سرخط خبرها

مروری بر ۸ سریال پرسر و صدای شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر

  • کد خبر: ۲۱۱۶۲۷
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
مروری بر ۸ سریال پرسر و صدای شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر
در این گزارش ۸ سریال شبکه نمایش خانگی که در سال‌های اخیر مورد توجه مردم قرار گرفته است را مرور کرده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، «گناه فرشته» تازه‌ترین سریال عرضه‌شده در شبکه نمایش خانگی است که دامنه حواشی و بازتاب‌های آن، فراتر از چارچوب معمول و مرسوم یک محصول نمایشی بوده که به این بهانه، سراغ تجربه بازتاب‌های فرامتنی ۸ سریال شاخص خانگی رفته‌‌ایم. 

«گناه فرشته» سال۱۴۰۲

«گناه فرشته» تازه‌ترین سریال عرضه‌شده در شبکه نمایش خانگی است که دامنه حواشی و بازتاب‌های آن، فراتر از چارچوب معمول و مرسوم یک محصول نمایشی بوده است. این سریال درباره دختری به نام فرشته است که متهم به قتل مردی شده و قرار است در دادگاه محاکمه شود. قصه قتل مردی به نام عشیری توسط خدمتکار زن جوان خانه که سرآغاز داستانی پیچیده است. روایت کلی داستان و موضوع سریال گناه فرشته درباره فساد است که به قتل می‌انجامد. سریال «گناه فرشته» در همین چند قسمت ابتدایی توانست در چند موضوع، جریان‌ساز شود و باب گفتگو درباره برخی مسائل و موضوعات مبتلا‌به جامعه را در فضای نخبگانی و رسانه‌ای، باز کند. شاخص‌ترین نمونه در این راستا را می‌توان به حضور کاراکتر روزنامه‌نگاری در روایت این سریال نسبت داد که از گریم و ظاهر گرفته تا نام‌گذاری خاص‌ش، یادآور ماشالله شمس‌الواعظین، از پیشکسوتان روزنامه‌نگاری در ایران بود. پس از پخش قسمت مربوط به این شخصیت و نمایش به قتل رسیدن او، برخی رسانه‌ها و حتی فعالان صنفی مطبوعاتی، آن را مصداق توهین قلمداد کردند، اما در عمل همین تمهید، زمینه‌ساز توجه دوباره به جایگاه پیشکسوتان این عرصه شد. بازیگرانی از جمله امیر آقایی، شهاب حسینی، نفس بازغی و لادن مستوفی در این سریال ایفای نقش کردند.

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی

«پوست شیر» سال ۱۴۰۱

پوست شیر یک سریال پلیسی-معمایی ایرانی است؛ ژانری که در ایران چندان به آن توجه نمی‌شود با اینکه یکی از عامه‌پسندترین ژانر‌های دنیای قصه‌گویی به حساب می‌آید. بیراه نیست اگر «پوست شیر» را یکی از موفق‌ترین تجربه‌های سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی بدانیم. البته این سریال هم نقاط ضعفی داشت، اما مجموع عوامل دست به دست هم داد که تماشای هفتگی قسمت‌های تازه این مجموعه در برخی هفته‌ها تبدیل به چالشی عمومی می‌شد، حتی در آستانه پخش یکی از قسمت‌های حساس، فراخوانی منتشر شد تا مخاطبان از لحظه تماشای این قسمت از خود فیلم بگیرند. بازیگرانی از جمله شهاب حسینی، هادی حجازی‌فر، پردیس احمدیه، علیرضا کمالی و. در این سریال هنرمایی کردند.

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی
«روزی روزگاری مریخ» سال ۱۴۰۱

سریال روزی روزگاری مریخ مجموعه نمایش خانگی به کارگردانی پیمان قاسم خانی و محسن چگینی در ژانر کمدی فانتزی در کره‌ای دیگر با آدم فضایی‌ها می‌باشد! این سریال، سوژه حاشیه‌سازی‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای قرار نگرفت، اما جنس خاص شوخی‌های آن با مسائل اجتماعی روز و حتی فراگیری تکرار برخی موتیف‌های رفتاری کاراکتر‌ها در میان مردم کوچه و بازار، هم نشانه «دیده شدن» سریال بود و هم آن را به اثری تأثیرگذار تبدیل کرد. طرح مسئله فانتزی «حقوق مردان» در سریال، در قبال دغدغه «حقوق زنان» در واقعیت، یکی از همین سرفصل‌ها بود که جریان‌ساز شد. بازیگرانی از  جمله ویشکا آسایش، سام درخشانی، فلامک جنیدی و امیر کاظمی در این سریال ایفای نقش کردند.

