به گزارش شهرآرانیوز، توکلی لاهیجانی در برنامه فرامتن گفت: ۳۸ میلیون خودرو فرسوده داریم که از این تعداد ۱۲ میلیون موتور سیکلت است و طبق بررسیهای صورت گرفته میزان آلایندگی یک موتور سیکلت کاربراتوری ۸ برابر سایر وسایل نقلیه است.
او گفت: حدود ۳۷ درصد از خودروهای کشور فرسوده وجود دارد و میزان آلایندههای کشور در بخش موتور سیکلت بسیار بیشتر است به طوری که تا سال ۹۶ تنها موتورسیکلتهای کاربراتوری تولید میشد و این موضوع برای ما یک تهدید است و باید از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.
توکلی بیان کرد: یک میلیون ۳۴۰ هزار خودرو تولید شده و امسال میزان تولید ما افزایش خواهد یافت
وی گفت: پیش از این اسقاط خودرو تنها و خاص برای وارد کنندگان خودرو بود و از زمانی که جلوی واردات گرفته شد میزان اسقاط خودرو هم کاهش یافت و با آزاد شدن واردات خودرو باید برنامه ریزی کنیم که گواهی صدور اسقاط افزایش نیابد چراکه در سال ۱۴۰۱ گواهی اسقاط از ۵ میلیون تبدیل شد به شود ۲۰ میلیون فشار به تولید کننده و وارد کننده وارد شد.
وی بیان کرد: برای تبدیل شدن تهدید به فرصت لایحه ساماندهی خودروهای فرسوده اعلام کرده ایم زمانی که گواهی اسقاط صادر میشود ۱.۵ درصد باید به صندوق اسقاط خودرو واریز شود.
توکلی افزود: بسته تشویقی و تنبیهی برای خودروهای اقساطی گذاشتهایم و در این زمینه هم آییننامهای را طراحی کردهایم که این آییننامه دارای سه ویژگی است به طوری که قانونی طراحی کرده ایم که اجازه افزایش قیمت دیگر به خودروهای اسقاطی ندهیم و همین موضوع خود باعث میشود که دیگر صاحب خودرو فرسوده انگیزهای برای نگه داری از خودرو نداشته باشد.
او بیان کرد: در بسیاری از کشورهای خارجی در حوزه نوسازی خودرو زمانی که خودرویی فرسوده میشود اجازه افزایش قیمت ندارد، اما در ایران برخی اوقات این موضوع برعکس است
او اظهار کرد: عمر خودروهای فرسوده در بخش سواری ۲۰ سال است و باید برنامهای را در نظر گرفت که عوامل تشویقی به سمت نوسازی بروند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان