آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

نمایش خانگی پررونق‌تر از صداوسیما

  • کد خبر: ۲۰۷۸۴
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
نمایش خانگی پررونق‌تر از صداوسیما
نگاهی بر فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی و تلویزیون‌های اینترنتی که در این روزهای قرنطینه توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را جذب کنند.

شکیبا افخمی‌راد - با شیوع ویروس کرونا در کشور صداوسیما جدول پخشش را تغییر داد و سعی کرد برنامه‌های کمدی و شاد را در فهرست پخش شبکه‌های خود قرار دهد اما ازآنجایی‌که طبق معمول دست تلویزیون از برنامه‌سازی و تولید فیلم‌های جدید خالی است، بازهم شاهد بازپخش برنامه‌های تکراری از این رسانه هستیم. پخش چندباره سریال «خانه‌به‌دوش» یا بازپخش فیلم‌های سینمایی چون «لیلی با من است»، «معراجی‌ها» و «مهمان مامان» حتی در روزهای قرنطینه که مردم کاری جز در خانه ماندن ندارند، نمی‌‌تواند مخاطب حداکثری را جذب تلویزیون کند.

 

از آن‌سو شبکه نمایش خانگی و تلویزیون‌های اینترنتی با نمایش فیلم‌ها و سریال‌های مختلف توانسته‌اند مخاطبان بیشتری جذب کنند. در همان روزهای اول قرنطینه خانگی، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود نوشت: «با مدیران تلویزیون‌های اینترنتی صحبت کردم. از فردا تا آخر هفته، بخش مخصوص کودکان آن‌ها و در برخی، تمام فیلم‌ها و سریال‌ها رایگان خواهد بود.»

 

ازسوی دیگر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توئیتی از برنامه‌های سازمان سینمایی برای روزهای در خانه ماندن گفت که یکی از آن‌ها، طرحی به نام «هر روز یک فیلم» بود. براساس این طرح، روزانه یک فیلم جدید به شبکه نمایش خانگی اضافه می‌شود و دردسترس مردم قرار می‌گیرد. به این ترتیب با همین حمایت‌ها و ارائه محتوای جدیدتر، رسانه‌های اینترنتی توانسته‌‌اند گوی سبقت را از صداوسیما بربایند و طبق آمار با افزایش سه‌برابری مخاطبان در دوران کرونا روبه‌رو شوند اما شبکه نمایش خانگی چه برنامه‌های متفاوتی برای مخاطبانش به نمایش می‌گذارد که می‌تواند آن‌ها را با خود همراه کند؟

 

هر روز یک فیلم

همان‌طور که گفته شد، سازمان سینمایی در این ایام سعی کرده است هر روز یک فیلم‌ سینمایی را وارد بازار کند، به‌طوری‌که حتی دست‌به‌دامان فیلم‌های توقیفی شده‌ است و مجوز فیلم «رحمان1400» به‌کارگردانی منوچهر هادی را که در زمان اکرانش در سینماها توقیف شد، صادر کرده‌ است. این اتفاق باعث شروع گمانه‌زنی‌ها برای انتشار دیگر فیلم‌های توقیفی شد، به‌طوری‌که سعید خانی، تهیه‌کننده فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا»، بعد از انتشار فیلم «رحمان1400» در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«سلام آقای وزیر! امیدوارم خوب باشید و کرونا دور باشد از شما. نطق فرمودید هر روز یک فیلم در شبکه نمایش خانگی، خواستم عرض کنم حاضرم با همان قیمت چهار سال پیش(قطعا خاطرتون هست دلار آن زمان 3هزارو500تومان بود) فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا) را واگذار کنم»؛ البته هنوز کسی از سازمان سینمایی به این صحبت‌ها واکنشی نشان نداده‌ است اما شاید این روزها فرصتی برای سازمان سینمایی است تا با برخی کارگردانان آشتی و اجازه نمایش فیلم‌های آن‌ها را در نمایش خانگی صادر کند.

 

یکی از این گزینه‌ها قطعا فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری است که به‌صورت محدود در سینماهای کشور اکران شد اما هنوز وارد شبکه نمایش خانگی نشده‌ است. جدا از بحث فیلم‌های توقیفی، آثار دیگری چون «دخمه» به‌کارگردانی وحید ضرابی‌نسب در ژانر وحشت، «کروکودیل» ساخته مسعود تکاور، «ایده اصلی» اثر آزیتا موگویی و همچنین «دختر شیطان» به‌کارگردانی قربان محمدپور در ژانر کمدی-خانوادگی در این روزها وارد شبکه نمایش شده‌اند و توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنند.

 

همچنین در بخش کودک و پویانمایی‌های سینمایی، تلویزیون‌های اینترنتی می‌‌توانند با ارائه آثار جدید دنیا و رایگان کردن خدمات خود در این بخش، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنند. بر همین اساس تلویزیون‌ اینترنتی فیلیمو با رشد ۷۴درصدی تماشای آنلاین پویانمایی در ۱۰روز گذشته روبه‌رو شده‌‌ است و طبق آمار ارائه‌شده، پنج پویانمایی «بچه رئیس»، «تام و جری؛ حمله مهاجمان فضایی»، «هتل ترانسیلوانیا»، «زوتوپیا» و «داستان اسباب‌بازی۳» در صدر جدول پربازدیدهای این رسانه قرار گرفته‌اند.

