مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان را بیشتر بشناسید

  • کد خبر: ۲۰۹۳۲۴
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان را بیشتر بشناسید
اگرچه عوامل ارثی و ژنتیکی موثر در ابتلا به سرطان خارج از کنترل ماست، اما می‌توانیم شیوه زندگی خود را تغییر داده و از بروز سرطان های اکتسابی جلوگیری کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سرطان در اثر رشد غیر طبیعی سلول ایجاد می‌شود. آیا پیشگیری از سرطان امکان پذیر است؟ راه‌های پیشگیری از سرطان آیا موثر هستند؟ اگرچه عواملی خارج از کنترل ما مانند ژنتیک و برخی عوامل دیگر می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد اما شیوه زندگی و عادات رفتاری، نوع تغذیه، یوگا و میزان فعالیت بدنی در کاهش ریسک ابتلا بی تاثیر نیستند، اگرچه عوامل ارثی و ژنتیکی خارج از کنترل ماست، اما می‌توانیم شیوه زندگی خود را تغییر داده و تغییر دهیم.

احتمالاً گزارش‌های متناقضی در مورد پیشگیری از سرطان شنیده‌اید. گاهی اوقات آنچه را که در این زمینه می‌خوانید می‌تواند مغایر باشد. اغلب آنچه در این زمینه گفته می‌شود در حال تغییر است، اما آنچه واضح است این است که خطر سرطان تحت تأثیر سبک زندگی ما قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از سرطان جلوگیری کنید توصیه‌هایی را که در این زمینه به شما می‌شود را جدی بگیرید.

برای پیشگیری از سرطان، مواد غذایی سالم مصرف کنید

میوه و سبزیجات بخورید. رژیم غذایی خود را بر اساس میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذا‌های گیاهی مانند غلات کامل و حبوبات تنظیم کنید. از چاقی خودداری کنید.
با انتخاب غذا‌های کم کالری مانند قند‌های تصفیه شده و منابع چربی حیوانی وزن خود را کاهش دهید. از مصرف الکل خودداری کنید. نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد را افزایش می‌دهد. مصرف گوشت فرآوری شده را به حداقل برسانید.



به گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان؛ نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی گوشت فرآوری شده می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. همچنین زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای با روغن زیتون و آجیل پیروی می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه خواهند بود. زیرا رژیم مدیترانه‌ای بیشتر بر روی غذا‌های گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون به جای گوشت قرمز، ماهی و کره استفاده می‌کنند.

حفظ وزن سالم می‌تواند خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد. فعالیت بدنی نیز در این زمینه مهم است. علاوه بر کمک به حفظ وزن، خطر ابتلا به سرطان سینه و روده را کاهش می‌دهد. بزرگسالانی که فعالیت بدنی دارند از مزایای سلامتی برخوردار هستند. اما برای مزایای قابل توجه سلامتی سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط در هفته یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید داشته باشید. همچنین می‌توانید ترکیبی از فعالیت متوسط تا شدید را انجام دهید. برای برنامه ریزی بهتر می‌توانید ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید و حتی در صورت امکان فعالیت‌های بیشتری را انجام دهید.

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان و البته یکی از قابل پیشگیری ترین‌ها است. از آفتاب ظهر اجتناب کنید. از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر از خورشید دور کنید، زیرا پرتو‌های خورشید در این مدت بیشترین شدت را دارند. در خارج از منزل تا حد ممکن در سایه بمانید و از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

لباسی بپوشید که نواحی بیشتری از پوست را بپوشاند. از رنگ‌هایی که نور بیشتری را منعکس می‌کنند استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.
حتی در روز‌های ابری از ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. از کرم ضد آفتاب سخاوتمندانه استفاده کنید و در صورت لزوم آن را تمدید کنید. از برنزه شدن با لامپ ماوراء بنفش خودداری کنید، زیرا آن‌ها به اندازه نور خورشید به شما آسیب می‌رسانند.

برای پیشگیری از سرطان تنباکو مصرف نکنید

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و با انواع سرطان‌ها از جمله ریه، مری، حنجره، دهان، گلو، لوزالمعده، مثانه، دهانه رحم و کلیه همراه است. جویدن تنباکو می‌تواند منجر به سرطان دهان و لوزالمعده شود. حتی اگر سیگار نمی‌کشید، قرار گرفتن در معرض دود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اجتناب از سیگار کشیدن یا تصمیم برای ترک سیگار بخش مهمی از فرایند پیشگیری از سرطان است. در صورت نیاز به ترک سیگار می‌توانید با پزشک خود در مورد راه‌های ترک سیگار مشورت کنید.

در سراسر جهان سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی پیشگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان است. دود تنباکو حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که حداقل ۲۵۰ مورد از آن‌ها مضر هستند و بیش از ۵۰ مورد از این مواد شیمیایی می‌توانند باعث سرطان شوند.

یک روش موثر دیگر برای پیشگیری از سرطان اجتناب از رفتار‌های پرخطر است که می‌تواند منجر به عفونت‌هایی شود که به نوبه خود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. رابطه جنسی ایمن را جدی بگیرید.

در هنگام رابطه جنسی از راه‌های پیشگیری ایمن استفاده کنید. در رابطه جنسی پرخطر احتمال ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مانند HIV یا HPV بیشتر است. افراد مبتلا به HIV یا ایدز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مقعد، کبد و ریه هستند. HPV اغلب با سرطان دهانه رحم همراه است، اما می‌تواند خطر سرطان مقعد، آلت تناسلی، گلو و واژن را افزایش دهد.

متاسفانه ویروس HIV در افراد معتاد بیشتر دیده شده است، زیرا از سوزن سرنگ مشترک استفاده کرده‌اند، همچنین این افراد در معرض ابتلا هپاتیت B و هپاتیت C هستند که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

برای پیشگیری از سرطان مراقبت‌های پزشکی را به طور منظم انجام دهید

خودآزمایی و غربالگری منظم برای انواع مختلف سرطان، از جمله پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و سینه می‌تواند شانس تشخیص سرطان در مراحل اولیه را افزایش داده و درمان را با موفقیت انجام دهد.

شایان ذکر است آلودگی هوا، آب و خاک با مواد شیمیایی سرطان زا می‌تواند به درجات مختلف باعث سرطان شود. حتی برخی مشاغل سرطان زا می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، مانند مشاغلی که افراد در معرض آزبست قرار دارند. قرار گرفتن در معرض اشعه یونیزان از منابع انسانی یا طبیعی خطر ابتلا به سرطان‌های بدخیم مانند سرطان خون و تعداد تومور‌های جامد را افزایش می‌دهد. پرتودرمانی که یک درمان دارویی است در صورت استفاده نادرست می‌تواند خطرناک باشد. رادون گاز طبیعی رادیواکتیو موجود در خاک و مصالح ساختمانی خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. با بهبود تهویه و آب بندی کف و دیوار‌ها می‌توان سطح رادون را در خانه‌ها کاهش داد.

روش‌های پیشگیری از سرطان مجموعه اقداماتی است که باید برای تغییر شیوه زندگی و عادات و رفتار‌های خاص انجام شود. با رعایت نکات موجود در این مقاله برای داشتن زندگی سالم می‌توانیم با سلول‌های سرطانی مبارزه کنیم و تا حدی از سرطان جلوگیری کنیم. اگرچه اثربخشی این استراتژی‌ها ممکن است صددرصدقطعی نباشد، اما مطمئناً بی تأثیر نخواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->