قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

کرونا و آشکارسازی مشکلات ساختاری اقتصاد

  • کد خبر: ۲۱۳۵۲
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
کرونا و آشکارسازی مشکلات ساختاری اقتصاد
محسن شرکا رئیس کانون کارآفرینان توسعه‌گرای خراسان
هرچند تاکنون بحث‌های مختلفی درخصوص تأثیرات اجتماعی و بهداشتی کرونا در فضای بین‌المللی مطرح شده است، نباید از ابعاد اقتصادی آن بر فضایی که اقتصاد کشور‌ها بیش از پیش به هم وابسته شده است غافل شد. کرونا زمانی شیوع پیدا کرد که رشد اقتصاد کشور چین از آمریکا پیشی گرفته بود. در این شرایط شیوع کرونا سبب ایجاد نگرانی‌هایی در این‌کشور در خصوص کاهش رشد اقتصادی شد. در عمل نیز چنین اتفاقی افتاد و شیوع این‌ویروس ضربه‌ای مهلک به اقتصاد چین وارد کرد. بااین‌حال مسئولان این‌کشور با در نظر گرفتن تدابیر لازم ضمن کنترل این‌ویروس سعی کردند پیامد‌های اقتصادی کرونا را کنترل کنند. به عنوان مثال بانک مرکزی چین به تازگی اعلام کرده است که حضور خود در بازار‌های مالی این کشور را تقویت خواهد کرد.
با‌این‌حال بررسی اقدامات صورت‌گرفته در ایران نشان می‌دهد که ما دیر تدبیر کرده‌ایم و همین مسئله سبب شده است یکی‌دو ماه را از دست بدهیم. به‌هرحال باید توجه داشت که مشکلات بخش تولید و اقتصاد ما ریشه در گذشته داشته و اکنون شیوع ویرس کرونا سبب تشدید مشکلات حاکم بر ساختار اقتصادی ایران شده است. ایران در دهه‌های اخیر در بسیاری از بخش‌ها، مانند علم توسعه پیدا کرده است، اما در اقتصاد پیشرفت مناسبی نداشته و کماکان اقتصاد کشور وابسته به نفت است. علاوه بر این در بخش صادرات نیز در دهه‌های اخیر نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید بر اقلام صادرات غیرنفتی خود بیفزاییم. در نتیجه این مسئله سبب شد امسال با کاهش صادرات نفتی و از طرفی کاهش صادرات غیرنفتی (به دلیل شیوع کرونا) اقتصاد کشور بیش از پیش آسیب ببیند. علاوه بر این با توجه به مشکلاتی که سیستم بانکی کشور دارد، در شرایط فعلی انتظار اینکه این‌سیستم بتواند از کارآفرینان به خوبی حمایت کند، چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد. براین‌اساس به نظر می‌رسد باید در مقطع فعلی علاوه بر در نظر گرفتن راهکار‌های مناسب برای مقابله با اثرات کوتاه‌مدت کرونا، اقدامات بلندمدت برای اصلاح نظام اقتصادی کشور نیز در دستور کار قرار گیرد.
در شرایط فعلی بهترین راهکار برای حمایت از تولید، کاستن از بار بدهی‌های آن است. هرچند مسئولان تصمیم‌هایی مانند تعویق بدهی‌های بانکی و مالیاتی برای چندماه آینده در نظر گرفته‌اند، با توجه به زیان‌دیدن بخش شایان توجهی از صنایع باید کاستن از بدهی‌ها به دوره بلندمدت‌تری تسری یابد. به عنوان مثال باید تمام بدهی‌های بخش تولید کشور، به‌خصوص تولیداتی که نیاز‌های آتی جامعه را تأمین می‌کنند، به مدت حداقل ۲ سال متوقف شود. این‌موضوع با تعویق یکی‌دو ماه جبران‌پذیر نیست. در نهایت به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای حمایت از واحد‌های تولیدی، در شرایط اقتصادی فعلی، حرکت به سوی اصلاحات ساختاری اقتصاد کشور است، تا از این‌طریق بتوانیم همواره آسیب‌پذیری حوادث ناخواسته مانند کرونا را به حداقل برسانیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->