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی

«یاغی» سال ۱۴۰۱

«یاغی» روایتگر درامی پر فراز و نشیب از سفر یک قهرمان است که شخصیت‌های متنوعی از طبقات مختلف اجتماعی در مسیر با او همراه می‌شوند یا برایش مانع می‌تراشند. یاغی باید از مرز درد و خستگی عبور کند. سریال یاغی به کارگردانی  محمد کارت و به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی در سال ۱۴۰۱ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر  عاشقانه و درام می‌باشد. در این سریال پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، فرهاد اصلانی، نیکی کریمی، آبان عسکری، مهدی حسینی نیا، مه لقا باقری، عباس جمشیدی فر، جواد خواجوی، ناهید مسلمی، امیر رضا دلاوری، بهرام ابراهیمی، نادر شهسواری، سیدمحمد هادی دیباجی، الیکا ناصری، محمد صابری، توفیق حیدری، سامان مهکویه، افشین حسنلو، حسن همتی، شهاب کرلو، محمد مطهری پور، سعید شریف، عباس ایمانی، علی محمد حسام فر، پگاه سعیدی، لادن ژاوه وند، هوشنگ قوانلو، صفر محمدی، امیر مقیمی، مائده تقوایی، مهرداد خانی و نیلوفر شهفری به هنرمندی پرداخته‌اند.

در زمان پخش «یاغی» خبر رسید پخش این سریال زمینه‌ساز اقبال بیشتر نوجوانان به باشگاه‌های کشتی به‌عنوان یک ورزش ملی شده است. این خبر زمانی صورت رسمی‌تری پیدا کرد که علیرضا دبیر در مقام رئیس فدراسیون کشتی روی آن صحه گذاشت. جریان‌سازی «یاغی» محدود به این ماجرا نبود و برخی ارجاعات درون متنی آن، به واکنش‌های فرامتنی منتهی شد.  

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی

«جیران» سال ۱۴۰۰

در مورد داستان واقعی سریال جیران باید گفت که شخصیت جیران یا همان خدیجه تجریشی و ماجرای ازدواجش با ناصرالدین شاه واقعی است، اما روایات مختلفی درباره‌ی جزئیات زندگی او وجود دارد که نمی‌توان با اطمینان درباره‌ی صحت آن‌ها نظر داد. گرچه عکس‌هایی منتسب به جیران واقعی در فضای مجازی انتشار یافته، حقیقت آن است که جز نقاشی‌ای از جیران که به دست ناصرالدین شاه ترسیم شده، تصویر موثقی از جیران واقعی وجود ندارد. بخش عمده‌ای از حواشی «جیران» مربوط به ماجرای شکایت کارگردان سریال «مارال» مبنی‌بر سرقت ایده محوری سریال بود. اصل نگاه فتحی به تاریخ نیز، موضوعی است که پیش‌تر در ساخته‌های این کارگردان زمینه‌ساز شکل‌گیری دو قطبی‌های موافق و مخالف شده. درباره تصویر ارائه‌شده از کاراکتر‌های تاریخی مانند ناصرالدین شاه و مهد علیا در «جیران» هم همین مباحث شکل گرفت، اما جریان زمانی عجیب شد که یکی از سایت‌های خبری، تلاش کرد از دل این سریال، نشانه‌های از «آشوب‌طلبی» در راستای التهابات سال ۱۴۰۱ استخراج کند، آن هم با استناد عجیب به این کلمات در ترانه تیتراژ پایانی سریال: «به خیابان بریز»! بازیگرانی از جمله بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، امیرجعفری، مهدی پاکدل و. در آن ایفای نقش کردند.  

