قول پیگیری مجلس برای اجرای قانون کار در تعیین مزد و تصویب قانون تبدیل وضعیت کارگران مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۳)| ریزش تمام شد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۳) مهر تایید اتحادیه اروپا بر کیفیت سوخت هواپیماهای ایرانی خرید صوری نان توسط یک نانوایی در مشهد با ۳۶ کارت بانکی (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) تشکیل کارگروه ویژه در استانداری برای رفع مشکلات اجرایی پروژه پدیده شاندیز (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) | نیسان سیلفی ۹۰ میلیون تومان گران‌تر شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) | افت ۲۵ میلیون تومانی ری‌را معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: نرخ تورم منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در استان ۳۳.۱ درصد بوده است دستورالعمل خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۴ ابلاغ شد پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۴ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خبر داد: برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو با حضور پررنگ خراسانی‌ها صادرات خرما ممنوع شد افزایش تعطیلات هفته باید مطابق با میزان رفاه مردم باشد مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: سیاست‌های راهبردی ما تکیه بر توان داخل است تقابل خریداران و فروشندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت طلا طی یک روز در مشهد (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) انبار یا خرید فوری میلگرد؟ کدام استراتژی سودآورتر است؟ زمان شرکت در پذیره‌نویسی حق تقدم «کیاناح» اعلام شد | تفاوت پذیره‌نویسی و عرضه‌اولیه در چیست؟ دور جدید پیش فروش سکه از امروز (دوشنبه، ۲۰ اسفند ۱۴۰۳) آغاز می‌شود | عرضه انواع سکه ضرب ۱۴۰۴ قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۹۴ هزار تومان انتخاب ۸ شهرستان به‌عنوان مکمل سفر در خراسان رضوی برای نوروز ۱۴۰۴ زمان شارژ کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ اعلام شد + مبالغ و جزئیات قیمت امروز گوشت و مرغ اعلام شد (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) | کله پاچه در مشهد چند؟ کاهش ساعت کار هفتگی در بخش خصوصی هم اجرا شود قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه با دلار چند هزار تومانی پیش‌فروش می‌شود؟ زمان انتشار اوراق گواهی طلای بانک مرکزی مشخص شد
سرخط خبرها

طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است

  • کد خبر: ۲۰۶۰۳۰
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است
یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه ایران‌خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، گفت: اجرایی شدن مصوبه اخیر میان خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت به دلیل وجود موانع قانونی بعید است.

به گزارش شهرآرانیوز، امیرحسن کاکایی در ارزیابی مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار که به تازگی به امضای خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت رسیده است، گفت: این مصوبه قابل تحقق نیست، چراکه به صورت قانونی اجرای آن قفل است و طبق مصوبات شورای رقابت هم، این کار صحیح نیست.

وی افزود: ایران‌خودرو و سایپا با این سیاست‌گذاری و پاسکاری‌ها عملا در حال بدتر کردن شرایط خود و تولید هستند، هر چند خواسته آن‌ها درست است و باید فرآیند قیمت‌گذاری اصلاح شود، اما به دلیل این که مدیران‌عامل آن‌ها دولتی هستند، نمی‌توانند از دولت و حاکمیت شکایتی داشته باشند و منتقد سیاست‌های نادرست دولتی باشند، در غیر این صورت آن‌ها در این شرایط باید از شورای رقابت و وزیر صمت برای این مصوبه نادرست شکایت می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با قوانینی که در حال حاضر وجود دارد، صحبت از این مصوبه صرفا یک بازی کلامی است و مسئولانی که باید در قبال مردم و صنعت خودرو مسئولیت برعهده بگیرند، عملا شانه خالی می‌کنند؛ به خصوص اینکه مشخص نیست این تعداد خودرو از کدام مدل‌ها و چگونه به فروش خواهد رسید تا خواسته سیاست‌گذار مبنی بر این که بازار بهم نخورد، تامین شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران‌خودرو و سایپا در حال دست و پا زدن بوده و ما در حال تماشا هستیم، گفت: درست است که قطعه‌سازان و خودروسازان با وزیر صمت به توافق رسیده‌اند، اما مصوبه بر خلاف نظر شورای رقابت بوده و این نهاد زیرمجموعه سه قوه است و از نهاد ریاست جمهوری دستور نمی‌گیرد، بنابراین وزیر نمی‌تواند قانون را تغییر دهد؛ ضمن اینکه توافق اخیر یک مانع بزرگ برای اجرا دارد که آن هم تصمیم سیاست‌مدار‌های سطح بالاست که حتی بالاتر از دولت هستند و آن‌ها به شدت جلوی این کار را گرفته‌اند.

کاکایی علت انتشار این خبر را اعتراض محترمانه قطعه‌سازان و خودروسازان به وضعیت موجود دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند صدای خود را به مقامات بالادستی برسانند. ایران خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، به راه‌حلی رسیده‌اند که همان مصوبه است که بعید می‌دانم این به راحتی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: خودروسازان به دنبال تنش و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد نیستند، چراکه هرگونه تنشی به ضرر آن‌ها است؛ بلکه آن‌ها تمایل دارند اصلاح قیمت‌ها در کمال آرامش انجام شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت کارخانه‌ای پژو پارس TU۵ حدود ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد ۷۲۱ میلیون تومان است و در این میان چیزی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان سود خالص نصیب واسطه می‌شود؛ بنابراین اعتراض‌ها به طرح فروش خودرو در حاشیه بازار و آزادسازی قیمت‌ها به همین دلیل است که منافع عده‌ای از بین می‌رود.

کاکایی در پایان تاکید کرد: ادامه روند فعلی باعث تحمیل زیان‌های سنگین‌تر و نابودی کامل ایران‌خودرو و سایپا می‌شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->