سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید
سرخط خبرها

بهترین روش پرداخت دستمزد کارگران چیست؟

  • کد خبر: ۲۱۱۷۳۷
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
بهترین روش پرداخت دستمزد کارگران چیست؟
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بهترین روش پرداخت دستمزد کارگران را تشریح کرد و گفت: نگاه تک بُعدی به دستمزد کارگران مانند مزد منطقه‌ای به نفع کارگران نیست.

محمدامین بابایی در گفتگو با شهرآرانیوز درباره دستمزد منطقه‌ای کارگران اظهار کرد: در قانون اساسی بحث دستمزد منطقه‌ای وجود دارد.

وی ادامه داد: در قانون فصلی به نام فصل پیمان‌ها داریم. توصیه من اینست که تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی در هر صنفی تشکیل شود و هر تشکل به فراخور میزان و سختی کار، حقوق و دستمزد کارگران را تعیین و توافق کنند. به نظر من این روش به نفع کارگران است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: متاسفانه این ظرفیت قانون مغفول مانده است. در صورت احیا شدن آن رضایتمندی کارگران و کارفرمایان از میزان دستمزد‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در منطقه خراسان کارگران انجمن صنفی کنترل کیفیت با کارفرمایان این صنف نشست‌هایی داشته و درباره دستمزد و حقوق خود توافقاتی داشته اند که حتی این دستمزد توافقی اکنون بیشتر از قانون کار هم شده است و هیچ منعی هم ندارد و برای ما نیز لازم الاجراست.

بابایی ادامه داد: در گذشته نیز این روش پرداخت دستمزد برای کارگران کوره‌پزخانه‌ها و کارگران خبازی‌ها انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه برای احیاء پیمان‌های دسته جمعی بین کارگران و کارفرمایان هر صنف، دولت باید حداقل‌ها را مشخص کند و بعد در قالب پیمان ها، دستمزد‌ها تعیین شود، گفت: نمی‌توان با یک نسخه واحد برای تمام مناطق و شهر‌های کشور دستمزد را تعیین کرد. دستمزد منطقه‌ای هم ایراداتی قطعا دارد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: تعیین دستمزد کارگران بهتر است تلفیقی از حداقل دستمزد مشخص شده از سوی دولت، دستمزد منطقه‌ای و توافق بین کارگران و کارفرمایان هر صنف، به نفع کارگران و معیشت آنان نیز خواهد بود. این روش در قانون هم دیده شده است. احیاء این روش بسیار بهتر از آنست که تک بعدی مثلا منطقه‌ای به دستمزد پرداخته شود.

وی تصریح کرد: کارگر نیز جزئی از عوامل تولید است و اگر زندگی او تامین شود قطعا بهره وری و راندمان کار نیز افزایش می‌یابد و حوادث ناشی از کار نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بابایی گفت: برای مثال نحوه دریافت اجرت در یک واحد صنفی مکانیکی در گذشته و حال حاضر متفاوت شده است. امروزه براساس فاکتور قطعات تعویض شده اگر کارفرما خوش انصاف باشد ۵۰ درصد فاکتور اجرت می‌گیرد، اما اگر خوش انصاف نباشد معادل فاکتور کالا، اجرت می‌گیرد. کارفرمایی که به این روش اجرت دریافت می‌کند چرا نباید حقوق کارگرش را هم به همین اندازه افزایش دهد؟ کارگر این واحد صنفی می‌بیند که درآمد کارفرما چقدر است؛ بنابراین اگر بین کارگران و کارفرمایان باب گفتگویی باز شود و اصل سه جانبه گرایی رعایت شود، بهترین روش برای پرداخت دستمزد خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->