کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد
سرخط خبرها

فناوری در خط مقدم مبارزه با کرونا

  • کد خبر: ۲۰۲۶۷
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
فناوری در خط مقدم مبارزه با کرونا
جهان برای مبارزه با ویروس کرونا از چه فناوری‌هایی کمک گرفته است؟
گروه شهر هوشمند| از ماه‌های آذر و دی که آخرین نسل از ویروس کرونا از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و به جان همه دنیا افتاد و در کمتر از دو ماه، جان بیش‌از ۲۰۰۰نفر را گرفت، بسیاری از کشور‌ها به‌همراه شرکت‌های فناوری و با کمک تکنولوژی‌های نوین روز، دست به مقابله با کرونا زده‌اند. مسئولان کشور ما نیز طی روز‌های اخیر به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای پیدا‌کردن راه‌حلی برای مقابله با کرونا سفارش کرده‌اند، تاآنجایی‌که اعلام شده است هر‌گونه حمایت مالی برای این طرح، بدون انجام امور اداری مرسوم، انجام خواهد شد. البته شرکت‌های فناور خصوصی، به‌صورت خودجوش، برای مقابله با این مهمان ناخوانده، اقداماتی انجام داده‌اند که نمونه‌هایی از آن را (نمایش درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های مرتبط با خدمات کرونا در مسیریاب‌های بومی و‌...) در این صفحه معرفی کرده‌ایم. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به اقداماتی که در دنیای فناوری خارج از مرز‌های ایران برای غلبه بر ویروس کرونا انجام شده است.

زنگ خطر گوگل
شرکت گوگل یک زنگ خطر SOS برای جست‌و‌جو‌های مربوط‌به ویروس کرونا ساخته است. این قابلیت که در سال‌۲۰۱۷ ساخته شده است، برای کمک به مردم در زمان‌های ضروری استفاده می‌شود. نحوه فعالیت این زنگ خطر، به‌گونه‌ای است که در زمان وقوع خطرات جهانی، موتور جست‌وجوی گوگل، نتایج صحیح‌تر و بدون تبلیغات را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد تا اطلاعات دقیق و درستی به دست مخاطبان برسد. گوگل برای راحتی کاربران در سراسر دنیا، بیمارستان‌های مربوط‌به خدمات ویروس کرونا را در نقشه خود قرار داده است تا افراد بتوانند در اسرع وقت به مراکز درمانی مطمئن مراجعه کنند. این شرکت همچنین اطلاعات خود را از سازمان سلامت جهانی دریافت و صحت آن‌ها را پیش از انتشار تأیید می‌کند.

حذف دارو‌های درمانگر کرونا از آمازون
فروشگاه اینترنتی آمازون به‌تازگی اعلام کرده است که همه دارو‌های غیر‌معتبر را که با نام «درمانگر کرونا» برای فروش در این سایت قرار می‌گیرند، از صفحات خود حذف می‌کند. این شرکت در اقدامات اخیر خود به واسطه‌ها اطلاع داده است که همه فهرست‌های مربوط به درمانگر‌های تقلبی را از روی سایت برمی‌دارد. به نظر می‌رسد که این شرکت، یک سیستم برای بررسی محتویات مربوط‌به کرونا ایجاد کرده است تا جلو هر نوع ابهامی برای کاربران را بگیرد.

توسعه هوش مصنوعی برای مقابله با کرونا
فروشگاه اینترنتی علی‌بابا در اقدام اخیر خود، سیستمی با قابلیت‌های هوش مصنوعی را به‌رایگان در‌اختیار کاربران قرار خواهد داد تا مردم بتوانند سریع‌تر به اطلاعات لازم دست پیدا کنند. گفتنی است قرار شده است هوش مصنوعی مورد نظر در توسعه و ساخت دارو‌های درمانی نیز یاری کند و به کمک پزشکان بیاید. شرکت علی‌بابا در عملیات اخیر خود، مبلغ یک‌میلیون یوان چین را برای تجهیزات پزشکی خرج کرده است. این شرکت همچنین برای همه شهر‌های چین سرویسی فراهم کرده است تا به مراوده با افراد متفاوت بپردازد. این سیستم کمک می‌کند افراد به اطلاعات درستی دسترسی پیدا کنند و همچنین کنترل نظارت بر افراد مبتلا آسان‌تر شود.

نقشه‌های تعاملی برای نظارت
مرکز پژوهش سیستمی و مهندسی در دانشگاه جان هاپکینز توانسته است موفق‌به ساخت یک سیستم مجازی شود که اشخاص می‌توانند با آن، پرونده بیماران مبتلاشده را تحت‌نظر داشته باشند. این اشخاص همچنین داده‌های خود را بدون توقف روی گوگل شیت ثبت می‌کنند. این سیستم مجازی، نمایانگر یک نقشه است که تعداد افراد مبتلا‌شده جدید به‌همراه آمار تلفات و بهبود‌یافتگان را دراختیار مخاطبان می‌گذارد. گفتنی است این سیستم داده‌های به‌دست‌آمده از‌سوی سازمان‌هایی مانند‌WHO، CDC، NHC  و DXY را نیز دریافت می‌کنند.

