زمان تحویل چانگان‌های وارداتی سایپا مشخص شد افت قیمت سکه در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ آذر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افت کرد هشدار فعالان صنعت سیمان درباره اعمال محدودیت گازی قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ آذر ۱۴۰۳) | نرخ دلار بازار آزاد ۶۹ هزار و ۵۵۰ تومان امکان انتخاب آپشن‌های بیشتر، در زمان خرید لاماری‌ایما رشد بدون توقف دلار نیما ادامه یافت (۶ آذر ۱۴۰۳) | نرخ امروز ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزیر سرمایه‌گذاری عربستان (۶ آذر ۱۴۰۳) خبرنگاران متقاضی نهضت ملی مسکن گوش‌به‌زنگ باشند | فراخوان واریز آورده جدید آمار سجامی‌های بورس نزدیک به ۴۶.۵ میلیون نفر شد بورس قله ۱۸ ماه گذشته خود را پس گرفت | رشد ۳۵ هزار واحدی شاخص کل در کمتر از ۱۵ دقیقه وزیر نیرو: در هیچ نقطه‌ای از کشور خاموشی اعمال نمی‌شود + فیلم قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) | گلابی چند؟ قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده خانگی متوقف شد؟ رکود بازار خودرو پس از شوک افزایش قیمت خودروسازان چالش کمبود نیروی کار در واحد‌های صنعتی واریز سود سهام عدالت به زودی | هر کدام از دارندگان سهام عدالت چقدر سود دریافت خواهند کرد؟ ویدئو| دعوای نماینده انجمن گاوداران گوشتی با وزارت کشاورزی روی آنتن زنده کدام گروه‌های شغلی از مالیات معاف شدند؟ آخرین قیمت سکه در حراج مرکز مبادله (۵ آذر ۱۴۰۳) پیش بینی بورس فردا (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳)| رشد همپای دلار ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳) | طلا دنباله روی دلار پیش بینی قیمت دلار (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳) | روند صعودی دلار ادامه‌ دارد؟ شناسایی باند شبکه‌ای ارتشا در استان خراسان رضوی (۵ آذر ۱۴۰۳) + فیلم قبض برق بیش از ۲۴ میلیون مشترک کمتر از ۵۰ هزار تومان است معاون بانک مرکزی: پرداخت موبایلی تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود چگونه شانس برنده شدن جایزه ۱۰ میلیارد تومانی بلو را داشته باشیم؟ | بازی برد و بخت قطعی‌های برق همچنان ادامه دارد
سرخط خبرها

ماجرای موج افزایش قیمت خودرو چه بود؟

  • کد خبر: ۲۰۹۲۶۸
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
ماجرای موج افزایش قیمت خودرو چه بود؟
بعد از تغییر محل تامین ارز واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی شاهد شروع یک موج افزایش قیمت در بازار خودرو بودیم که حالا بحث اصلاح رویه مذکور در دستور تیم اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی بازار خودرو در یک ماهه اخیر نشان می‌دهد، که افزایش قیمت‌ها در این بازار قبل از افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی آغاز شده بود. اگرچه عدم واردات خودرو آن طوری که وعده داده شده بود، محقق نشد و طبیعتا بخشی از افزایش قیمت خودرو از همین محل است، اما در ادامه به دلایل دیگری که به نظر می‌رسد عوامل جدی تری در افزایش نرخ خودرو محسوب می‌شود، می‌پردازیم.

لازم به ذکر است برآورد‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که تقاضای غیر رسمی برای واردات قطعات مونتاژی و همچنین CKD تا ۶ میلیارد دلار هم در سال می‌رسد که عدد بسیار قابل توجهی خواهد بود.

تغییر ارز مرکزمبادله مونتاژکاران خودرو به ارز اشخاص و آغاز موج گرانی خودرو

یکی از نکاتی که به نظر میرسد عامل اصلی شروع موج افزایش قیمت خودرو‌ها بوده، عدم تخصیص ارز با نرخ مرکز مبادله (۳۸ تا ۴۰ هزرا تومان) به مونتاژکاران خودرو و ارجاع آن‌ها برای تامین ارز واردات از محل ارز اشخاص است.

این موضوع تا حدی بالا گرفت که حدود ۴۰ روز پیش علی آبادی وزیر صمت در نامه‌ای به مخبر معاون اول رئیس جمهور از تامین ارز خودرو‌های مونتاژی از محل سامانه نیما به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارز حاصل از صادرات اشخاص خبر داد.

ماجرای موج افزایش قیمت خودرو چه بود؟

در نامه علی آبادی خطاب به معاون اول رئیس جمهور آمده بود: «قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی CKD بر اساس قیمت ارز حاصل از صادرات اشخاص تعیین گردیده است. لیکن در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارزِ یاد شده، در نظر است تا تامین ارز آن‌ها از محل سامانه نیما صورت پذیرد.

با توجه به وجود مابه التفاوت بین قیمت ارز حاصل از صادرات و ارز سامانه نیما دستور فرمائید موضوع اخذ مابه التفاوت مذکور از خودروسازان مونتاژی در دستور ستاد تنظیم بازار قرار گیرد.»

بانک مرکزی به دنبال اصلاح رویه تخصیص ارز خودروسازان مونتاژی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، رجوع خودروسازان مونتاژی برای تامین ارز واردتشان به ارز اشخاص عامل اصلی آغزا موج افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شده است. این در حالی است که اخیرا خبر‌هایی از بانک مرکزی به گوش می‌رسد که مجددا قرار است تا ارز این خودروسازان در سامانه یکپارچه یا همان مرکز مبادله طلا و ارز تامین شود و مابه تفاوت این نرخ مرکز مبادله طلا و ارز تا نرخ ارز اشخاص از آن‌ها گرفته شود.

هر چند از ماه‌ها قبل محل تامین ارز واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی با ارز بری قابل توجه تغییر کرده و این موضوع به صورت مشخص تاثیر ۲۰ درصدی در تغییر هزینه تمام شده این خودرو‌ها داشته است. این موضوع منجر به شروع یک روند افزایشی در کل بازار خودرو شده و حالا مقرر شده روند سابق تامین ارز در خصوص واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی در دستور کار قرار گیرد. هر چند طبق نامه ۴۰ روز قبلِ وزیر صمت، قرار نیست نرخ تامین ارز خودرو‌های مونتاژی کاهش یابد، اما بازگشت رویه تامین ارز به سامانه نیما میتواد در مدیریت تقاضا و عرضه ارز این دسته از واردکنندگان موثر باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->