تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

مشهد، شهرداران ۲۵ کلان‌شهر عضو پیمان شانگهای را میزبانی می‌کند

  • کد خبر: ۲۰۶۰۹۲
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
مشهد، شهرداران ۲۵ کلان‌شهر عضو پیمان شانگهای را میزبانی می‌کند
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه این رفت‌وآمد‌های بین‌المللی به ارتقای سطح خدمات شهری و بهره‌مندی از تجربیات دیگر شهر‌های جهان منجر می‌شود گفت: پیش‌بینی ما این است که شهرداران بیش از ۲۵ شهر به مشهد بیایند.

به گزارش شهرآرانیوز شهریورماه دو سال گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگ‌های به عنوان اولین سازمان منطقه‌ای بعد از انقلاب اسلامی خبر داد. عضویتی که بعد از طی مراحل فنی و دیپلماتیک، تیرماه امسال و در بیست‌وسومین نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های نهایی و رسمی شد.

اما آبان‌ماه ۱۴۰۰ و حدود دو ماه بعد از اعلام عضویت ایران در این پیمان همکاری، شورای اسلامی شهر مشهد برای ارتقای سطح دیپلماسی عمومی مشهد و استفاده از مزایای اقتصادی و فرهنگی پیمان شانگهای، طرح دو فوریتی برگزاری اجلاس شهرداران کلان‌شهر‌های عضو پیمان شانگ‌های در شهر مشهد را تصویب کرد و اکنون پس از رسمی شدن عضویت جمهوری اسلامی ایران در این پیمان مهم بین‌المللی، این اجلاس سال آینده در مشهد برگزار می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه تبدیل مشهد به محوریت کانون دیپلماسی شهری از مهم‌ترین اولویت‌های شورای ششم است گفت: موضوع تبدیل مشهد به کانون دیپلماسی شهری در بین شهر‌های ایران جزو اولویت‌های اساسی شورای ششم است و شعار «مشهد جهان‌شهر برکت و کرامت» را هم بر همین مبنا انتخاب کردیم. بالاخره مشهد شهری است که اثرگذاری جهانی داشته، دارد و خواهد داشت.

دیپلماسی عمومی برای اهداف ملی

مهدی ناصحی با تأکید بر لزوم تقویت دیپلماسی عمومی ادامه داد: بسیاری از امور امروز از طریق دیپلماسی رسمی قابلیت پیگیری ندارد و باید در بستر دیپلماسی عمومی مطرح شود و به ثمر بنشیند. به عنوان نمونه گفتمانی که اکنون در حمایت مردم غزه در دنیا رخ داده است در بستر دیپلماسی رسمی به دلیل منافع برخی کشور‌ها و رابطه‌ای که با اسرائیل دارند، قابلیت پیگیری ندارد، ولی دیپلماسی عمومی هیچ خط‌ومرزی ندارد و در بستر خیابان‌های بزرگ‌ترین دولت‌های حامی اسرائیل، مردم برای حمایت از غزه حضور میلیونی داشته و دارند.

وی در ادامه شهرداری‌ها را یکی از مهم‌ترین نهاد‌ها برای تقویت دیپلماسی عمومی دانست و تصریح کرد: شهرداری‌ها از دیپلماسی رسمی یک گام فراتر هستند و به خاطر خدماتی که می‌دهند و ارتباطاتی که دارند می‌توانند بستر خوبی برای دیپلماسی عمومی مهیا کنند. به همین دلیل هم تقویت این موضوع از روز اول جزو برنامه‌های اصلی شورای ششم بوده است و با جدیت پیگیر آن بودیم. مشهد ظرفیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند هاب مدیریت شهری، ارتباطی و رسانه‌ای منطقه باشد.

«رسانه خورشید» از اولین اقدام‌ها بود

ناصحی ادامه داد: یکی از اولین اقدامات مدیریت شهری در این ماجرا، برگزاری اجلاس «رسانه خورشید» با همکاری نهاد ریاست‌جمهوری و حضور صد خبرنگار زن خارجی در ایران بود، آن هم در زمانی که هجمه رسانه‌ای سنگینی علیه ایران راه افتاده بود، اما این خبرنگاران، در پایتخت معنوی و فرهنگی ایران اسلامی در آرامش کامل و بدون حاشیه و هیچ محدودیتی جلسه داشتند، به مراکزی رفتند که بانوان عفیف ایرانی در حال ارائه خدمت بودند و با واقعیت جامعه ایرانی آشنا شدند.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اهمیت پیمان شانگ‌های و لزوم استفاده از ظرفیت‌های آن توسط مدیریت شهری توضیح داد: پیوستن ایران به پیمان شانگ‌های بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مهم‌ترین رویداد دیپلماتیک بین‌المللی بود و این اتفاق جزو راهبردی‌ترین مسائل ماست، چون عده کثیری از جمعیت جهان و منابع مالی و فنی جهان در اختیار کشور‌های عضو شانگ‌های است.

ما در شورای شهر مشهد برای ارتقای سطح دیپلماسی عمومی در ایران و مشهد، پیشنهاد برگزاری اجلاس شهرداران کلان‌شهر‌های عضو پیمان شانگ‌های را دادیم که به تصویب رسید و تلاش می‌کنیم که این اجلاس سال آینده برگزار شود.

پیش‌بینی میزبانی از ۲۵ شهر

ناصحی با بیان اینکه این رفت‌وآمد‌های بین‌المللی به ارتقای سطح خدمات شهری و بهره‌مندی از تجربیات دیگر شهر‌های جهان منجر می‌شود افزود: پیش‌بینی ما این است که شهرداران بیش از ۲۵ شهر به مشهد بیایند و شهرداری را ملزم کرده‌ایم که در حاشیه این اجلاس در حوزه‌های مختلف از سطح تفاهم عبور کند و بتوانیم قرارداد‌های چند جانبه با این کشور‌ها منعقد کنیم و پیگیر این هستیم که تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌هایی داشته باشیم که به توسعه روابط مدیریت شهری منجر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->