 

لازم به ذکر است طرح دسترسی رایگان در بخش پویانمایی‌ها تا پایان سال ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

سیر جدید سریال‌ها

اما یکی دیگر از بخش‌های موفق شبکه نمایش خانگی که در این سال‌ها به‌خوبی رونق گرفته است، بخش سریال‌های آن است، به‌طوری‌که بسیاری از کارگردانان برای روبه‌رو شدن با محدودیت‌های کمتر نسبت به تلویزیون و همچنین پرداختن به موضوعات جدیدتر ترجیح داده‌اند از صداوسیما به این رسانه کوچ کنند. تماشاگران نیز عموما از سریال‌های پخش‌شده در این رسانه به‌خوبی استقبال می‌کنند. در این روزها فرصت مناسبی برای سریال‌‌های شبکه نمایش خانگی ایجاد شده‌ است تا مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنند.

 

سریال «کرگدن» به‌کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، یکی از سریال‌های درحال توزیع در شبکه نمایش خانگی است. این سریال در ژانر اکشن و ماجراجویانه با حضور بازیگرانی چون هدی زین‌العابدین، مصطفی زمانی و سارا بهرامی ساخته شده‌ است. به‌تازگی قسمت هفدهم آن در شبکه نمایش خانگی توزیع شده‌ است.

 

«دل» به‌کارگردانی منوچهر هادی، دیگر سریالی است که این روزها منتشر می‌شود. این سریال، فضایی عاشقانه و خانوادگی دارد و با وجود انتقادهایی که به‌دلیل ترویج تجمل‌گرایی و داستان سطحی‌اش به آن می‌شود، توانسته است مخاطبان بسیاری را جذب کند اما جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی، «هم‌گناه» مصطفی کیایی است؛ مجموعه‌ای که تنها سه قسمت از آن منتشر شده اما نشان داده است که همچون آثار سینمایی این کارگردان، از استانداردهای لازم برای جذب مخاطب برخوردار است.

 

این مجموعه ژانری اجتماعی و خانوادگی دارد و از حضور بازیگرانی چون پرویز پرستویی، رویا تیموریان، محسن کیایی، حبیب رضایی و هنگامه قاضیانی بهره گرفته‌ است. علاوه‌بر این سریال‌ها، شبکه نمایش خانگی برای بهار99 نیز آثار جدیدی در راه دارد؛ آثاری که با ادامه روند موجود در کشور، می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خانواده‌ها را پر کنند.

 

«قورباغه» به‌کارگردانی هومن سیدی، یکی از آثار مهمی است که در بهار99 توزیع خواهد شد. در این سریال که بخش‌هایی از آن در تایلند فیلم‌برداری شده است، بازیگرانی چون نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینی و سحر دولت‌شاهی به ایفای نقش می‌پردازند. گفته می‌شود این مجموعه مانند فیلم‌های سینمایی سیدی، فضای جدیدی را برای مخاطب ترسیم می‌کند و یکی از سریال‌های متفاوت نمایش خانگی خواهد بود.

 

دیگر سریال مهمی که پخش آن به بهار سال نو موکول شده‌ است، «آقازاده» نام دارد. این مجموعه را بهرنگ توقیفی کارگردانی کرده‌ است و در آن بازیگرانی چون امیر آقایی، نیکی کریمی، کامبیز دیرباز و سینا مهراد نقش می‌‌آفرینند. بخش‌هایی از این مجموعه که داستانی جنجالی دارد، نیز در مشهد فیلم‌برداری شده‌ است.

 

فرصتی برای تئاتر

یکی دیگر از امتیازهای ویژه رسانه‌های اینترنتی که صداوسیما از آن به‌عمد یا سهوا غافل مانده‌ است، پخش فیلم‌تئاتر‌هاست. در این روزها که تئاترهای کشور همچون دیگر رویدادهای هنری و فرهنگی تعطیل هستند، دردسترس بودن فیلم‌تئاترها برای علاقه‌مندان به این حوزه به‌نوعی برگ برنده برای یک رسانه محسوب می‌شود.

 

از میان مهم‌ترین فیلم‌تئاترهای توزیع‌شده می‌توان به «اعتراف» به کارگردانی و بازیگری شهاب حسینی و با حضور علی نصیریان اشاره کرد. این تئاتر سال96 در تهران روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. «جنایت و مکافات» به کارگردانی ایمان افشاریان که با حضور بازیگرانی چون مهدی پاکدل، محمد پویا، زهرا سعیدی و سوده شرحی در سال94 روی صحنه رفت، یکی دیگر از تئاترهایی است که فیلمشان دردسترس عموم قرار گرفته‌ است.

 

تماشای فیلم‌تئاتر «خشک‌سالی و دروغ» به‌کارگردانی محمد یعقوبی، نیز پیشنهاد خوبی برای این روزهاست. در این نمایش که فیلم‌سینمایی آن نیز چند سال پیش ساخته شد، بازیگرانی چون باران کوثری، سحر دولت‌شاهی و علی سرابی حضور دارند. محمد رحمانیان، کارگردان بنام تئاتر، نیز سال92 نمایشی با نام «ترانه‌های قدیمی» را با حضور علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، اشکان خطیبی و حبیب رضایی روی صحنه برد که فیلم آن نیز در رسانه‌های اینترنتی موجود است. «ترانه‌های قدیمی» از تعدادی قطعه کوتاه نمایشی درباره تهران و مردم این شهر تشکیل شده است که نوعی تئاتر موزیکال با بهره‌گیری از ترانه‌های قدیمی ایرانی محسوب می‌شود.

 

فیلم‌تئاتر «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی، یکی دیگر از آثار موجود در رسانه‌های اینترنتی است. این تئاتر سال92 با حضور بازیگرانی چون هما روستا، سعید چنگیزیان، رضا بهبودی و هوتن شکیبا روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان همراه شد. نمایشنامه «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف است که معجونی به‌خوبی توانسته است متن آن را به یک نمایشنامه امروزی تبدیل کند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->