۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

۹۹، سال بازگشت اعتماد عمومی و دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۲۱۴۹۰
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
۹۹، سال بازگشت اعتماد عمومی و دیپلماسی شهری
حمیدرضا موحدی‌زاده نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد
سال ۱۳۹۸ با تمام فرازونشیب‌ها و حوادث سهمگین آن بر ما، شهروندان و مردم نجیب و صبور ایران گذشت. می‌دانیم چالش‌های اقتصادی، انسانی، محیط‌زیست و زندگی شهری در برابر عزم، خواست و اراده انسان‌ها، کوچک و قابل مدیریت و کنترل است. به کمک نیروی شگفت‌انگیز «خرد، دانش و تجربه بشری» می‌توان این چالش‌ها و تهدید‌هایی را که به آن‌ها خواهیم پرداخت، به فرصت پیشرفت و رفع موانع آن تبدیل نمود. می‌شود در میانه همین اوضاع نابسامان به بهبود نسبی وضعیت معیشت مردم، مدیریت و اقتصاد شهری نیز اندیشید. لیکن ابرچالش موجود در جامعه ما در نبود عزم، اراده، برنامه و شیوه تفکر توسعه و زندگی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و پایبندی به لوازم و قواعد آن در عصر جدید است. اگر بدانیم و بخواهیم ارزیابی درست و واقع‌بینانه‌ای از سیر تحولات مثبت و منفی سال ۱۳۹۸ با هدف ارائه راهبرد و چشم‌انداز پیش روی جامعه‌مان و حکومت در سال ۱۳۹۹ داشته باشیم، ابتدا می‌باید تصویری «روشن، واقعی و راهگشا» از آنچه پیش آمده است را تجزیه، تحلیل و استنباط نماییم.
بر هم خوردن تعادل اکولوژیکی، از بین بردن پوشش گیاهی زمین و سرسبزی جنگل‌ها، پایان سفره‌های آب زیرزمینی و ده‌ها مسئله زیست‌محیطی و شهری نظیر ترافیک و آلودگی هوا، مهاجرت بی رویه به کلان‌شهرها، واگرایی در جذب شایستگان، سرمایه و گردشگر در شهرها، تمرکزگرایی و انباشت قدرت و ثروت در پایتخت کشور و نظایر آن و در ابتدا و انتهای سال ۱۳۹۸ گرفتاری شدید مردم شیراز، لرستان، سیستان و آذربایجان‌شرقی در حادثه سیل و زلزله و در این روز‌ها هجوم بی‌امان ویروس نامرئی کرونا و تهدید جان و سلامت شهروندان، کودکان و فرزندانمان، جامعه پرالتهاب و در حال گذار ما را در یک پیچ تاریخی مهم و تعیین‌کننده قرار داده است. بروز اعتراضات گسترده آبان‌ماه ۱۳۹۸ در پی تصمیم شتاب‌زده و نابهنگام دولت و سران قوا در گرانی بنزین از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان بیشتر شهر‌های بزرگ و کوچک ایران را فراگرفت و تعداد زیادی از هم‌وطنانمان جان خویش را در این حوادث تلخ و غم‌انگیز از دست دادند و خانواده‌های آنان عزادار و گرفتار شدند. تحقیقا اگر این حوادث و علل بروز آن ریشه‌یابی نشود و به فراموشی سپرده شود، در آینده به اشکال دیگری سر باز خواهد نمود و دامن جامعه، دولت و حکومت را خواهد گرفت.
