اکران رایگان آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته ملی کودک رونمایی از پوستر سریال «پسران هور» + عکس تمام شبکه‌های استانی تلویزیون HD شد نامزدی ۱۰ شاعر برای جایزه «تی. اس. الیوت» پایان فیلمبرداری فیلم کوتاه «رهایی» در مشهد «مراسم تدفین» در جشنواره شانلی اورفه ترکیه تمدید مهلت ارسال اثر به بخش عکس نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مستند «شیرین» در راه جشنواره خیرونا اسپانیا هیئت انتخاب بخش آیین‌ها و بازی‌های نمایشی جشنواره آیینی و سنتی را بشناسید بزرگداشتی برای «آرش رصافی» سینماگر، در جشنواره فیلم کوتاه تهران پیام تسلیت معاون رئیس‌جمهور برای درگذشت مادر همایون شجریان انتقاد دختر «رابین ویلیامز» به ویدیو‌های جعلی هوش مصنوعی از پدرش آموزشی برای خنداندن | برگزاری رویداد ملی آموزشی طنز «قلمه» در مشهد آموزش داستان نویسی | چشم‌های دکمه‌ای من (بخش چهارم) در ۲ سالی که از جنگ غزه گذشت، نویسندگان و شاعران چه واکنش‌هایی به این مسئله نشان دادند؟ شیراز میزبان اپرای عروسکی «حافظ» بهروز غریب‌پور می‌شود افتتاح نخستین مرکز علوم و فناوری‌های نوین ایران در مشهد | فرصتی برای آشنایی با دستاورد‌های علمی و فناوری روز + فیلم
سرخط خبرها

زنان، تغییر و تأثیر

  • کد خبر: ۲۱۴۱۱۵
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
زنان، تغییر و تأثیر
صف زنان روستایی شناسنامه‌به‌دست و منتظر، پوشش زن کهن‌سال‌تر و چهره زنان تا حدی شاخصه فرهنگی متفاوت خود را به رخ می‌کشد، اما نکات نهفته در عکس فراتر از آن است.

اهر، شهر کوچکی است در آذربایجان شرقی، بخشی از منطقه عشایری، روستای قره‌داغ درست در کنار گوش سمت راست گربه جغرافیای ایران. زمستان‌هایش سرد و برفی و بهار و تابستانش با‌صفاست. قره‌داغ را به دامنه تاریخی کوه سیاهش و دلاوران تاریخش، چون ستارخان و رحیم‌خان چلبیانلو می‌شناسند.

آنجا مأمن مردمان اصیلی است از سرزمین ایران که همچنان این اصالت را به‌وضوح در زبان، تبار و چهره‌شان می‌توان دید. عکس معصومه فریبرزی پرتره‌ای جمعی است از این توصیف. عکسی که عکاس همراه با یک گروه صندوق سیار انتخابات برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روستایی عشایرنشین ثبت کرده است.

صف زنان روستایی شناسنامه‌به‌دست و منتظر، پوشش زن کهن‌سال‌تر و چهره زنان تا حدی شاخصه فرهنگی متفاوت خود را به رخ می‌کشد، اما نکات نهفته در عکس فراتر از آن است. پشت پنج زن ایستاده، پرتره پنج مرد توی قاب‌ها دیده می‌شود. به شکل عجیبی وجوه بصری مشابهی بین عکس‌های نقش‌بسته در قاب و زن‌ها وجود دارد.

نکته در تنوع سنی عکس مردان و تفاوت پوشش و قدمت است. عکس سمت راست درست مثل زن سمت راست که پوششی قدیمی و سنتی دارد، شمایلی متفاوت است و بعد تکرار تفاوت در دیگر عکس‌ها. از همین رو عکس تبدیل می‌شود به سندی نمادین. سندی سمبلیک از تغییرات فرهنگی و اجتماعی. اینجا و در این عکس زنان وجهی مؤثرتر و فعال‌تر از مردان پیدا کرده‌اند. این‌گونه به نظر می‌رسد که این‌بار این مردان هستند که عقب‌تر از زنان ایستاده‌اند و جلوداری در فعالیت‌های اجتماعی به آن‌ها سپرده شده است. در واقعیت آماری هم چنین است. طی چهاردهه گذشته زنان در عرصه‌های مدیریتی، تصمیم‌گیری، هنری و علمی حضور داشته‌اند و نقش مؤثر آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی غیرقابل چشم‌پوشی است.

به پیوست عکس خوب معصومه فریبرزی نکته دیگری را نیز می‌توان اضافه کرد و آن تصویر قاب گرفته ده‌ تومانی منقش به تصویر مرحوم سیدحسن مدرس است که خود نمادی از مجلس و نماینده مستقل و غیروابسته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->