نگاهی به بازار مجد، جاذبه گردشگری مشهد | جهانی از جنس تور و گیپور و دکمه... کنکاشی تاریخی درباره پیشینه و دلایل نام‌گذاری محله قدیمی «قبر میر»در مشهد | نامی سرگردان بین «میر علیمون» و «میرتقی‌الدین» فرماندار مشهد: آماده میزبانی از دومین همایش دیپلماسی منطقه‌ای هستیم ادامه روند عملیات اجرایی بوستان شهربانو آفتاب در مشهد هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) کاهش نسبی آلودگی هوای مشهد از فردا (سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴) | گروه‌های حساس بااحتیاط نفس بکشند سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: هیچ مصوبه‌ای درباره ازدواج موقت اتباع خارجی با زنان ایرانی برای اخذ تابعیت وجود ندارد یعقوبی: شهرداری در مدیریت بحران‌ها همواره پیشگام بوده است ۷ پروژه بزرگ ترافیکی مشهد با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان تا پایان ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود سلیمی: دستورالعمل‌های اجرایی آیین‌نامه «مشهدِ دوستدار سالمند» در حال تدوین است «آیین‌نامه جامع بازآفرینی شهری» برای نخستین‌بار در کشور به‌صورت آزمایشی در مشهد اجرا می‌شود مقابله با آلودگی هوای مشهد، نیازمند عزم ملی و برنامه‌ریزی منسجم افزایش فرونشست در مشهد با برداشت‌های بی‌رویه آب از چاه‌ها | شیب تند فرونشست در بافت مرکزی شهر چشم انداز نوین برای ورزش وجوانان خراسان رضوی نقش شورای اسلامی شهر مشهد در توسعه فضا‌های ورزشی رئیس‌جمهور، فردا (۲۸ مهر ۱۴۰۴) به دانشگاه تربیت مدرس می‌رود همه چیز درباره جشنواره عطر و طعم پاییزی ۱۴۰۴ در مشهد + زمان و محل برگزاری دستور دادستان مشهد برای شناسایی عوامل هنجارشکنی فرهنگی در سطح شهر آلودگی، همچنان همراه پاییز مشهد | هوای شهر برای کودکان و سالمندان خطرناک است (یکشنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

وجوبِ یک جراحی سرپایی

  • کد خبر: ۲۰۹۵
  • ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
وجوبِ یک جراحی سرپایی
آرش رمضانی

معاونت فرهنگی‌ شهرداری مشهد از ضعف‌های ساختاری پرتعدادی در رنج است که وجودشان باعث می‌شود هرکس مسئولیت این معاونت را عهده‌دار شود، به بند و حصار کشیده شود. چالش‌های گُل‌درشت را به اختصار می‌گویم، سپس می‌روم سراغ چند پیشنهاد کلی؛ شرح مبسوطش باشد برای بعد.
اولین چالش معاونت فرهنگی، چابک نبودن آن است؛ ساختاری سنگین و اداراتِ کم‌بازده و پرخرج. این ساختار شاید در سال‌های ۹۰ و ۹۳ مناسب بوده است، اما اکنون نیاز به جراحی و خارج ساختن برخی بافت‌ها دارد. با افزایش چالاکی سازمان، باید در کارکرد اداراتی مانند اداره آموزش، دبیرخانه شورای اجتماعی محلات و چند مثالِ دیگر، تجدید نظر صورت بگیرد، اختیارات و اعتبارات به‌جای تجمع در ستاد، به مناطق سرازیر شود و تحرک مناطق افزایش یابد. معاونت فرهنگی باید از «اجرا» دست بکشد، اجرا را به مناطق و فرهنگ‌سراها بسپارد و به «تولید محتوا» بپردازد. گرفتاریِ دوم، همین چالش «تولید محتوا» است. در این معاونت، خلاقیت گُم شده‌ است. در عموم موارد، طرح‌ها کهنه شده‌اند و هر ایده صدها بار اجرا شده است. معاونت باید پر از نیروهای ایده‌پرداز باشد؛ کسانی که علمشان به‌روز باشد و از بهترین طرح‌ها مطلع باشند، کسانی که اهل صرفه‌جویی باشند و بدانند هر یک ریال پول شهرداری، باید با چه وسواس و دقتی خرج شود. سومین چالش، این است که شخص معاون برای دیدنِ همکارانش وقت ندارد. معاونی ‌که تمام وقتش صرف مناسبت‌ها و جلسات می‌شود، نمی‌تواند نیروهایش را ببیند و از آنان مشورت بگیرد.

هرچه معاونت و سازمان، سبک‌تر بشوند، شخص معاون بیشتر می‌تواند از ایده‌ها، حرف‌ها و دغدغه‌های همکارانش بهره ببرد.
چهارمین چالش، همین «مناسبت‌ها» است. معاونت فرهنگی تا سطح معاونتِ مناسبت‌ها نزول کرده و به‌اجبار فقط به همین کار مشغول است. پیشنهاد می‌شود یک «ستاد مناسبت‌ها» تشکیل شود که وظیفه‌ هماهنگی‌ها را به عهده بگیرد و کل سازمان درگیر هر مناسبت نشود.
پنجم، مربوط است به «پست‌های خالی». همین الان بسیاری از پست‌ها و جایگا‌ه‌های سازمان فرهنگی خالی‌اند و بدون مسئول یا با سرپرست اداره می‌شوند، که این خودش ثبات سازمان را کاهش می‌دهد‌.
پیشنهاد می‌شود فرهنگ‌سراهایی که در پارک قرار دارند، مسئولیتِ فرهنگی پارک را هم بر عهده بگیرند و بتوانند اقداماتشان را به سطح پارک بکشند و ارتباطشان با مردم گسترده‌تر شود.
باید معاونت فرهنگی به سوی اقدامات دائمی مانند ایجاد بازارچه دائمی هنر، پیاده‌راه کتاب، خیابان غذا و ایجاد پیاده‌راه‌های دائمی قدم بردارد و تغییرات ملموس ایجاد کند و خود را به رویدادهای مناسبتی محدود نکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->