بازار گفت: ۶۰ درصد از انواع لاستیک‌های خودرو‌های سبک و سنگین تولید داخل و ۴۰ درصد از آن‌ها وارداتی است و توزیع آن در اختیار کارخانه‌ها و نمایندگان آن‌ها در سطح شهر است.

 

جنتی افزود: کارخانه‌ها به دو روش لاستیک خودرو‌های سبک را در سطح بازار توزیع می‌کنند به طوری که ۳۰ درصد از کل توزیع به صورت عرضه مستقیم از کارخانه به دست مشتری می‌رسد و ۷۰ درصد از کل توزیع از طریق خرده فروشان، پنچرگیران لاستیک و صنوف خدمات خودرویی انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: لاستیک خودرو‌های نیسان وانت، مینی بوس و خاور از طریق نمایندگان کارخانه‌ها در اختیار اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک قرار می‌گیرد تا این اتحادیه لاستیک را بین نهاد‌های غیردولتی مانند تعاونی وانت بارها، تعاونی مینی بوس رانی ها، خودرو‌های زباله شهرداری، اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر، انجمن کامیون داران، تعاونی کمپرسی داران، مینی بوس‌های مربوط به سرویس دهی ادارات و مدارس توزیع کند.

 

رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد گفت: از ۱۰۰ درصد لاستیک‌های کامیونی موجود، ۸۵ درصد در اختیار معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ناوگان برون شهری و ۱۵ درصد در اختیار کامیون‌های ناوگان درون شهری قرار می‌گیرد که اختصاص این لاستیک‌ها به صورت حواله و براساس میزان پیمایش کامیون‌ها و سوختی که مصرف می‌کنند انجام می‌شود.

 

جنتی اضافه کرد: ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب زیر پوشش این اتحادیه فعالیت دارند و صدور پروانه کسب برای ۱۵۰ واحد دیگر در دست اقدام است و تعدادی از واحد‌های غیرمجاز نیز در سطح شهر شناسایی شدند که اتحادیه اخطار‌های لازم را به آن‌ها داده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->