افتتاح نخستین سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر شبکه توزیع برق کشور در مشهد رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد؛ لزوم رفع ابهام حقوق کارکنان شرکت های خدماتی سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نظارت بر واحدهای صنفی طلافروش در مشهد ادامه دارد ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا چرا قیمت زعفران کاهشی شد؟ | یک درخواست از بورس جریمه ۱.۲ میلیون‌تومانی برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد + معرفی بخش‌ها مهلت استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب طلافروشی‌های مشهد چه بود؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بختک کرونا بر سر طلای سرخ

  • کد خبر: ۲۰۴۲۶
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
بختک کرونا بر سر طلای سرخ
شیوع ویروس «کووید ۱۹» سبب کاهش صادرات زعفران شده است
امیررضا وثوقی - بسته شدن برخی از مرز‌های صادراتی و کاهش تعداد پرواز‌های تجاری به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران، بازار کالا‌های صادراتی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است. یکی از محصولاتی که در روز‌های اخیر صادراتش تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفته، زعفران است. هرچند با مذاکرات انجام‌شده برخی از مرز‌های مشترک با کشور‌های همسایه باز شده است و با حفظ نکات ایمنی تردد ادامه دارد، به گفته غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی، محدودیت‌های اعمال‌شده سبب شده است اکنون میزان صادرات صادرکنندگانی که به طور میانگین ماهانه ۱۰ کیلوگرم زعفران به سایر کشور‌ها صادر می‌کردند به ۲ تا ۳ کیلوگرم در ماه کاهش یابد.
عضو شورای ملی زعفران نیز در گفتگو با شهرآرا با اشاره به تأثیر کرونا بر صادرات زعفران گفت: اکنون شاهد سقوط شدید قیمت‌ها در بازار زعفران نیستیم. کاهش قیمت زعفران در حد کیلویی یک میلیون تومان است که اهل فن و کارشناسان این نوسان قیمتی را در بازار طبیعی می‌دانند و فعلا جای نگرانی نیست. اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران بین ۶ تا ۹ میلیون تومان است.
علی حسینی افزود: تولیدکنندگان زعفران پس از شیوع جدی کرونا در کشور در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند تا زحمت‌ها و دست‌رنج یک سالشان از بین نرود، اما اگر شرایط ادامه‌دار باشد و کشاورزان نتوانند در مقابل فروش این محصول مقاومت کنند، با سیل فروش زعفران با قیمت پایین‌تر مواجه خواهیم شد که این مسئله به ضرر کشاورزان است.
وی در خصوص راه‌حل پیشنهادی برای عبور از بحران صادرات زعفران گفت: ما باید انبار‌هایی در چند کشور انتخاب می‌کردیم تا لنگرگاهی برای صادرات زعفران کشور باشند. تحقق این مسئله سبب می‌شد تا امروز دغدغه انتقال زعفران به خارج از کشور را نداشته باشیم. برای مثال فعالیتی که شرکت‌های خوردوسازی انجام می‌دهند مشابه همین اتفاق است. آن‌ها با ایجاد سایت فروش در کشور‌های هدف به توزیع و فروش محصولات خود به صورت مستقیم می‌پردازند.
عضو شورای ملی زعفران با اشاره به نقش صادرات در تعیین قیمت‌ها و تأثیر ناچیز مصرف داخلی در نوسان قیمت زعفران گفت: مشتری‌های عمده زعفران ما دبی، ایتالیا و چین‌اند که هر ۳ به دلیل شیوع کرونا واردات از کشور ما را محدود کرده‌اند، اما در روز‌های آینده با راه‌اندازی مجدد پرواز‌های هوایی به دبی بخشی از مشکلات فعلی حل خواهد شد.
وی تأکید کرد: اگر ما در این کشور‌ها مراکز انبار زعفران داشتیم، دیگر نگران چنین مشکلاتی نبودیم. وی بیان کرد: زعفران به جز بحث ارزآوری با معیشت هزاران خانوار مرتبط است، ازاین‌رو باید تلاش کنیم صادرات این محصول آسیبی نبیند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->