روبات‌های کمکی در بیمارستان‌ها
از‌آنجا‌که امکان انتقال ویروس از‌سوی انسان به شخص دیگر وجود دارد، کادر پزشکی همواره در خطر قرار دارند؛ به‌همین‌دلیل روبات‌هایی ساخته شده‌اند که این احتمال را تا‌حد ممکن کاهش دهند. این فناوری جدید می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای مقابله با کرونا باشد. یک نمونه از این روبات‌ها که شرایط بیمار را بررسی می‌کند، توسط یک صفحه نمایش، ارتباط بین بیمار و دکتر را شکل می‌دهد. این روبات همچنین به یک گوشی پزشکی برای معاینه بیمار مجهز است. در‌کنار این روبات، نمونه‌های دیگری وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روبات ضد‌عفونی‌کننده اشاره کرد. این دستگاه با استفاده از نور چراغ‌های فرابنفش خود، آلودگی‌ها را شناسایی، سپس آن‌ها را ضد‌عفونی می‌کند. این روبات عموما برای پاک‌سازی اتاق بیماران استفاده می‌شود و گاهی نیز از آن‌ها در مکان‌های عمومی بهره می‌برند. به‌جز این موارد، روبات‌هایی با قدرت محاسبه اعداد با سرعت بسیار زیاد و روبات‌های جابه‌جایی وسایل، به پزشکان برای افزایش سرعت عمل کمک می‌کنند.

تانک‌های کنترل از راه دور برای ضد‌عفونی‌کردن شهر
دستگاه‌های زمینی و هوایی دیگری مانند تانک ساخته شده‌اند که با پاک‌سازی مرتب محیط‌های مختلف، ریسک شیوع بیماری را کاهش می‌دهند. این تانک‌های کوچک توسط شرکت فناوری شانشی تیانی ساخته شده‌اند و می‌توانند تا ۵۰ هزارمتر‌مکعب را در یک ساعت پاک‌سازی کنند. تانک‌های مذکور یک‌ماهی هست که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و روزی دو‌بار به شهر‌های مختلف فرستاده می‌شوند.

توبیخ شایعه‌پردازان در شبکه‌های اجتماعی
فیس‌بوک همه هشتگ‌ها و اطلاعاتی را که مربوط‌به بیماری کرونا هستند، حتی در برنامه اینستاگرام، تحت نظر دارد و همچنین اطلاعات تکذیب‌شده از‌سوی سازمان سلامت جهانی را حذف می‌کند. شرکت فیس‌بوک به همه سازمان‌هایی که اطلاعات صحیحی از این بیماری دارند، این امکان را می‌دهد که درباره ویروس کرونا در فیس‌بوک و اینستاگرام، تبلیغات رایگان قرار دهند. این شرکت همچنین داده‌ها و اطلاعات موجود را با محققان دانشگاه هاروارد بررسی می‌کند و توضیحات آن را با تایوان در‌میان می‌گذارد تا آن‌ها بتوانند شیوع ویروس کرونا را بهتر پیش‌بینی کنند. فعالان توئیتری نیز در‌صورت انتشار محتوای دروغ مرتبط با کرونا، با برخورد شدید توئیتر روبه‌رو خواهند شد.

هوش مصنوعی، تشخیص‌دهنده میزان شیوع بیماری
نوعی از هوش مصنوعی ساخته‌شده در چین می‌تواند میزان شیوع بیماری را محاسبه کند. روند فعالیت این فناوری وابسته به اطلاعاتی است که از‌طریق بیمارستان‌ها در‌اختیارش گذاشته می‌شود. این سیستم همچنین می‌تواند تا‌حدی مقصد بعدی بیماری را پیش‌بینی کند و افراد را پیش‌از شیوع بیشتر در‌جریان احتمالات بگذارد. هوش‌های مصنوعی سرعت پخش بیماری را تحت‌نظر قرار می‌دهند و آن را با مقامات در‌میان می‌گذارند. این فناوری، امکان یافتن درمان برای بیماری کرونا را نیز افزایش می‌دهد و احتمال ساخت واکسن مربوطه را بیشتر می‌کند.

پهپاد‌های مناسب با شرایط بیماری کرونا
به‌تازگی در چین، پهپاد‌هایی ساخته شده‌اند که با پرواز روی شهر سعی می‌کنند افرادی را که نیاز به توجه پزشکی دارند، پیدا کنند. یک شرکت در شهرشنزن تا‌به‌حال ۱۰۰‌دستگاه را در سراسر چین پخش کرده است تا مردم را در فضای عمومی تحت‌نظر قرار دهند و بیماران را به‌سرعت شناسایی کنند. این شرکت همچنین ۲۰۰‌کارمند را برای نظارت بی‌وقفه روی پهپاد‌ها و افراد استخدام کرده است. گفته می‌شود گاهی این پهپاد‌ها برای ارسال تجهیزاتی از‌قبیل آب، دارو و غذا مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

دیگر شرکت‌های دنیای فناوری
خیلی دیگر از شرکت‌های بزرگ نیز به کمک مردم آمده‌اند؛ شرکت‌هایی مانند تلکام چین، یونی‌کام و هوآوی، قابلیت‌های ۵G خود را دراختیار بیمارستان‌ها قرار داده‌اند تا دسترسی آن‌ها را سرعت بخشند. شرکت‌هایی مثل لنوو نیز در‌کنار علی‌بابا، تجهیزاتی در‌اختیار بیمارستان‌ها قرار داده‌اند. این تجهیزات شامل فناوری‌های جدید برای شناسایی و تولید دارویی درمانی کرونا هستند. شرکت تنسنت مبلغ ۳۰۰‌میلیون یوان برای کمک‌های تحقیقاتی به چین پرداخت کرده است. در‌کنار این شرکت‌ها، شیائومی نیز با ارسال ماسک بهداشتی و کیت‌های درمانی، همدردی خود را به افراد درگیر با این ویروس نشان داده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->