ویدئو | منصور ضابطیان در «آپارات» میزبان ستارگان دوران مدرن می‌شود ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی حادثه در تنکابن | یادی از مرحوم منوچهر حامدی خراسانی، بازیگر سینما و تلویزیون تمدید مهلت ارسال اثر به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادر‌های سینمای پس از انقلاب اسلامی بومیان جزیره سی پی یو آموزش داستان نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش اول) همه چیز درباره فیلم گلادیاتور ۲ + بازیگران و خلاصه داستان نقش‌آفرینی کیانو ریوز و جیم کری در یک فیلم کارگردان فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ردپا: پیام انسانی، رمز موفقیت در جشنواره‌های جهانی است اسکار سینمای اسپانیا نامزدهای خود را معرفی کرد برج میلاد، کاخ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (٢ دی ١۴٠٣) استوری رضا کیانیان در واکنش به بستری‌شدن محمدعلی موحد و آلودگی هوا + عکس صوت | دانلود آهنگ جدید بهرام پاییز با نام مادر + متن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
سرخط خبرها

باران آیه‌ها

  • کد خبر: ۲۱۷۵۷۵
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
باران آیه‌ها
عکس سید حمید حسینی، عکاس جوان مشهدی قابی است ساده و متفاوت از مراسم شب قدر در حرم مطهر رضوی.

پس از ورود به عصر دیجیتال، عکاسی هم با عبور از دوره فتوشیمیایی و دوربین آنالوگ وارد عرصه نوینی از ثبت‌های بصری شد. از سویی در یک دهه گذشته تولید و همه گیری گوشی‌های مجهز هوشمند و تنوع بالای پلتفرم‌های متنوع اشتراک گذاری عکس و تصویر در قالب شبکه‌های مختلف اجتماعی باعث شد ثبت تصویر و تولید عکس روند رو به سرعت و پر تعداد به خود بگیرد.

این اتفاق و روند آن باعث تأثیرات و تغییرات مهمی در حوزه تولید تصویر و به خصوص عکاسی شد. از طرفی باعث شد تعاریف کلاسیک زیبایی شناسی دچار تغییر بشود و از سویی انبوه عکس و تعدد میلیونی و هرروزه عکس‌های تولید شده رقابت را برای دیده شدن عکس‌ها سخت‌تر کرد.  تمام این نکات به این معناست که در دنیای عکاسی، عکسی دیده می‌شود که یا موضوع منحصر به فردی را نمایش بدهد یا به موضوعی همه گیر نگاهی نو و متفاوت داشته باشد.

عکس سید حمید حسینی، عکاس جوان مشهدی قابی است ساده و متفاوت از مراسم شب قدر در حرم مطهر رضوی.

سال گذشته در یکی از شب‌های قدر، آسمان حرم مطهر شاهد نزول بارش باران بود، این رویارویی زیبا بین مردم حاضر در مراسم شب قدر و خواندن دعای جوشن کبیر و ریزش قطرات باران از دید عکاسان مغفول نماند.

عکس حسینی نمای بسته دو کتاب دعای باز را در پشت پرده‌ای از قطرات باران نشان می‌دهد. دو زن که همچنان باوجود بارش باران با استفاده از سرپناهی نایلونی به خوانش دعا ادامه می‌دهند.

عکاس آگاهانه تصویر سوژه انسانی را در قاب خود حذف کرده است، زیرا تمام مفهومی که به دنبال آن است در همین قاب بسته و دولایه دیده می‌شود. پرده شفاف قطرات باران هم زمان استعاره‌ای است از نزول رحمتی که برای این شب مهم ماه رمضان وعده داده شده است. تصویر صفحات منقش به دعا نیز کامل کننده این معناست برای استغاثه و درخواست. پس اهمیتی ندارد که چهره شخصیت‌ها دیده بشود. عکس با این ترکیب بندی جسورانه تبدیل می‌شود به چهره‌ای از شب قدر و ماه رمضان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->