حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه شکست‌های پیاپی آمریکا از ملت ایران هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد
سرخط خبرها

افزایش تنش لفظی میان طالبان و سازمان ملل متحد

  • کد خبر: ۲۱۶۶۶۰
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
افزایش تنش لفظی میان طالبان و سازمان ملل متحد
درحالی که سازمان ملل گفته است که افغانستان منبع صدور تروریسم در جهان است، اما وزارت خارجه طالبان به صحبت‌های رییس یوناما واکنش شدید نشان داده و آن را بی‌اساس خوانده است.

به گزارش شهرآرانیوز، شماری از جریان‌های سیاسی و مدنی و جنبش‌های اعتراضی زنان از تبدیل شدن افغانستان به پایگاه تروریسم جهانی و مرکز فرمان‌روایی برای بنیادگرایی اسلامی، بار‌ها هشدار داده‌اند. به‌تازگی، سازمان ملل متحد نیز تایید کرده است که افغانستان تحت سیطره طالبان، منبع بی‌ثباتی و صدور تروریسم در جهان است. رییس یوناما در واپسین نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده که افغانستان منبع دست‌کم ۸۵ درصد تولید تریاک و سرزمینی با میلیون‌ها مهاجر است. وزارت خارجه طالبان به صحبت‌های رییس یوناما واکنش شدید نشان داده و آن را بی‌اساس خوانده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته، نشستی را در مورد افغانستان میزبانی کرد. در این نشست، اعضای دایمی و غیردایمی این شورا حضور داشتند. رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نیز در این نشست سخنرانی کردند.

رزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در سخنرانی خود از افغانستان به‌عنوان منبع بالقوه خطر، تروریسم و صدور آن به جهان یاد کرده است. او تاکید کرده که افغانستان چالش عمده برای جهان است.

رییس یوناما تصریح کرده است: «افغانستان منبع بی‌ثباتی، تروریسم و صدور آن به جهان، منبع دست‌کم ۸۵ درصد تولید تریاک و سرزمینی با میلیون‌ها مهاجر است.» او در سخنرانی خود از عدم رعایت حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی از سوی طالبان نیز انتقاد کرده و خواستار لغو تمام فرمان‌های محدودکننده این گروه علیه زنان شده است. به گفته او، زنان در حال حاضر از گشت‌وگذار در جامعه می‌ترسند.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارش سه ماهه خود را از وضعیت افغانستان به شورای امنیت ارایه کرده که براساس آن، رویداد‌های امنیتی در سه ماه پسین در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. او از فعالیت‌های چریکی جبهه آزادی یاد کرده که در جریان سه ماه ۲۴ حمله در شهر‌های مختلف انجام داده که همه این حملات از سوی یوناما تایید شده است.

در گزارش گوترش آمده است که طالبان با اختلافات داخلی فزاینده بر سر حکمرانی از جمله در اجرای فرمان ممنوعیت کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر مواجه هستند. براساس این گزارش، طالبان در سطوح ملی و محلی هیچ پیشرفتی به‌سوی فراگیری در نهاد‌های دولتی و تصمیم‌گیری نداشته‌اند. به گفته دبیر کل سازمان ملل، حقوق زنان در تمام عرصه‌ها محدودتر شده و تقریباً نصف جمعیت کشور به‌ویژه زنان و کودکان در فقر زنده‌گی می‌کنند.

همچنان نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در این نشست سخنرانی کرده است. او گفته که مردم افغانستان نگران عادی‌سازی تعامل کشور‌ها با طالبان هستند. به گفته او، تعامل جهان با طالبان باید مشروط به عملکرد این گروه در مبارزه با تروریسم و تامین حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان باشد.

آقای فایق تاکید کرده که به دلیل اعمال آپارتاید جنسیتی از سوی طالبان در افغانستان نباید هیچ امتیازی به این گروه داده شود. از نظر او، تنها یک سیستم سیاسی فراگیر و همه‌شمول پس از یک گفت‌وگوی ملی می‌تواند صلح و ثبات در افغانستان را تامین کند.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل با اشاره به وخیم‌تر شدن وضعیت در افغانستان، خواستار اقدامات هماهنگ اعضای شورای امنیت در این مورد شده است. او تصریح کرده که طالبان تنها یک جانب قضیه افغانستان هستند و سازمان ملل در نشست‌های آینده‌اش باید از طرف‌های دیگر نیز دعوت کند.

در همین حال، نمایندگی دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد از شورای امنیت این سازمان خواسته تا از طالبان در افغانستان بخواهد که روابط خود را با تحریک طالبان پاکستان قطع کنند. اکرم منیر، نماینده پاکستان در سازمان ملل، از طالبان خواسته تا حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌های همسایه را تهدید نکنند.

اکرم منیر در سخنرانی خود گفته است: «سازمان ملل باید تحقیق کند تا دریابد که چگونه تحریک طالبان پاکستان به تجهیزات و تسلیحات نظامی پیشرفته دست یافته است و منابع مالی این گروه که از ۵۰ هزار جنگ‌جو حمایت می‌کند، شناسایی شود.»

در همین حال، طالبان به گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد و اظهارات رییس یوناما، واکنش تند نشان داده‌اند. وزارت خارجه این گروه، روز گذشته با انتشار اعلامیه‌ای، گزارش سازمان ملل از وضعیت افغانستان را «اتهامات بی‌اساس» خوانده است.

طالبان در حالی تهدیدات امنیتی از افغانستان علیه جهان و منطقه را بی‌اساس می‌خوانند که حدود یک ماه قبل شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی از پابرجایی رابطه طالبان با القاعده پرده برداشت.

در این گزارش شورای امنیت آمده است که فرماندهان عملیاتی القاعده با طالبان ایدئولوژی و شیوه عمل مشترک دارند و در تاریخ فعالیت‌های تروریستی روابط شخصی نیز داشته‌اند. طبق گزارش، ۱۰ تن از چهره‌های ارشد شبکه القاعده در افغانستان حضور دارند و نیز این شبکه هشت اردوگاه آموزشی و یک انبار اسلحه در افغانستان دارد.

این در حالی است که سازمان پیمان امنیت جمعی در جریان سال روان خورشیدی در نشست‌های متعدد از «قاچاق مواد مخدر از جمله افیون، کوکایین، چرس، مواد مخدر مصنوعی، مواد شیمیایی» و افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. این سازمان گفته که با تسلط طالبان بر افغانستان، گروه‌های تروریستی در خاک این کشور در حال تقویت مواضع خود هستند.

این نگرانی‌ها در حالی تشدید شده است که طالبان بار‌ها ادعای تامین امنیت سراسری و مبارزه با گروه‌های هراس‌افگن را کرده‌اند. در حالی که براساس گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل، این گروه میزبان رهبران ارشد القاعده، تحریک طالبان پاکستان، جنبش ترکستان شرقی و سایر گروه‌های شورشی منطقه‌ای است.

در تازه‌ترین مورد، رسانه‌ها به نقل از رییس مرکز مطالعات معاصر افغانستان گزارش داده‌اند که داعش قصد انفجار در سفارت روسیه در کابل را داشته است. او به نقل از منابع خود گفته که کارمندان سفارت روسیه در کابل بمبی را در ورودی این سفارت‌خانه کشف کرده و سپس به اطلاع طالبان رسانده‌اند.

منبع: هشت صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->