وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب آغاز به کار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران آرمین زارعی، خواننده جوان، بستری شد + علت
سرخط خبرها

پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در منطقه خاوران

  • کد خبر: ۲۰۳۰۲۲
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در منطقه خاوران
استاندار خراسان رضوی گفت: تئاتر می‌تواند با شناخت صحیح قابلیت‌ها و استعداد‌های نهفته‌اش از طرف گروه تولیدکننده، رسانه‌ای تأثیرگذار برای انتقال پیام‌های یک جامعه باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در منطقه خاوران، تئاتر را از ارکان اصلی و تحول‌آفرین نهاد اجتماعی دانست که ضمن تعامل با ساختار‌ها و هنجار‌های جمعی، با هنرآفرینی و خلق آثار نمایشی، به تجلی زیبای حقایق و بیان جذاب انگیزه‌ها و احساسات مردم می‌پردازد.

در متن این پیام آمده است:

آفرینش هنری و نمایش، بی‌شک متأثر از جامعه و هنجار‌های جمعی است که خود نیز بر آن اثر می‌گذارد. در جوامع توسعه‌یافته یا در حال توسعه، تئاتر از ارکان اصلی و تحول‌آفرین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود. این نهاد اجتماعی در راستای رفع نیاز‌های انسانی و اجتماعی، ضمن تعامل با ساختار‌ها و هنجار‌های جمعی، با هنرآفرینی و خلق آثار نمایشی به تجلی زیبای حقایق و بیان جذاب انگیزه‌ها و احساسات مردم می‌پردازد و کارکرد عمیق و فراگستر خود را هم به‌عنوان آینه حیات جمعی و هم به‌عنوان الگوی زندگی اجتماعی بروز می‌دهد.

شواهد و تجارب هنر‌های نمایشی در تاریخ گذشته و کنونی حاکی از آن است که تئاتر به‌عنوان وسیله‌ای مؤثر و کارآمد برای تقویت تلاش‌های معیشتی و دفاعی یا تحکیم مبانی حقوقی، اجتماعی شدن، قانون‌پذیری و نظم و انضباط اجتماعی در قالب نمایش‌های متنوع، جذاب و آگاهی‌بخش مورداستفاده مسئولان جامعه قرارگرفته شده است.
در حقیقت زمانی تئاتر و هنر‌های نمایشی به جایگاه حقیقی خود نزدیک می‌شود که با فرهنگ، ادب، تعالی افکار و احساسات انسان‌ها و روحیات و وجدان جمعی جامعه سروکار داشته باشد و رویکرد آن به‌گونه‌ای باشد که به معنای حقیقی خود یعنی تجلی حقیقی ویژگی‌های ضروری مردم و روشنگری و تحول‌آفرینی آن، نزدیک شود.
وقتی چنین مردمی با فرهنگ و هنرمند در جامعه فزونی یافته و هنردوستی و فرهنگ‌پذیری رواج یابد، امکان ایجاد جامعه‌ای فرهنگی و آرمانی افزایش خواهد یافت.

در چنین شرایطی تئاتر منزلتی فراخور رسالت خود داشته، از نقش و جایگاهی بالا در میان توده‌های مردم به‌ویژه نخبگان برخوردار خواهد بود.

تئاتر می‌تواند تنها با شناخت صحیح قابلیت‌ها و استعداد‌های نهفته‌اش از طرف گروه تولیدکننده یک نمایش، رسانه‌ای تأثیرگذار برای انتقال پیام‌های ملی، قومی و ارزشی یک جامعه باشد. همان‌گونه که نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد، می‌تواند بر آن نیز تأثیر بگذارد. آنچه در صحنه تئاتر اجرا می‌شود، می‌تواند تأثیر عمیق و بلندمدتی در ذهن و تفکر مخاطب داشته باشد و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد، چراکه ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.

در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، می‌توان امیدوار بود تا در عین کسب افتخار میزبانی این رویداد ارزشمند، با استعانت از امام رأفت و اندیشه حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) شاهد پویایی، طراوت و نشاط در خانواده تئاتر به‌خصوص مردم شهر مقدس مشهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->