شهر کرمان لرزید (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان
سرخط خبرها

کارنامه اشرف پهلوی، فاسدترین زن دربار

  • کد خبر: ۲۰۴۶۵۸
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
  • ۱
کارنامه اشرف پهلوی، فاسدترین زن دربار
شرف در میانه زندگی شاهانه اش، از کمبود محبتی رنج می‌برد که در کشاکش توجه به خواهر بزرگ ترش شمس و برادرش محمدرضا او را به انزوا می‌کشید. پدرش رضا نیز بیش از هرکس، با خانواده اش از باب جدیت و استبداد وارد می‌شد.

به گزارش شهرآرانیوز رضا شاه که تاج گذاری می‌کرد، محمدرضا و خواهر دوقلویش اشرف، شش ساله بودند و این آغاز زندگی کاخ نشینی خانواده پهلوی بود. زندگی اشرافی و مجللی که اتومبیل‌های آمریکایی، اسب سواری، صد تومان مقرری ماهیانه و معلم زبان‌های فرنگی خانوادگی، گوشه کوچکی از رفاه شاهزاده‌های کوچک بود. اشرف، اما در میانه زندگی شاهانه اش، از کمبود محبتی رنج می‌برد که در کشاکش توجه به خواهر بزرگ ترش شمس و برادرش محمدرضا او را به انزوا می‌کشید. پدرش رضا نیز بیش از هرکس، با خانواده اش از باب جدیت و استبداد وارد می‌شد.

اشرف چهارده ساله بود که نخستین سفر خود به اروپا را تجربه کرد. سفری که به همراه خانواده، برادرش محمدرضا را به سوئیس همراهی می‌کرد تا به تحصیلاتش ادامه دهد، اما اصرار او به پدر برای اقامت در سوئیس و ادامه تحصیل با مخالفت جدی همراه شد.

پس از این سرخوردگی، سوغات او از رویارویی با غرب، نمایش فرهنگ اروپا و تغییر الگوی ایرانی بود که آن را نخستین بار با حضور در جشن فارغ التحصیلی، بدون حجاب ایرانی، ابراز کرد. هفده ساله بود که بر سر سفره عقد علی قوام نشست در حالی که ناکام در عشق نخستین زندگی و هم بازی دوران کودکی اش، مهرپور بود که با کشف توطئه‌های سیاسی پدرش تیمورتاش برای همیشه به مهره‌ای سوخته تبدیل شد.

آنچه او را به ادامه زندگی با قوام دل گرم می‌کرد، امکانات و قدرت اجتماعی سیاسی حاصل از ازدواج با او بود. با سقوط رضا شاه و خروج او از کشور، زمینه برای ابراز وجود اشرف که سال‌ها زیر سایه استبداد پدرش در حال خفقان و سرکوب بود مهیا شد و با دخالت در تمام ارکان کشوری اعم از ساواک و سیاست‌های داخلی و خارجی تا جایی پیش رفت که به مکملی برای تصمیم گیری‌های محمدرضا، تبدیل شد.

روزنامه‌های اروپایی در آن ایام، اشرف را به واسطه قدرت مخفیانه پشت سلطنت، با عنوان «پلنگ سیاه» یاد می‌کردند.

سقوط مصدق در کودتای ۱۳۳۲ نیز نمونه‌ای از تأثیرات او در امور مملکت بود که از نفرت او نسبت به مصدق ریشه می‌گرفت. پس از آن، با جذب رجال سیاسی برکنار شده در شاخه‌ای سیاسی، به شکلی مستقل در حوزه قدرت و سیاست ورود کرد و به طور بی رحمانه‌ای به مخالفان خود واکنش نشان می‌داد.

از جمله آتش زدن روزنامه نگار و شاعری به نام کریم پور که از هواداران مصدق بود. حسین فردوست که از دوران کودکی هم بازی محمدرضا و اشرف بود در خاطرات خود اذعان دارد اشرف از فاسدترین زنان جهان بود که به واسطه اعتیاد، قاچاق مواد مخدر و روابط نامشروع متعدد او را شیطان لقب می‌دادند.

اشرف، در بحبوحه انقلاب اسلامی نیز پیش از برادرش از کشور خارج شد و به فرانسه و آمریکا پناه برد و ثروت بادآورده اش را تا سال‌ها با امید براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی، هزینه کرد.

ثروت نامشروعی که با پوشش خیریه و فعالیت‌های اجتماعی نظیر شورای عالی جمعیت زنان ایران، جمعیت زنان صلح جو، سازمان زنان و.. به دست آورد و به واسطه آن، نیمه دوم زندگی اش را در آمریکا تا هنگام مرگ سپری کرد تا اینکه در زمستان سال ۹۴ در سن نودوشش سالگی پس از تجربه بیماری آلزایمر، به هلاکت رسید.

اشرف پهلوی به روایت اسناد تاریخی

اشرف، قاچاقچی بین المللی بود و به طور مسجل، عضو مافیای آمریکا بود. او هرجا که می‌رفت، در یکی از چمدان هایش هروئین حمل می‌کرد و کسی هم جرئت نمی‌کرد آن را بازرسی کند. این مسئله از سوی بعضی از مأموران به محمدرضا پهلوی گزارش شد که اشرف چنین کاری می‌کند. محمدرضا دستور داد که به او بگویند این کار را نکند. همین!
خاطرات حسین فردوست / ص ۲۲۳

اشرف پس از چند سال زندگی مشترک با «احمد شفیق» که به صورتی فضاحت بار با او ازدواج کرد، از او خسته و بیزار شد و درحالی که هنوز همسر شرعی شفیق به حساب می‌آمد، به «رزم آرا» رئیس ستاد کل ارتش شاهنشاهی روی خوش نشان داد. زیرا دوست داشت این چهره مقتدر در هیئت حاکمه را عاشق و دل خسته خود ببیند. آن هم در شرایطی که رزم آرا متأهل بود و از همسرش خانم «هدایت» (خواهر صادق هدایت) صاحب چند فرزند بود. بدین ترتیب یک ماجرای دیگر در کارنامه زندگی پر از فساد اشرف ثبت و نامه نگاری‌های عاشقانه میان این زن و مرد متأهل آغاز می‌شود.
روزنامه کیهان، مورخه ۱۱/ ۲/ ۱۳۳۵

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
0
0
از اینا فاسد تر وجود نداره
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->