تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نویسنده کتاب «راه سَفید»: ابوزینب با کلیشه‌های آشنا از مردم افغانستان متفاوت بود

  • کد خبر: ۲۰۳۷۴۷
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
نویسنده کتاب «راه سَفید»: ابوزینب با کلیشه‌های آشنا از مردم افغانستان متفاوت بود
فاطمه سادات کیایی نویسنده کتاب «راه سَفید» گفت: از ابتدای جنگ سوریه به عنوان خبرنگار وارد جنگ شدم و با نیرو‌های افغانستانی حاضر در جنگ آشنا شدم. این باب آشنایی همچنین باعث آشنایی من با شهید محمدجعفر حسینی (ابوزینب) و شهدا و فرماندهان دیگر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست بررسی کتاب «راه سَفید: زندگی‌نامه شهید محمدجعفر حسینی از زبان همسر» نوشته فاطمه سادات کیایی با حضور همسر شهید محمد جعفر حسینی در خانه فرهنگ صدف برگزار شد.

عبادی مجری نشست در ابتدا با بیان اینکه کتاب «راه سَفید» کتابی جذاب و خواندنی برای همه گروه‌های سنی است اظهار کرد: با وجود آنکه «راه سَفید» اولین کتاب نویسنده آن فاطمه سادات کیایی است، اما قلم شیوای او باعث می‌شود خواننده جذب روایت نویسنده شود. «راه سَفید» کتاب کم حجمی نیست با این وجود امکان ندارد خواننده تا انتها آن را نخواند و زندگی‌نامه شهید محمدجعفر حسینی را دنبال نکند.

مجری جلسه همچنین بیان کرد: نویسنده با فرم فلاش‌بک و برگشت به گذشته به خوبی روایت خود را تکمیل کرده است. کتاب به زبان فارسی فصیح نوشته شده به‌جز قسمت‌هایی که ابوزینب یا خانواده شهید مستقیماً وارد روایت راوی می‌شوند و در این بخش‌ها نویسنده زبان دری را به کار برده است.

فاطمه سادات کیایی نویسنده کتاب «راه سَفید» در ابتدای صحبت‌های خود گفت: از ابتدای جنگ سوریه به عنوان خبرنگار وارد جنگ شدم و با نیرو‌های افغانستانی حاضر در جنگ آشنا شدم. این باب آشنایی همچنین باعث آشنایی من با شهید محمدجعفر حسینی (ابوزینب) و شهدا و فرماندهان دیگر شد. شهید محمدجعفر حسینی ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت که با کلیشه‌های آشنا از مردمان افغانستان متفاوت بود. وی بسیار شیوا و دلنشین صحبت می‌کرد.

نویسنده کتاب «راه سَفید» ادامه داد: من به عنوان خبرنگار در جنگ حاضر بودم و اولین دیدار با ابوزینب هم به دلیل تهیه مصاحبه خبری بود. ابوزینب وقتی از سوریه صحبت می‌کرد می‌شد در صورتش شور و اشتیاقش به سوریه و مقاومت مجاهدین را دید. ابوزینب از حضور نیرو‌های مجاهد حاضر در جنگ خرسند بود. از دید ابوزینب حضور مجاهدین؛ فتح بابی بود برای آنکه شهید حسینی و دوستانش سهمی در جبهه مقاومت داشته باشند.

سادات کیایی با بیان آنکه در جلسه اول دیدار که ابوزینب به سختی حاضر به انجام مصاحبه شد، از او خواستم که اگر شهید شدند کتابی را درباره ایشان بنویسم اظهار کرد: سال‌ها گذشت و ابوزینب در جنگ سوریه با جراحات بسیار عمیق مجروح شد و ۲ سال بعد به شهادت رسید. شهادت ابوزینب یک هفته قبل از شهادت حاج قاسم بود و این نزدیکی شهادت باعث شد داغ از دست دادن ابوزینب با داغ بزرگ‌تری جایگزین شود.

وی افزود: از همان روز‌ها شروع به مصاحبه‌هایی با همسر ابوزینب، خانم صفدری انجام شد و همکاری بسیاری خوبی داشتند. نوشتن کتاب «راه سَفید» ۳ سال طول کشید. خوشبختانه ناشر کتاب، انتشارات روایت فتح و خانواده شهید از کتاب راضی بودند و در نهایت به تازگی این کتاب پس از ۴ سال که از شهادت ابوزینب گذشته است منتشر شد.

