نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع)
سرخط خبرها

یادی از آیت‌الله «حسین غفاری»؛ شهید ارزش‌های انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۲۰۲۴۴۵
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
یادی از آیت‌الله «حسین غفاری»؛ شهید ارزش‌های انقلاب اسلامی
آیت‌الله حسین غفاری از مجاهدان پیرو حضرت امام خمینی(ره) و مبارزان با رژیم پهلوی بود که ۴۹سال قبل در چنین روزی شهد شیرین شهادت را نوشید.

به گزارش شهرآرانیوز، تقویم پرافتخار تاریخ انقلاب اسلامی ایران در چنین روزی خبر شهادت یکی از یاران راستین روح الله کبیر را چنین ثبت کرد: «آیت الله حسین غفاری بر اثر شدت جراحات وارده از شکنجه‌های بی‌رحمانه بازجویان ساواک تهران به شهادت رسید.»

زندگینامه آیت الله حسین غفاری

حسین غفاری در سال ۱۳۳۵ه.ق مطابق با ۱۲۹۵ه.ش در روستای دهخوارقان (آذرشهر) از توابع تبریز متولد شد. در کودکی پدر خود را از دست داد و با تشویق دایی‎‌اش که از روحانیان آن محله بود به حوزه آمد. دروس مقدمات حوزوی را نزد دایی خود خواند و برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت و در دروس اساتید آن دوره شرکت کرد. غفاری در سال ۱۳۳۷ برای تبلیغ دینی و امور مذهبی به تهران مهاجرت کرد.

یادی از آیت الله «حسین غفاری»؛ شهید ارزش های انقلاب اسلامی

او از مبارزان علیه حکومت پهلوی و از طرفداران امام خمینی(ره) بود. وی با تصویب لایحه انجمن‎‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید مخالفت کرد. غفاری در سخنی معروف گفته بود: «دشمن خمینی کافر است.» حجت‌الاسلام هادی غفاری فرزند این شهید والامقام است.

دوران مبارزه و دستگیری

هم‌زمان با تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، غفاری همسو با برخی از علما بر ضد آن سخنرانی و با صدور اعلامیه و ارسال نامه به برخی از علما به این لایحه اعتراض کرد. در سال ۱۳۴۱، با رفراندوم «انقلاب سفید» مخالفت کرد. غفاری با امضای اعلامیه‌ای از تحریم عید نوروز سال ۱۳۴۲ حمایت کرد.

بعد از واقعه فیضیه و حمله به طلاب در نوروز ۱۳۴۲ غفاری سخنرانی‌های تندی علیه حکومت ایراد کرد. بعد از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و دستگیری امام خمینی(ره)، تعدادی از روحانیان از جمله غفاری دستگیر و چهل روز بعد آزاد شدند.

یادی از آیت الله «حسین غفاری»؛ شهید ارزش های انقلاب اسلامی

غفاری در آبان سال ۱۳۴۳ علیه قانون اصلاحات ارضی سخنرانی کرده و مردم را به مخالفت با آن فرامی‌خواند. دو روز پس از سخنرانی در مسجد خاتم الاوصیا توسط مأموران شهربانی دستگیر و زندانی شد در بازجویی از او می‌خواهند تا به امام خمینی(ره) توهین کند تا آزاد شود؛ غفاری هرگونه بی‌احترامی و توهین به امام خمینی(ره) را کفر می‌خواند و از آن امتناع می‌کند. این، آغاز شکنجه‌های سخت برای این روحانی مبارز بود.

ساواک در گزارشی نسبت به مواضع تند غفاری علیه رژیم چنین گزارش می‌دهد: «اطلاع واصله حاکی بود که یاده شده به اتفاق فرزندش هادی غفاری در منابر مختلف مطالبی علیه مصالح کشور ایراد و ضمن سخنرانی در مساجد و شهرستان­‌ها ضمن طرفداری از روحانیان مخالف دولت، اصلاحات کنونی کشور را با زمان معاویه مقایسه کرده و چنین نتیجه گرفته که در حال حاضر وضع فعلی حکومت ایران با زمان معاویه تفاوتی کرده و احتیاج است که جوانان چون امام حسین(ع) بپاخاسته و وضع و امور کشور را به‌دست گیرند. بر مبنای اظهارات یاد شده نامبرده دستگیر و ضمن بازرسی از منزلش تعدادی اعلامیه مضره کشف می‌شود که بر مبنای اوراق مکشوفه مشارالیه با صدور قرار مورخ ۱۳۵۳/۰۴/۱۸ شعبه ۵ بازپرسی دادستانی ارتش بازداشت و پس از رؤیت قرار به آن اعتراض کرده است».

یادی از آیت الله «حسین غفاری»؛ شهید ارزش های انقلاب اسلامی

شهادت و ماندگاری در تاریخ انقلاب اسلامی ایران

غفاری در دادگاهی که برای وی در ۵ آبان ۱۳۵۳ تشکیل شده بود، به هشت ماه زندان محکوم شد. اما در مدت حبس در زندان براثر شدت شکنجه و فشارهای وارده در ۶ دی ۱۳۵۳ به شهادت رسید. 

آرامگاه این شهید مدافع ارزش‌های انقلابی در وادی الاسلام قم واقع است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->