تشدید تحریم‌های ناعادلانه دولت ترامپ در آمریکا علیه دولت و ملت ایران و در نتیجه کاهش شدید فروش نفت و درآمد دولت و افزایش فشار‌های اقتصادی و معیشتی بر روی طبقات متوسط شهری و اقشار محروم و ضعیف جامعه، بر رنج، فشار و محنت مردم مظلوم ایران افزود. تحمیل رکود و تورم به اقتصاد ملی و شهری ایران بر تعداد بیکاران جامعه افزود و کاهش ارزش پول ملی و ۳ برابر شدن قیمت ارز و دلار موجب پایین آمدن قدرت خرید مردم و افزایش آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، بیکاری و گسست خانواده‌ها گردیده است. هر گامی که برای کاهش و لغو تحریم‌ها برداشته شود، به حساب درک، آینده‌نگری و دلسوزی مسئولان عالی کشور از فشار‌های روزافزون اقتصادی بر روی زندگی جاری و درازمدت جامعه گذاشته خواهد شد و بر عکس تشدید گرفتاری‌های مردم و نسل جوان که می‌تواند به نومیدی، ازهم‌گسستگی و انفجار‌های اجتماعی منجر شود، در تاریخ و داوری نسل حاضر و آیندگان بسیار تلخ، اندوه‌بار، حسرت‌انگیز و جبران‌ناپذیر خواهد بود. ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی و جریحه‌دار شدن احساسات و غرور ملی ایرانیان، سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و جان‌باختن بیش از ۱۶۰ نفر از نخبگان و دانشجویان کشور ضربه جبران‌ناپذیری به اعتماد عمومی و آرامش جامعه وارد کرد. برگزاری انتخابات یک‌سویه و بدون رقابت مجلس یازدهم و حذف بسیاری از شایستگان، اشخاص کارآمد و سرشناس در روند سخت‌گیرانه تأیید صلاحیت‌ها و کاهش تأثیرگذاری رأی مردم بر روی نظام تصمیم‌سازی و حاکمیت بر سرنوشت مردم، موجب تقلیل توان کارشناسی و مدیریتی کشور شده است و افراد شجاع و متخصص کنار گذاشته شده‌اند. این فرایند آزمون و خطای مشارکت حداقلی و پیروزی حداکثری یک جناح سیاسی و یکپارچه‌سازی قدرت سیاسی و اقتصادی موجب گردید مشارکت مردم ایران در شهر‌های بزرگ به زیر ۳۰ درصد و در سطح کلان ۴۲ درصد باشد. بدیهی است درصورتی‌که افراد راه‌یافته به مجلس بخواهند راه افراط، برخورد با دولت و ماجراجویی را در داخل و خارج از کشور دنبال کنند، خواسته یا ناخواسته در آینده نه‌چندان دور، کشور و نظام را دچار «بحران مشارکت، مشروعیت و کارایی» خواهند نمود.
اینک در میانه و هنگامه بیم و امید روزگار سخت و پر رنج و اندوهی که بر روی جامعه و نسل جوان سایه افکنده است، برای برون‌رفت از این شرایط نامطلوب، در سال ۱۳۹۹ چه کار‌ها و اقداماتی را می‌توان انجام داد و چه کار‌هایی را نباید انجام داد. پرواضح است برای عبور از بحران‌های کنونی نیازمند درک و عزم مشترک، همدلی و همکاری متقابل بین دولت، نهاد‌های مدنی و مردم هستیم. حفظ اعتماد، امید و انسجام باقی‌مانده ملی و شهری و بهره‌گیری از توان مدیریتی کشور، تقویت اختیارات پارلمان‌ها و مدیریت‌شهری در استفاده بهتر از منابع موجود، مواجهه قاطع با بروز فساد سیستماتیک، فقر ناشی از آن و رفع تبعیض و بی‌عدالتی از جامعه می‌تواند چاره‌ساز و اثربخش باشد. هنر استفاده و بهره‌گیری از فرصت دوستی با جهان و همسایگان بر اثر بروز بیماری همه‌گیر جهانی کرونا ضروری و اگر به آن اعتنا نشود، نوعی فرصت‌سوزی و رقم زدن تهدید‌های جدید و کنترل‌ناپذیر خواهد بود.
به مصداق حدیث شریف نبوی «النجاة فی الصدق» اگر عزم، سیاست و اراده‌ای در کار باشد که مسائل اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی به‌طور صریح، امانت‌دارانه و شفاف به مردم گفته شود و صادقانه سیاست راهگشایی از طریق مراجعه به افکار عمومی و ظرفیت همه‌پرسی در قانون اساسی دنبال شود و با آن‌ها در میان گذاشته شود، امید به برون‌رفت از وضعیت نگران‌کننده فعلی بهتر از گذشته فراهم خواهد آمد. فراخوان دادن به استادان و متخصصان دانشگاه، مدیران باتجربه و روشن‌فکران جامعه و حوزه‌های علمیه برای ارائه راه‌حل‌های علمی و کاربردی مشروط به پذیرش نتایج این‌گونه