واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

حکایت سلطانیسم اقتصادی و حاشیه امن شرکای فساد

  • کد خبر: ۲۰۴۱
  • ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
حکایت سلطانیسم اقتصادی و حاشیه امن شرکای فساد
مصطفی انتظاری‌‌هروی روزنامه‌نگار و فعال رسانه

ماجرای سلطان‌ها در دادگاه‌های اقتصادی را که یادتان هست؟ سلطان سکه و سلطان ارز و سلطان بیت‌کوین و حالا نوبت رسیده است به سلطان آپارتمان که گفته می‌شود بیش از 2هزارو500واحد آپارتمانی به نام خود دارد.
اینکه این سلطان‌ها چطور سروکله‌شان با اقتصاد پیدا شده است، یک داستان تلخ است. افکار عمومی گاهی می‌پرسند چگونه می‌شود برخی چهره‌ها در دوره‌ای که رشد اقتصاد منفی است، به ابرمیلیاردر تبدیل می‌‌شوند و سودهای آن‌چنانی از اقتصادی می‌برند که به‌دلیل تحریم‌ها و برخی کاستی‌های داخلی، رو به افول است.
درباره دلایل اقتصادی و سیاسی چنین پدیده‌ای زیاد گفته شده است، اما درباره اینکه این القاب رسانه‌ای چه تصویری از نظام سیاست‌گذاری ایران می‌سازد، معمولا سکوت شده است.به نظر می‌رسد نظام رسانه‌ای که وظیفه اصلی تصویرسازی از واقعیت‌های جاری در کشور را برعهده دارد، گاهی ناخواسته در زمین مافیای اقتصادی بازی می‌کند و با القابی که بین متهمان و محکومان اقتصادی بذل‌وبخشش می‌کند، در عمل انگشت اتهام را از شرکای جرم، دور و نقش نوعی سپر دفاعی را برای وابستگان به این محکومان بازی می‌کند.در فرهنگ سیاسی ایران، واژه سلطان به کسی اطلاق می‌شود که بی‌توجه به دیگران در تصمیم‌گیری‌ها دخیل بوده و همواره مسئولیت و اختیارات تام در مسائل گوناگون داشته است. کسی که سلطان است، هم بیشترین سود را می‌برد، هم بیشترین مسئولیت را دارد و هم در راهبرد تصمیم‌گیری‌اش، دیگران را به بازی نمی‌گیرد. به عبارت بهتر، نظام سلطانی، یک نظام گروهی نیست، کاملا فردی است و نه‌فقط فرد سلطان ذی‌نفع است، بلکه تنها هموست که باید در قبال عملکردش پاسخ‌گو باشد.
این نوع نظام، چه در سیاست و چه در اقتصاد برخلاف نظام‌های الیگارشیک یا دموکراتیک است؛ نظام‌هایی که یا گروه‌سالار است یا مردم‌محور، بنابراین در نظام سلطانی، فقط فرد اصلی است که همه‌کاره است و دیگران جز در خدمت او بودن، چاره‌ای ندارند.با درنظر گرفتن همین تعریف، می‌توان فهمید که چطور رسانه‌ها با نام‌گذاری بر روی متهمان اقتصادی، عملا اطرافیان آن‌ها را از بدنامی می‌رهانند؛ اطرافیانی که گاه کمتر از نفر اصلی، در گناهی که رخ داده است، تقصیر ندارند.این اطرافیان شاید سود کمتری از فسادهای اقتصادی برده باشند، اما همواره متهم ردیف اول را در اوج قدرت اقتصادی ترغیب کرده‌اند که با قدرت در مسیر فساد گام بردارد. همین اطرافیان با ایجاد یک شبکه فساد، شخصیت‌های مختلف را درگیر بحران سودجویی کرده و نقشی مهم در شکل‌گیری مفاسد داشته‌اند.اما حالا که وقت بررسی اتهامات در دادگاه است، رسانه‌ها با شکستن همه کاسه و کوزه‌های فساد بر سر شخصیت اصلی داستان، نوعی حاشیه امن برای شریکان جرم ایجاد می‌کنند. شاید برای همین است که در همه دادگاه‌های مفاسد اقتصادی معمولا تنها نام یک نفر برجسته می‌شود و دیگران با چهره‌هایی مغموم، به فراموشی سپرده می‌شوند. حتی اگر دادگاه، زیرکانه، به نقش همین گمنام‌ها در پرونده پی ببرد و مجازات‌های سنگین برای آن‌ها درنظر بگیرد، برای افکار عمومی آن‌ها نه نامی دارند و نه نشانی. به‌زودی مردم نقش آن‌ها را در مفاسد فراموش می‌کنند‌ و بنابراین همین اطرافیان به‌ظاهر مظلوم می‌توانند با بازگشت به عرصه اقتصاد، پس از پایان دوره مجازات، همان نقش مخرب را در قبال دیگر افراد ایفا کنند.چنین است که نظام رسانه‌ای باید با هشیاری، مانع از آن شود که افکار عمومی گمان ببرند همه مفاسد در پرونده‌های کلان را فقط یک نفر مرتکب شده است. سیر پرونده‌های فساد معمولا نشان می‌دهد که سیستم فساد در کشور، سلطانیستی نیست، بلکه الیگارشیک است. ما با افراد فاسد روبه‌رو نیستیم، بلکه با باندهای فساد روبه‌روییم. مردم باید علاوه‌بر چهره‌های اصلی، نام و مشخصات دیگر اطرافیان آن‌ها را هم بدانند؛ چون بدون آن‌ها، فرد اصلی هیچ شانسی برای پیشبرد پرونده‌های فساد نمی‌داشت. شاید اگر همه آن‌ها که حتی اندازه دانه خردلی در موضوع فساد نقش داشته‌اند و دارند، از این بهراسند که ممکن است روزی نام آن‌ها هم به‌عنوان فاسد اقتصادی در رسانه‌ها علنی شود، هیچ‌گاه اسیر وسوسه فساد اقتصادی نشوند و خطر مخفی شدن پشت‌سر نفر اصلی پرونده‌های فساد را نپذیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->