ساخت هنرستان تخصصی صنعت در مشهد

  • کد خبر: ۲۰۳۵
  • ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
ساخت هنرستان تخصصی صنعت در مشهد
باید تا سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰ درصد از فارغ‌التحصیلان کشور در بخش فنی و مهارت آموزش ببینند

آذر اسماعیلیان - مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که در جهت افزایش مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از روش‌های مختلف آموزش، توسعه فرهنگی، توسعه زیرساختی و... فعالیت می‌کند، روز گذشته نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کرد که اعضا و مدیران آن نقطه نظرات متفاوتی را بیان کردند. رئیس هیئت‌مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در این نشست گفت: بر اساس چشم‌انداز سال 1404، باید 60 درصد فارغ‌التحصیلان کشور در بخش فنی‌ومهارت آموخته باشند که اکنون فقط 38 درصد را شامل می‌شود. رسیدن به این هدف نیازمند فرهنگ‌سازی صحیح و حرمت بخشیدن به رشته‌های فنی است.
حمید مستشاری افزود: طبق قانون شرایط استاندارد برای هر کلاس در هنرستان باید 15 هنرجو و برای هر 15هنرجو یک استادکار و برای هر 3 کلاس یک مهندس علمی وجود داشته باشد. اکنون هنرستان‌های استان با 4 مشکل نبود تجهیزات کافی، فضای نامناسب، نداشتن استادکار و از همه مهم‌تر نبود فرهنگ کار روبه‌رو هستند.
به گفته مستشاری، مجمع برای ارتقای سطح آموزشی هنرستان‌ها طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌رضوی، به مناسب‌سازی و تکمیل تجهیزات مورد نیاز هنرستان‌ها اقدام کرده است.
تهدید هدررفت نیروی انسانی
منصوره شریف‌الحسینی، مدیرعامل مجمع، نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که امروز جامعه را تهدید می‌کند، هدررفت نیروی انسانی است که به دنبال آن جمعیت بیکار و بی‌مهارت شکل گرفته است. او بیان کرد: این مجمع چندین سال است که پس از تحقیق، پژوهش و آمایش‌های بسیار به این نتیجه رسیده است که باید از هدررفت نیروی انسانی پیشگیری کرد. مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از معدود نهادهایی است که تمام دست‌اندرکاران آن از نیروهای دولتی، خیران و اندیشمندان کارآفرین حوزه صنعت هستند و با این هدف پای کار آمده‌اند تا بتوانند در هر بخشی و با هر توانی که دارند، برای رفع این آسیب‌های اجتماعی گامی مؤثر و مفید بردارند.
محسن حداد سبزوار، رئیس دانشکده فنی‌وحرفه‌ای منتظری، نیز در این نشست حضور داشت و گفت: به دلیل سیاست‌های اشتباه جامعه، مدرک‌گرایی و گسترش آموز‌ش‌های عالی معکوس شده است؛ به‌طوری که در شرایط عادی باید به‌ازای هر 10کارگر ماهر، یک تکنیسین، به ازای هر 5 مهندس یک تکنسین و به ازای 5مهندس یک کارشناس ارشد داشته باشیم. با این حال وضعیت فعلی، خلاف این اعداد را نشان می دهد.
او با بیان اینکه از زمانی که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای زیرمجموعه وزارت علوم شد، موضوع امنیت شغلی از بین رفت، ادامه داد: تغیرات فناوری به گونه‌ای است که باید نظام آموزشی فنی‌وحرفه‌ای بازنگری شود و در این‌باره دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای به‌روزرسانی علوم سال گذشته را در دستور کار خود قرار داده است تا آموزش‌ها با توجه به نیاز جامعه تدریس شود.
«اولین هنرستان تخصصی صنعت ساختمان در مشهد به همت خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و یک خیر عضو انجمن انبوه‌سازان ساخته می‌شود.» این را هم عضو هیئت‌مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در این نشست گفت.
محسن پژوم افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در کشورهای توسعه‌یافته سهم بسیار زیادی در مشاوره به دولت دارند. در صنعت ساختمان با نبود تکنیسین مواجه هستیم. در کشورهای توسعه‌یافته اختلاف بین مهندس و تکنیسین زیاد نیست و گاهی می‌توان دید که نقش تکنیسین‌ها از مهندسان در پروژه‌ها بیشتر است.
رئیس هیئت‌امنای مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای هم گفت: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای باید در صدر اولویت‌های برنامه‌ریزی کشور باشد و رسانه در این‌باره نقش اساسی و پررنگی دارد.
محمود حمیدی افزود: خیران به شیوه‌های مختلف می‌توانند به رشد و ارتقای یک جامعه کمک کنند. خیرانی که در این مجمع کنار یکدیگر جمع شده‌اند، به دنبال به‌روزرسانی آمـــوزش‌های فنـــی‌وحرفه‌ای هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->