در ادامه نشست فاطمه صفدری همسر شهید محمدجعفر حسینی درباره کتاب و آشنایی خود با همسر بیان کرد: از نویسنده کتاب بابت نگارش و انتشارات روایت فتح ممنونم که این کتاب را تهیه و منتشر کردند و امیدوارم مورد قبول ابوزینب هم باشد. سال ۱۳۸۵ به ادامه تحصیل و پیشرفت فکر می‌کردم و خانواده همسرم به خواستگاری آمدند و پس از آن برگ جدیدی از زندگی من آغاز شد. ابوزینب خصوصیات ویژه‌ای داشت و پدرم به شدت با ازدواج ما موافق بود.

صفدری اضافه کرد: در ابتدا تصورم از ابوزینب و زندگی کردن با او متفاوت بود و فکر می‌کردم که زندگی و مرام و روش معمولی خودش را دارد و زندگی ما هم بر همین منوال خواهد گذشت. اما هرچقدر با روحیات و خلقیات محمدجعفر آشنا می‌شدم، می‌دیدم همچون شهید زنده‌ای است که آرزوی شهید شدن دارد. به قول حاج قاسم، وی سعی می‌کرد شهیدانه زندگی کند. اوائل درک این موضوع برای من سخت بود. ابوزینب فردی ولایت‌مدار، خیرخواه و مجاهد بود که در هر شرایطی این روحیات خود را حفظ می‌کرد و آرام آرام روحیات من هم تغییر کرد و به سمت اهداف و آرزو‌های ابوزینب کشیده شدم و خوشبختانه این راه را در کنار هم طی کردیم.

صفدری در پاسخ به سوالی درباره انتخاب نام کتاب توضیح داد: «راه سَفید» به زبان دری است و به معنای بدرود و سفر بخیر است. وقتی اولین بار این نام را شنیدم و متوجه شدم معنای این کلمات اینقدر بامسما است و معنای بسیطی دارد دیگر درنگ نکردم و همین نام برای کتاب انتخاب شد.

همسر شهید حسینی پیرامون شخصیت ابوزینب عنوان کرد: ابوزینب شخصیتی با غیرت و هیبتی داشت که پس از اولین‌باری که مجروح شد و به خانه برگشت با وجود درد‌های بسیاری که می‌کشید، اما هرگز از زبان او نشنیدم از درد خود حرفی بزند. ابوزینب درد‌های خود را هم دوست داشت و معتقد بود که نباید از راهی که رفته شکایت کند و در حقیقت به راه رفته ایمان کامل داشت.

فاطمه صفدری تصریح کرد: شهید محمدجعفر حسینی اصالتاً افغانستانی بود، اما مثل یک جوان غیرتمند ایرانی، هر جا پای انقلاب و رهبر و اهل بیت به میان می‌آمد، حضور فعال داشت. سوریه که شلوغ شد به نامردی نامردان، به مدافعان حرم پیوست. در بوکمال ۲۰۰ ترکش به جانش نشست تا آخرین پایگاه داعش فتح شود. ۲۰۰ ترکشی که دو سال تمام ذره ذره وجودش را آب کرد تا به شهادت رسید.

نویسنده کتاب «راه سَفید» درباره بخش‌هایی از کتاب که به زبان دری است عنوان کرد: مصاحبه با همسر شهید به زبان فارسی بود و ایشان فارسی را به روانی صحبت می‌کنند. اما شهید و خانواده در خانه به زبان دری صحبت می‌کردند و ما هم ترجیح دادیم این قسمت‌ها به همان زبان دری نوشته شود تا مخاطب با زیبایی زبان دری بیشتر آشنا شود و علاوه بر آن، نگارش زبان دری باعث شده این کتاب با کتاب‌های دیگر با موضوعات مشابه متفاوت باشد.

در ادامه این نشست فاطمه سادات کیایی نویسنده کتاب «راه سَفید» بخش‌های منتخبی از کتاب را منجمله بخش زیر را به پیشنهاد حاضرین جلسه بلندخوانی کرد:

«برای هر دوی ما، آقا فرا‌تر از یک رهبر ایرانی، رهبر همه مسلمانان بود. کسی که اسلام و مسلمانان به وجودش نیاز دارند. با سختی‌هایی که یک عمر در کشورمان دیدیم، به این حقیقت رسیده بودیم که وجود یک رهبر چقدر برای هدایت کشور ضروری است. بار‌ها هر دو حسرت وجود چنین رهبری را در کشورمان خوردیم که اگر بود، آن قدر هموطنان مان در کشور‌های مختلف پراکنده نبودند و این چند دستگی در افغانستان وجود نداشت. جعفر عاشقانه حضرت آقا را دوست داشت. حفاظت از نظام جمهوری اسلامی برایش حفاظت از اسلام بود.»

لازم به ذکر است کتاب «راه سَفید» به قلم فاطمه سادات کیایی در ۲۶۴ صفحه در زمستان ۱۴۰۲ توسط انتشارات روایت فتح منتشر و روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->