شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین
سرخط خبرها

تولید روزانه ۸۰ هزار ماسک در مشهد

  • کد خبر: ۲۱۲۳۳
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
تولید روزانه  ۸۰ هزار ماسک در مشهد
کل تولید کارخانه‌ای ماسک در استان قبلا حدود ۲۵ هزار مورد بوده و الان یک واحد صنعتی را فعال کردیم که روزانه حدود ۸۰ هزار ماسک در مشهد تولید می‌کنیم
به گزارش شهرآرانیوز، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی می‌گوید: اتفاقی غیرمعمول افتاده و نیاز مردم به اقلام بهداشتی مثل نیاز به مواد غذایی مصرفی نیست برای همین نمی‌توانیم متوسط مصرف مردم را محاسبه کنیم و بفهمیم نیاز روزانه یا هفتگی چقدر است.

وی ادامه می‌دهد: فرآیند تأمین، توزیع و نظارت به‌صورت مستقیم با وزارت بهداشت است و ما حتی اجازه و مسؤولیت تأمین هم نداریم خودشان تمام محصولات را به صورت متمرکز مجوزشان را می‌دهند و همه کار را وزارت بهداشت انجام می‌دهد و اخیرا مجوز الکل که شما بخواهید از یک واحد الکل بگیرید مستقیم وزرات بهداشت می‌دهد که قبلاً مجوزش با دانشگاه علوم‌پزشکی استان‌ها بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی توضیح می‌دهد: ما با دوستان همراهی می‌کنیم تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم در حدی که بضاعت ما باشد و از تولیدات استانی کمک کنیم و یک سری خرید‌ها را انجام دهیم.

رسولیان برای پیش‌بینی مصرف اقلام مرتبط با کرونا با توجه به اینکه تاکنون در این حوزه آماری به دستش نرسیده می‌گوید: حوزه‌ای بوده که مستقیم به صورت فرآیند خاص خارج از فرایند تنظیم باز کشور انجام می‌شده، ولی حتما مصرف چندین برابر شده بالاخره جمعیت خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و اگر متوسط هر نفر در روز یک ماسک بگیرد روزانه همین تعداد ماسک مصرف می‌شود.

وی به تولید قبلی در استان اشاره و تصریح می‌کند: کل تولید کارخانه‌ای استان قبلا حدود ۲۵ هزار بوده و الان یک واحد صنعتی را فعال کردیم که روزانه حدود ۸۰ هزار ماسک در مشهد تولید می‌کنیم که باز هم نسبت به نیاز فرضی روزانه باز هم تناسبی بین این‌ها وجود ندارد.

رسولیان در توضیح اقداماتی که تاکنون انجام شده می‌گوید: ابتدا برای تولید مواد ضدعفونی کننده نیاز به الکل داشتیم که پایه اصلی تولید این مواد است.

وی ادامه می‌دهد: با بررسی دیدیم دو واحد داریم که حدوداً ۱۲ الی ۱۴ هزار لیتر تولید الکل دارند که با نیاز ما عملا هیچ همخوانی نداشت، اما هر روز این تولید در حال افزایش و اکنون مجموع تولیدش به ۲۳ هزار لیتر رسیده است و در روز‌های آینده به ۳۰ هزار لیتر هم می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بخش دیگری که در آن تمرکز کرده‌اند را واردات از استان‌های دیگر مانند خوزستان می‌داند و بیان می‌کند: تقریبا در این حوزه موفق هم شده‌ایم.

رسولیان در توضیح این مسئله می‌گوید: حدودا ۲۰۰ هزار لیتر الکل از این مسیر وارد شده است در حالی که استان‌های دیگر هم موانعی برای نیاز‌های که دارند ایجاد می‌کنند و این کار را کمی مشکل کرده است.

وی می‌افزاید: اگر الکل باشد برای تولید مواد ضدعفونی مشکلی نداریم و داروخانه‌ها می‌توانند تولید کنند، ولی باز هم ما ۱۰ واحد تولید ضدعفونی کننده داشتیم که الان به ۱۸ الی ۱۹ واحد رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره توزیع در بازار اظهار می‌کند: وزارت بهداشت اعتقاد دارد باید از طریق داروپخش‌ها عرضه شود یعنی تمام واحد‌های ضدعفونی کننده محصولات بهداشتی را به داروبخش‌ها دهند تا آن‌ها عرضه کنند این فرآیند عرضه دست دانشگاه علوم‌پزشکی است و دست ما نیست.

رسولیان با اشاره به یک واحد تولید سرکه که با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالش کرده‌اند بیان می‌کند: این واحد در حجم زیاد تولید می‌کند و مقداری را از طریق فرمانداری‌ها در اختیار بخش‌های عمومی قرار دادیم مثل بهداری‌ها تا بتوانیم کمک کنیم.