مشورت‌ها می‌تواند کشور را از خطرات روزافزون ملی، امنیتی و بین‌المللی، طبیعی و انسانی نجات دهد و رهایی بخشد. گسترش فرهنگ، نظم و قانون سرمایه‌گذاری و دعوت از سرمایه، تجربه و دانش ایرانیان و برای کلان‌شهر مشهد از دوستداران مقام معنوی امام رضا (ع) و جایگاه فرهنگی و ادبی حکیم ابوالقاسم فردوسی به‌منظور بازگشت رونق و امنیت اقتصاد، توسعه و عمران شهری و ایجاد اشتغال و درآمد برای جوانان تحصیل‌کرده و جویای کار و افزایش امید و اعتماد اجتماعی، کارساز و راهگشا خواهد بود. این مهم می‌تواند مانع خروج سرمایه و مغز‌ها از کشور و شهر جهانی و بزرگ مشهد گردد. تقویت جایگاه و اختیارات پارلمان و مدیریت‌شهری در وضع و اخذ عوارض، مجری بلامنازع طرح‌های جامع و تفصیلی، سهم لازم و کافی از مالیات بر ارزش افزوده و نظایر آن می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین جامعه و حکومت و حفظ سرمایه اجتماعی عمل کند. پرواضح است تضعیف شورا‌های کلان‌شهر‌ها به صلاح هیچ فرد و جریانی که به آینده نظام و کشور فکر می‌کند، نیست و به از دست دادن حمایت اکثریت جامعه شهری و روستایی از حاکمیت و دولت منجر خواهد شد. جاذبه‌های زیارتی، گردشگری فرهنگی و سلامت، ورزش همگانی و قهرمانی، تفریحات سالم و نشاط‌انگیز، میدان دادن به هنرمندان و گسترش برنامه‌های آموزش و اجرای موسیقی ایرانی و محلی در شهر و فرهنگ‌سرا‌ها باعث خواهد شد فرصت‌های جدیدی برای نوسازی جامعه شهری، انگیزه، روحیه و انرژی تازه اجتماعی خلق شود و ارزش‌های ملی و مذهبی منطبق با معیار‌های انسانی و فرهنگ و حقوق شهروندی در لایه‌های اجتماعی و فرهنگی ریشه بگیرد و تثبیت شود. دیپلماسی شهری و بین‌المللی و ایجاد ارتباط اقتصادی و فرهنگی با کلان‌شهر‌های ایران و جهان و مجامع جهانی مانند صندوق بین‌المللی توسعه شهرها، انجمن شهرداری‌های کلان‌شهر‌های جهان و... در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ می‌تواند تهدید‌های جهانی و منطقه‌ای را به فرصت دوستی، همکاری مشترک و تعامل سازنده و انتقال فناوری زندگی در شهر‌های هوشمند تبدیل نماید. بااستفاده از ظرفیت‌های باقی‌مانده توافق بین‌المللی برجام، دستگاه سیاست خارجی کشور قادر خواهد بود گشایش‌های جدید اقتصادی و فرهنگی را در راستای کاهش و حتی لغو تحریم‌های بین‌المللی فراهم آورد. همچنین این دیپلماسی شهری می‌تواند جایگاه دومین کلان‌شهر ایران، یعنی مشهد، را به‌عنوان پایتخت معنوی ایران و فرهنگی کشور‌های اسلامی در جهان ارتقا ببخشد. خواهرخواندگی شهر مشهد و ماترای ایتالیا و نام‌گذاری خیابانی به نام خراسان و نصب سردیس فردوسی بزرگ در رم و ماترا، نمونه موفقی برای این راهبرد است. در پایان می‌توان چنین نتیجه گرفت که باوجود موانع و بحران‌های پیش رو، می‌توان در سایه عقلانیت، گفتگو، تدبیر دوراندیشانه و صلح عادلانه به ادامه جریان زندگی، تعامل، کار و سازندگی در شهر مشهد «شهر امید، مدارا و زندگی» امیدوار و دلگرم بود. نگاه مدیریت منشوری و همه‌جانبه در عصر ما اقتضا می‌کند که حق و جایگاه منتقدان و معترضان به وضع موجود را به رسمیت بشناسیم و بستر بروز آن را به‌طور مسالمت‌آمیز و مدنی فراهم آوریم و با تفسیر‌های شخصی و جناحی آن را نقض نکنیم. تحقیقا ویروس کرونا را از پای درخواهیم آورد، راه آشتی با محیط‌زیست را خواهیم آموخت، هم‌بستگی و تعلق خاطر به شهر و محل زندگی خود را افزایش خواهیم داد، باور داریم نبض زندگی و عشق به همنوع در شهر خاطره‌ها همچنان خواهد تپید، در نهایت به اصلاح ساختار‌ها از درون کشور و رفع موانع رشد و توسعه خواهیم رسید و تلاش خواهیم کرد در سال ۱۳۹۹ به سهم خود، شور، تحرک، اعتماد و امید به آینده و زندگی را به جامعه شهری و نسل جوان، زنان و مردان شریف، صبور و پرتلاش ایران، خراسان و مشهد برگردانیم. ان‌شاءا...
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->