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی

«می‌خواهم زنده بمانم» سال ۱۳۹۹

سریال می‌خواهم زنده بمانم به کارگردانی  شهرام شاه حسینی در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر درام و عاشقانه می‌باشد. در این سریال حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، علی شادمان، آناهیتا درگاهی، مهران احمدی، آزاده صمدی، امیر نوروزی، مهدی حسینی نیا، فرید سجادی حسینی، بابک کریمی، افسانه چهره آزاد، عزت الله مهرآوران، محمدرضا مالکی، بهاره کیان افشار و مهدی صباغی به هنرمندی پرداخته‌اند. شهرام شاه‌حسینی با ساخت سریال «می‌خواهم زنده بمانم» یکی از پر مخاطب‌ترین سریال‌های نمایش خانگی را تولید کرده است. این سریال پر ستاره در کنار معرفی بازیگران کمتر شناخته شده، جذابیت فراوانی را به همراه داشته است. به علاوه داستان منسجم و پر ماجرای این مجموعه، روایتی متفاوت از یک دهه ملتهب را بیان می‌کند. روایت سریال از فعالیت‌های کمیته و قرار دادن یکی از کاراکتر‌های خاکستری روایت در مقام یکی از مسئولان این نهاد انقلابی، باعث شد مستندات تاریخی آن از سوی برخی گروه‌ها محل تردید قرار بگیرد و کار حتی به توقیف موقت قسمت‌هایی از آن هم کشیده شد. از سوی دیگر پایان‌بندی داستان و تصمیم کاراکتر اصلی برای خروج از کشور هم، انتخابی نبود که برای همه طیف‌های فکر قابل‌قبول باشد و به همین دلیل واکنش‌ها به آن ادامه یافت.

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی

 «آقازاده» سال۱۳۹۹

داستان سریال آقازاده (اقازاده) درباره حامد است که در شب عروسی اش پس از دستگیری نیما، واقعیتی هولناک برایش آشکار می‌شود. سریال آقازاده به کارگردانی یهرنگ توفیقی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر  خانوادگی و  عاشقانه‌ می‌باشد. در این سریال امین تارخ، امیر آقایی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، محمدمهدی سلطانی سروستانی، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، نیکی کریمی، جمشید هاشم پور، محمدحسین لطیفی و پردیس پورعابدینی به هنرمندی پرداخته‌اند. درباره خبرسازی‌های «آقازاده» می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد، اما بی‌شک مهمترین آن، اصل سوژه سریال و نام‌گذاری خاص است. این جدی‌ترین محصول نمایشی بود که چالش‌های آقازادگی با صراحت تمام در آن به تصویر کشیده شد. اصل پرداختن به سوژه آقازادگی آن هم از منظر فساد‌های کلان اقتصادی، باعث شد که سریال در کانون توجه قرار بگیرد. ماجرای فساد کلان اقتصادی در پوشش برگزاری حراج‌های هنری، مشابهت سرنوشت یکی از شخصیت‌ها به پرونده مشهور قتل یک زن به دست شهردار تهران و ... دیگر حواشی «آقازاده» است.

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی

 «شهرزاد» سال ۱۳۹۴

سریال شهرزاد، قصه عشق شهرزاد و فرهاد است که در بستری تاریخی، از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شروع شده و زندگی آن‌ها با نفوذ و قدرت شخصی به نام بزرگ آقا، دستخوش تغییر می‌شود. سریال «شهرزاد» به همان اندازه که در برقراری ارتباط با مخاطب موفق بود، حاشیه‌های بسیاری را هم تجربه کرد که شاخص‌ترین آن مربوط به تهیه‌کنندگان جوان این مجموعه بود. دو تهیه‌کننده‌ای که بعد‌ها پای‌شان به یک پرونده فساد اقتصادی باز شد. فارغ از این نکته، حسن فتحی تبحر ویژه‌ای در بازخوانی تاریخ به زبان امروز در آثارش دارد و به همین دلیل روایت سریال از حوادث قبل و بعد از کودتای ۲۸ مرداد و به‌خصوص صف‌بندی گروه‌های روشنفکری و اهالی مطبوعات در این جریانات، باعث بازتاب‌هایی فرامتنی هم شد. بازیگرانی از جمله شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی، علی نصیریان، نسیم ادبی، پریناز ایزدیار در این سریال ایفای نقش کردند.

مروری بر هشت سریال جریان‌ساز شبکه نمایش خانگی  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->