سرخط خبرها

دست در دست هم تا ثبت جهانی توس

  • کد خبر: ۲۰۶۴
  • ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
دست در دست هم تا ثبت جهانی توس
اقدامات شهرداری در سالروز فرمان تاریخی رهبری مبنی بر احیای توس

رضاریاحی
دبیرشهرآرامحله منطقه

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس درباره برنامه‌های اجرایی از سوی مدیریت شهری در سالروز فرمان تاریخی رهبری مبنی بر احیای توس گفت: برنامه مسیر پیاده‌روی خانوادگی و دوچرخه‌سواری عمومی با عنوان پویش پیاده‌روی در ساعت6 صبح روز جمعه با شعار «تا ثبت جهانی توس» با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، مدیران شهری، ورزشکاران و اعضای پویش ثبت جهانی توس از ابتدای بولوار شاهنامه تا آرامگاه فردوسی برگزار شد. در پایان این همایش هدایایی به قید قرعه و به رسم یادبود به شرکت‌کنندگان اهدا شد.

 

جام توس
مسعود ریاضی همچنین درباره کم و کیف برگزاری رقابت‌های کشتی پهلوانی انجام شده به این مناسبت گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی کشتی پهلوانی باعنوان «جام توس» از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری در این روز بود. این مسابقات برای اولین‌بار در کشور به صورت تک‌وزن و برای سنگین وزن‌های کشتی پهلوانی برگزار شد که از این حیث منحصربه‌فرد بود.
رئیس هیئت کشتی استان خراسان رضوی ادامه داد: این مسابقات به صورت بین‌المللی برگزار شد و 19کشتی‌گیر سنگین وزن از کشورهای ایران، ترکیه و آذریابجان در آن  حضور داشتند. مسابقات کشتی جام توس در 5دور و با حضور 7تیم انجام گرفت که بعد از برگزاری 23کشتی جذاب و دیدنی چهره نفرات برتر مشخص شد که جعفر شمس از گیلان به مقام قهرمانی رسید، علی ابراهیمی از خراسان رضوی و امیر محمدی از خراسان شمالی به ترتیب حائز عناوین دوم و سوم شدند. همچنین رمضان اونگور از ترکیه رتبه چهارم این سری از مسابقات کشتی پهلوانی جام توس را کسب کرد.ریاضی درباره جوایز نفرات برتر در این رقابت‌ها گفت: به نفرات اول تا سوم این رقابت‌ها به ترتیب 15، 10 و 5میلیون تومان پرداخت شد. علاوه‌برآن به کشتی‌گیران خارجی این رقابت‌ها که به جمع 6نفر برتر راه پیدا کردند مبلغ 500دلار اهدا شد.وی تصریح کرد: مقرر شد این مسابقات در تقویم هیئت کشتی استان قرار بگیرد.

 

زنگ شاهنامه در مدارس
مسعود ریاضی در ادامه از اجرای تفاهم‌نامه میان شهرداری و آموزش و پرورش مبنی بر زنگ شاهنامه خبر داد و افزود: براین اساس 2ساعت در هفته در مقاطع پیش‌دبستانی‌ و پایه چهارم مدارس شهر مشهد به زنگ فردوسی تعلق خواهد گرفت که باعث می‌شود نسل جدید با آن شاعر برجسته بیشتر آشنا شوند.وی ادامه داد: قرار است شاهنامه به‌طور ویژه برای دانش‌آموزان پایه چهارم آموزش داده شود و دانش‌آموزان در این رده سنی با داستان‌ها، روایات، شخصیت‌ها و همچنین مضامین آن تا حد امکان و ادراک کودکانه آشنا شوند.

 

ورزش صبحگاهی در آرامگاه
ریاضی تصریح کرد: از 19تیر هر روز ساعت 6صبح در راستای حمایت از ورزش همگانی و نشاط و سلامتی جامعه، ورزش همگانی در باغ آرامگاه فردوسی برای شهروندان برگزار می‌شود.
وی در این زمینه گفت: فضای سبز آرامگاه فردوسی بزرگ‌ترین بوستان در بین 16هسته جمعیتی محدوده منفصل توس به شمار می‌رود و ساکنان می‌توانند هر روز در ساعت مقرر در محل حضور داشته و تحت نظارت مربیان و کارشناسان خبره ورزشی نرمش صبحگاهی را انجام دهند.

 

مهمان از کشورهای اسلامی
در همین حال در سالروز فرمان رهبری مبنی بر احیای توس، جمعی از شهرداران شهرهای اسلامی و فارسی‌زبان از کشورهای عراق، لبنان، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، هندوستان، ترکیه و... از آرامگاه فردوسی و منطقه توس بازدید کردند.
نبیل عبدالحسین، شهردار نجف اشرف، در حاشیه این بازدید گفت: اقدامات بسیار خوب و موفقی برای ایجاد بسترهای لازم در منطقه توس انجام گرفته است و در نتیجه همین اقدامات، حضور گردشگران خارجی و ایرانی در آرامگاه فردوسی چشمگیر است. وجود مرکز باستانی با آثار بسیار ارزشمند و تمدنی همانند منطقه توس و آرامگاه فردوسی ظرفیتی ارزشمند برای جذب گردشگران خارجی به شمار می‌رود و باید مدیریت شهری از آن استفاده کند.
وی افزود: شهرداری مشهد در زمینه استفاده از ظرفیت‌های موجود این کلان‌شهر برای توسعه گردشگری، اقدامات قابل تقدیری انجام داده است.همچنین محمد درغام، رئیس اتحادیه شهرداران ضایحه بیروت، در حاشیه بازدید از آرامگاه فردوسی گفت: در کنار وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع)، ظرفیت‌های بسیار خوب گردشگری در کلان‌شهر مشهد وجود دارد که شهرداری با پرداختن و توجه به آن‌ها، برای حضور گسترده گردشگران خارجی بسترسازی کرده‌ است.
وی حضور گسترده گردشگران خارجی در آرامگاه فردوسی و شهر توس را نتیجه توجه ویژه مدیریت شهری به مقوله گردشگری دانست و اضافه کرد: در جریان بازدید از منطقه گردشگری توس شاهد بودیم که چه گردشگران ایرانی و چه گردشگران خارجی استقبال بسیار خوبی از این مجموعه دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->