به گزارش شهرآرانیوز، حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص موضوع کیفیت ارتباطات اینترنتی و محدودیتهای استفاده از شبکههای پیامرسان که به عنوان موانع پیش روی آموزش مجازی از سوی وزارت علوم مطرح شده است، توضیحاتی ارائه داد.
وی با اشاره به وجود برخی اختلالات در دسترسی به اینترنت اظهار داشت: به دلیل موضوع خانهنشینی دانش آموزان و دانشجویان و دورکاری مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در این ایام حجم وسیعی بر مصرف اینترنت نسبت به شرایط عادی گذشته، افزوده شده است.
فتاحی گفت: بررسیهای ما نشان میدهد که میزان مصرف کاربران در شبکه اینترنت نسبت به قبل از روزهای کرونا (حدود ۲۰ روز پیش)، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
اختلالات در شبکه اینترنت مقطعی است
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: این میزان حجم مصرف، برای روند توسعه شبکه غیرقابل انتظار بود و به رغم آنکه ظرفیت شبکه به صورت متداوم در حال توسعه است، اما شاهد یک سری اختلالات در کیفیت ارتباطات بوده ایم.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه موضوع کیفیت اینترنت را در دو سطح تحت پیگیری قرار داده ایم، ادامه داد: به این معنی که در سطح شبکه دسترسی کاربران، توسعه شبکه اپراتورها در حال انجام است و محدودیتهای تجاری میان اپراتورها برداشته شده است. در سطح شبکه ارتباطات زیرساخت نیز که توزیع پهنای باند در این سطح انجام میپذیرد، در حال توسعه ظرفیت هستیم.
تأمین پهنای باند از طریق پروایدرهای بین المللی
وی گفت: این توسعه هم برای شبکه IP داخلی صورت میگیرد و هم با توجه به افزایش ضریب مصرف، تأمین پهنای باند بین الملل را از طریق پروایدرهای بین المللی پیگیری کرده ایم و هم اکنون وضعیت شبکه ارتباطی تا حد خوبی بهبود یافته است.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر برخی موارد به صورت موردی مطرح شود نیز با همکاری اپراتورها ظرف ۲۴ ساعت برطرف میشود.
فتاحی اضافه کرد: بعد از واگذاری بسته اینترنت رایگان، شاهد افزایش ناگهانی مصرف اینترنت از سوی کاربران هستیم که ممکن است در برخی مواقع با اختلالات مقطعی در شبکه مواجه شویم اما با توسعه ظرفیت پیش بینی شده، امیدواریم هم اکنون کاربران با مشکل خاصی مواجه نباشند.
به دانشگاهها تسهیلات میدهیم تا هزینه سربار حداقلی شود
وی در مورد وضعیت اینترنت دانشگاهها نیز گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر دارد تسهیلاتی را در اختیار دانشگاهها بگذارند تا بتوان هزینه سربار ارتباطات را برای آنها به حداقل برساند. البته به نظر میرسد دانشجویان با داشتن ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان که از سوی اپراتورها ارائه شده است، مشکلی بابت هزینه نداشته باشند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص بهکارگیری پیام رسان های بومی در ارائه خدمات آموزش از راه دور نیز اظهار داشت: بر مبنای اعلام وزارت آموزش و پرورش، پیام رسانهای داخلی به روزرسانی شده اند و به نظر میرسد با توجه به اینکه حجم استفاده کاربران میان چندین پیام رسان تقسیم شده است مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.
آماده هرگونه اقدام برای تقویت پیام رسانهای داخلی هستیم
فتاحی تاکید کرد: اما با این وجود وزارت ارتباطات آماده ارائه هرگونه خدمات برای تقویت پیام رسان های داخلی است و در صورتی که این پیام رسانها نیاز به پهنای باند و ظرفیت ارتباطی داشته باشند، این وزارتخانه آماده همکاری است.
وی گفت: کارگروه ویژه رصد کیفیت ارتباطات در بحران کرونا در وزارت ارتباطات به صورت دائم در حال رصد و پایش وضعیت است و هرگونه مشکلی را در اسرع وقت پیگیری میکند.
منبع: مهر