یک واحد تولیدی ماسک «N۹۵» در استان مجوز گرفته

وی با اشاره به صحبت قبلی خود درباره ماسک می‌گوید: درباره ماسک هم دو واحدی که گفتم به صورت صنعتی بود یک سری واحد‌های دست سازی بود مثل خیاطی‌ها برای اینکه ساماندهی و بهداشتی شود و مورد تایید باشد یکی از تولیدکنندگان خوب استان را که اتحادیه نساجی هم بود به همراه کسانی که تولید کش دارند ساماندهی کردیم یک واحد خوب حوله هم در کشور داشتیم و مأمور کردیم پارچه‌ها را برش بزند و تولید ماسک کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی می‌گوید: مجوز کلی وزرات بهداشت را برای مصرف غیر پزشکی گرفته‌ایم یعنی بیرون از مراکز درمانی و دانشگاه که دو روز است فعال شده و در سطح بسیار وسیعی برش میزند و دو روز قبل ۳۰ هزار عدد از این مدل تولید شده و دیروز تا ۱۰۰ هزار هم تولیدش افزایش پیدا کرده است.

رسولیان توضیح می‌دهد: برخی تجهیزات برای دانشگاه‌ها خیلی مهم است مثل تجهیزات تنفس مصنوعی که ۱۲ ونتیلاتور را تأمین مالی کردیم و پولش پرداخت شد و امیدواریم امروز یا فردا این ونتیلاتور‌ها که دستگاه اکسیژن مصنوعی را می‌دهند، برسند.

وی در توضیح آمار ماسک‌های توزیع شده تا الآن می‌گوید: حدود ۵۴۰ هزار ماسک را در بخش‌های مختلف استان عرضه کردیم که حدودا ۳۰۰ هزار را رایگان به دانشگاه‌ها دادیم در حالی که هیچ اعتبار دولتی نبوده بلکه با کمک بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، انجمن صنایع تبدیلی، انجمن کیک و کلوچه و واحد‌های فولادی ماسک‌ها رایگان توزیع شده‌اند، ۲۰ هزار ماسک «N۹۹» را هم با توجه به اینکه تولید استانی نداریم از جایی پیدا و رایگان عرضه کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: سه روز قبل ۱۰ هزار ماسک «ffp» از استان دیگری با روشی خاص تأمین کردیم، چون وزارت بهداشت این ماسک‌ها را مستقیم به تهران می‌برد.

رسولیان می‌افزاید: یک واحد ماسک «N۹۵» را که این ماسک در استان تولید نمی‌شد دو روز قبل مجوزش را از انرژی اتمی گرفت و دیروز وارد عرصه تولیده شده و روزی ۶ هزار عدد تولید می‌کند و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم همچنین حدود ۳ میلیون دستکش توزیع و ۷۰ هزار لیتر الکل در اختیار دانشگاه‌ها قرار دادیم.

وی به سفارش یک سری مانیتور اشاره می‌کند و می‌گوید: ان‌شاءالله ظرف چند روز آینده آن‌ها را وارد چرخه بهداشتی درمانی می‌کنیم، حدود ۲۰۰ لباس یکسره کرونا خاص و ۴۸ تب‌سنج که برای کنترل مهم است تهیه و به‌صورت رایگان در اختیار بخش‌ها قرار دادیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: حدود ۵۰۰ شیلد، ۷ هزار و ۸۰۰ کلاه، ۴۰ هزار کاور کفش، ۴۰۰ ملحفه، ۵ هزار و ۳۰۰ آستینچه را به صورت رایگان داده‌ایم، ولی یک سری از تجهیزاتی که در ارتباط با بیمار ضروری‌تر است باید تأمین کنیم و بخش‌هایی را مأمور کرده‌ایم تا از خارج از کشور بعضی محصولات را تهیه کنند.

همه را به تولید محصولات پزشکی تشویق کنید

رسولیان تاکید می‌کند: باید همه را به کمک در تولید محصولات پزشکی تشویق کنید، زیرا کالا‌هایی نیست که به‌صورت یک‌جا وارد کشور کنیم یا دولت اعتباری دهد، زیرا در بخش تولیدش مشکل داریم.

وی در تشریح وضعیت دیگر کشور‌ها می‌گوید: مثلا آلمان برای یک ماسک ۱۱۰ دلار هم می‌دهند و با مشکل مواجه شدند و ما با اینکه کشوری بودیم که از نگاه آن‌ها ضعیف‌تریم خوشبختانه توانسته‌ایم باز هم در این سطح ماسک تأمین کنیم و این‌ها این‌ها فقط بخش‌های حاکمیتی استان و غیر از مواردی است که وزارت بهداشت مستقیم به دانشگاه‌ها می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید می‌کند: کار‌هایی که انجام می‌دهیم با حمایت دستگاه قضایی، سپاه، دستگاه‌های نظارتی و آیت‌الله علم‌الهدی است و همه حمایت کردند که ما این کار‌ها را تا امروز توانستیم انجام دهیم.

رسولیان می‌افزاید: از چند روز قبل هم ستاد پشتیانی مردمی شکل گرفته و کمیته‌های آن فعال شده‌اند، ما کشوری هستیم که وقتی مردم پای کار می‌آیند و همه همراهی می‌کنند به صورت جدی خودمان را یک بازیابی می‌کنیم و این نیاز‌ها را هم تأمین می‌کنیم.

وی  اظهار می‌کند: هر روز کنترل می‌کنیم در دانشگاه‌ها نگرانی وجود نداشته باشد و محصولاتی هم داریم که اگر نیاز باشد عرضه می‌کنیم و خوشبختانه مشکلی نیست، اما اگر مردم رعایت، کمک و پیشگیری نکنند این تجهیزات ما فقط به مریض‌های سخت کمک می‌کند.
 
منبع:فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->