جاودانی | شهرآرانیوز بر اساس بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال آینده، انواع خودرو سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان شامل اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودرو آنها بیش از ۳ میلیارد تومان باشد، نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد میشوند.
طبق این مصوبه مأخذ محاسبه مالیات خودرو، موضوع این بند از لایحه قیمت روز خودرو تعیین شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد. سازمان اشاره شده مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور تا پایان خردادماه ۱۴۰۳ به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کند.
بررسیها نشان میدهد که طی دو سال اخیر ۱۵هزار و هشت دستگاه خودرو لوکس در خراسان رضوی شناسایی شده که جمع مالیات این خودروها ۱۲۱۸ میلیاردریال است که از این رقم معادل ۸۷۲ میلیاردریال آن پرداخت شده است.
یکی از مهمترین ایراداتی که میتوان به تبصره مالیات بر خودروهای لوکس در لایحه بودجه گرفت، لحاظ نکردن تأثیر تورمهای دو رقمی در قیمت خودروهاست. فقط در پنج سال گذشته، بیش از ۱۰ برابر افزایش قیمت در خودروهای داخلی صورت گرفت که این رقم به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، به مراتب بالاتر از داخلیها بود. نکته مهم آن است که مالیات فوق، روی مازاد قیمت مبنا یا همان سه میلیارد تومان وضع میشود.
برای مثال فردی در ابتدای سال ۱۳۹۷ خودرو لکسوس NX۳۰۰ صفر کیلومتر را به مبلغ حدودی ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کرده و پس از پنج سال استفاده، قیمت این خودرو به بیش از ۵ میلیارد تومان رسیده است، حال باید تا پایان سال آینده، حداقل ۲۰ میلیون تومان به عنوان مالیات به دولت بپردازد.
از سوی دیگر نحوه محاسبه قیمت روز هر خودرو، کاملا غیرمشخص بوده و معلوم نیست که دولت، با چه ابزاری قصد تعیین قیمت لحظه به لحظه هر کدام از خودروهای وارداتی را دارد. زیرا قیمت روز هر خودرو وابسته به شرایط فنی و ظاهری آن خودرو در همان لحظه است؛ جدا از اینکه حال به لطف تورم و ممنوعیت واردات سالهای گذشته، بسیاری از خودروهای وارداتی با مبالغ بالای سه میلیارد تومان خریدوفروش میشوند.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره دریافت مالیات خودروهای لوکس در استان اظهار کرد: طی دو سال اخیر ۱۵هزارو هشت دستگاه خودرو لوکس در استان شناسایی شده که جمع بدهی این تعداد ۱۲۱۸ میلیاردریال میشود که معادل ۸۷۲ میلیاردریال آن پرداخت شده است. شاکررضا مریدی افزود: تاکنون بدهی مالیاتی مربوط به ۱۰هزار و ۷۳۲خودرو لوکس پرداخت شده است.
یکی از موضوعات مهمی که پس از تصویب مالیات بر خودروهای لوکس مطرح شده این است که در شرایط تورمی که اقتصاد ایران تجربه میکند؛ افزایش قیمت داراییهای مختلف متأثر از تورم، اتفاق عجیبی نیست و درحقیقت صاحب آن بر سرمایه اش افزوده نشده است.
در چنین شرایطی که افزایش تورم به عنوان یک مالیات عمل کرده و قدرت خرید افراد را کاهش میدهد، تعریف یک پایه مالیاتی جدید میتواند فشار بیشتری بر افراد وارد کند؛ بنابراین کارشناسان به سیاست گذار پیشنهاد میکنند که به جای دریافت مالیاتهای بیشتر و فشار بر افراد، برای کنترل تورم و برقراری ثبات اقتصادی تلاش کنند.
این گونه دیگر نیاز به افزایش فشار مالیاتی بر مردم نیست. به گفته اقتصاددان ها، درآمدهای مالیاتی زمانی کارا و مؤثر میشود که براساس رونق فعالیتهای اقتصادی باشد. برای مثال افزایش استفاده از خودروهای لوکس و چندمیلیاردی به دلیل افزایش درآمد اتفاق افتاده باشد، نه رشد تورم.
از سوی دیگر نحوه محاسبه قیمت روز هر خودرو، غیرمشخص بوده و معلوم نیست که دولت با چه ابزاری قصد تعیین قیمت لحظه به لحظه هر کدام از خودروهای وارداتی را دارد. زیرا قیمت روز هر خودرو وابسته به شرایط فنی و ظاهری آن خودرو در همان لحظه است؛ جدا از اینکه حال به لطف تورم و ممنوعیت واردات سالهای گذشته، بسیاری از خودروهای وارداتی با مبالغ بالای ۳ میلیارد تومان خرید و فروش میشوند.
همچنین بررسیها نشان میدهد درحالی ممنوعیت واردات خودرو در سالهای گذشته و تورم سبب شده تا برخی خودروها در ایران لوکس محسوب شوند که همین خودروها در کشورهای همسایه قیمت به مراتب ارزان تری دارند.
براساس گزارش تجارت نیوز، برای مثال هیوندای سانتافه ۲۰۲۰ به دلیل ممنوعیت واردات پس از سال ۱۳۹۷، به صورت محدود در داخل کشور وجود دارد و همین عامل، قیمت چنین خودرویی را که نسبتاً اقتصادی و ارزان به شمار میرود، بسیار افزایش داده است. این خودرو با ۱۴ هزار کیلومتر کارکرد در ایران ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عرضه میشود، این در حالی است که همین خودرو در قطر با ۷۹ هزار کیلومتر کارکرد، ۹۴۰ میلیون تومان فروخته میشود.