دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس
سرخط خبرها

مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مشهد

  • کد خبر: ۲۰۹۸۲۵
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مشهد
مراسم رونمایی از کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» با حضور اهالی فرهنگ ایران و افغانستان، مدیر انتشارات موسسه اطلاعات، برخی چهره‌های فرهنگی همچون هادی خانیکی، فتح‌الله آملی، محمدکاظم کاظمی و دکتر محمدجعفر یاحقی در سالن فردوسی مجتمع دکتر شریعتی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیر انتشارات موسسه اطلاعات در ابتدای این نشست با اشاره به قدمت صد ساله این انتشارات اظهار کرد: ما در آستانه صد سالگی این موسسه هستیم. در کشور ما به دلایل مختلف عمر طولانی برای بنگاه‌داری چه از جنس اقتصادی چه اجتماعی و فرهنگی نداریم. از این منظر، جزو معدود مراکزی است که در صد سال گذشته توانسته مسیر دشوار حفظ و تثبیت، کارایی و کارآمدی را با فراز و نشیب‌هایی حفظ کند.  

مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مشهد
سید حمید سیدی گفت: انتشارات اطلاعات نیز به‌عنوان یکی از اضلاع این موسسه، با نزدیک به چهار دهه فعالیت در سال‌های پس از انقلاب در بین ناشران عمومی جایگاه قابل اعتنایی دارد. نزدیک به ۴۰ هزار کتاب در عمکرد  فعالیت خود منتشر و به علاقه‌مندان اندیشه و قلم عرضه کرده است. موسسه در این صد سال دارای آثار و مندرجات گران‌بهایی بوده که به گمان برخی مورخان بدون بررسی روزنامه اطلاعات، نمی‌توان تاریخ معاصر ایران را نوشت.

مدیر انتشارات موسسه اطلاعات بیان کرد: روزنامه اطلاعات در بعضی مقاطع به دلیل دسترسی به بعضی منابع خبری و ارتباط با مدیران و چهره‌های سیاسی و نهاد‌های مختلف، منبع کم نظیر برای تک‌نگاری درباره شخصیت‌ها، رویدادها، فضا‌های معاصر و همچنین ارتباط ایران با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه بوده است. اثر ارزشمندی که امروز رونمایی می‌شود، کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات است که حاصل تلاش بصیراحمد حسین‌زاده است که قطعا می‌تواند الگویی موفق و راهبر برای پرداختن به موضوعات مشابه است.

مطالبی از تاریخ افغانستان در این کتاب وجود دارد که در هیچ کتب تاریخی دیگری ندیدم

در ادامه گردآورنده کتاب درباره «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» خاطر نشان کرد:  همان طور که از نام کتاب پیداست، آنچه که روزنامه اطلاعات از افغانستان بیان کرده در این کتاب گنجانده شده است. در این باره اطلاعاتی در سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۳ در روزنامه اطلاعات بوده در این کتاب گنجانده شده است. مطالبی از تاریخ افغانستان در این کتاب وجود دارد که در هیچ کتب تاریخی دیگری ندیدم.

وی افزود: سال‌ها پیش زمانی که در نمایشگاه کتاب تهران بودم به روزنامه اطلاعات سر زدم و جلد‌های کاغذی را ملاحظه می‌کردم که به این نتیجه رسیدم که مطالب فوق‌العاده مفید و باارزشی در این کتاب وجود دارد و می‌شود روی آن کار و پژوهش انجام داد.

بصیراحمد حسین‌زاده این کتاب تصریح کرد: در طی این چند سال با همکاری دخترم، مطالب را پیاده سازی کردم و به صورت کتاب منتشر کردیم. قبل از انتشار کتاب، من در حال دسته‌بندی بودم که دیداری با مدیر مسئول روزنامه جامع باز در کابل داشتم که پیشنهاد دادم این  مطالب به صورت پاورقی در این روزنامه منتشر شود که ایشان نیز موافقت کرد؛ که در ۲۹۹  شماره منتشر شد. من بسیار خوشبخت و خرسندم که این کتاب با همکاری روزنامه اطلاعات در موقعیت و مکان مناسب منتشر شد.

هادی خانیکی، روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه نیز در حاشیه این نشست تصریح کرد: کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات » از این نظر مهم است که نوع نگاهی که در ایران  نسبت به افغانستان وجود داشته بازنمایی کرده است و به این اعتبار می‌توان نگاه رسمی و حاکمیتی که نسبت به افغانستان وجود داشته و مسئله رابطه بین دولت‌ها را دید.  

وی افزود: روزنامه، رسانه‌ای است که مسائل را بازتاب می‌داده می‌توانیم بعد از یک قرن، نقاط ضعف و قوت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را نسبت به یک فرهنگ و زبان و باور مشترک ببینیم. ایران و افغانستان ما و دیگری نیستند و هر امر اجتماعی می‎‌تواند این موضوع را بسازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->