فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
سرپرست جمعیت هلال احمر ایران:

طی ۴ روز گذشته، ۳ میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج شدند

  • کد خبر: ۲۱۷۲۷
  • ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
طی ۴ روز گذشته، ۳ میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج شدند
سرپرست جمعیت هلال احمر خدمات و فعالیت‌های این جمعیت را در حوادث و بحران‌ها بخصوص در بحران شیوع ویروس کرونا تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر کریم همتی روز اول سال ۹۹ که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، خدمات هلال احمر را در بحران کرونا تشریح کرد.

کرونا سیاسی نیست

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین توصیه ها در برابر شایعات، تحلیل ها و نگرانی های موجود در باره خطر بیماری کرونا، گفت: جمعیت هلال احمر و همه مجموعه سلامت باید به مردم آرامش بدهند، اضطراب اجتماعی را کم کنند و به شایعات که در بحران ها شدت می یابد، توجه نکنند. باید توجه داشته باشیم که کرونا به هیچ عنوان یک موضوع سیاسی نیست و با آن برخورد سیاسی نکنیم. کرونا، یک بیماری ویروسی است که اپیدمیک شده و کل دنیا را در برگرفته و مراودات فرهنگی و اقتصادی است که به گسترش این ویروس کمک می کند و ما باید کاری کنیم که زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. 

ممکن بود کرونا از هرجای دیگری شروع شود

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از توهین به فرهنگ، آداب و سنن ملل دیگر گفت: اینکه به نوع غذای مردم یک کشور توهین کنیم اصلا پسندیده نیست ممکن است به بسیاری از انواع غذا در ایران هم ایراد وارد باشد ما باید این ویروس را یک بیماری با منشاء چین بدانیم اما انگ زنی در این زمینه مشکلی را حل نمی کند در مورد اینکه چرا از قم شروع شد هم به همین ترتیب، انگ زنی پسندیده نیست ممکن بود این بیماری از ورامین و پاکدشت و یا حتی شمال کشور شروع شود. قم در شیوع این بیماری، هیچ شرایط خاصی نسبت به سایر استان های کشور، نه بستر ژنتیکی و نه بستر فرهنگی خاصی که منجر به شیوع این ویروس شود، نداشت. بنابراین لازم است از انگ زنی قومیت ها، ملل و ... جلوگیری کنیم و از یک مرجعیتی همچون سخنان رهبر معظم انقلاب پیروی کنیم و یا مرجعی همچون توصیه های وزارت بهداشت را بپدیریم. از این منظر اینکه تمام اختیارات شورای امنیت ملی را در زمینه بیماری کرونا به این دبیرخانه سپرده شد نکته مثبتی بوده است.

دکتر همتی گفت: مقام معظم رهبری در ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز اخیر حتی در پیام نوروزی خودشان به زحمات کادر درمان برای خدمت به مردم عزیز کشور تقدیر و تشکر کردند.

دلیل قرنطینه نشدن قم

وی همچنین در خصوص وجود شایعاتی مبنی بر اطلاع وزارت بهداشت از شیوع کرونا در قم در روزهای قبل از ۳۰ بهمن ماه و اینکه چرا قم در این شرایط قرنطینه نشد، گفت: این شایعه که مقامات وزارت بهداشت می دانستند این ویروس در قم شیوع پیدا کرده اما به دلیل انتخابات، وجود و شیوع آن را کتمان کرده اند، درست نیست. دو تا سه روز پیش از انتخابات مجلس و زمانی که بیماری و در نهایت مرگ دو نفر بر اثر ابتلا به کرونا در قم تایید شد، وزیر بهداشت با معاون اول رئیس جمهوری جلسه فوق العاده داشت و توصیه ها و مواردی که باید رعایت شود، متذکر شد. بنابراین وزارت بهداشت بعد از به یقین رسیدن در مورد شیوع کرونا سلامت مردم را در نظر گرفته و مراتب و توصیه های لازم را به اطلاع  همگان رساند.

همتی در مورد قرنطینه نشدن شهر قم با وجود شیوع کرونا در این استان گفت: برای اجرای قرنطینه، شرایط خاص هر کشور را باید در نظر بگیریم. در این خصوص هیچ نسخه واحدی وجود ندارد. باید بسترهای جامعه شناختی خاص هر کشور و ظرفیت های آن کشور را در نظر بگیریم در چین با شیوع کرونا حکومت نظامی اعلام شد، در اروپا که فرهنگ خاصی وجود دارد؛ مردم فرانسه در پی شیوع کرونا، از در منزل خود کنترل می شوند. اما این موارد در کشور ما قابل اجرا نبود. بحث قرنطینه یک بحث علمی است، باید جمیع جهات در نظر گرفته شود. شرایط خاص کشور ما، پیش زمینه ها و مشکلات اقتصادی و مشکلات فرهنگی منجر به این شد که قرنطینه در کشور اجرایی نشود ممکن بود شیوع کرونا مثلا در استان قزوین رخ می داد باز هم هیچ تفاوتی نداشت و قرنطینه اجرا نمی شد  و ... به هرحال فرهنگ ما، ویژگی های جامعه شناختی مردم کشور ایران با کشورهای دیگر متفاوت است و نه در مرحله پیشگیری و نه در مرحله درمان نمی توان از نسخه کشور چین یا کشورهای دیگر پیروی کرد. بنابراین در این خصوص، چگونگی قطع زنجیره انتقال را مد نظر قرار دادیم.  

شناسایی ۲۴۰۰ نفر با علائم کرونا در طرح غربالگری

وی به عدم رعایت توصیه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا در کشور گفت: در وزارت بهداشت با اعلام شیوع ویروس، بلافاصله اقدامات لازم انجام شد و وزیر بهداشت از مردم کشور خواست به دلیل شیوع کرونا و برای حفظ سلامت خودشان به سفر نروند؛ اما از روز ۲۷ اسفند تا روز گذشته اول فروردین ماه، ۹۷۰ هزار خودرو با ظرفیت حدود ۳ میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج شده‌اند که حدود ۲۴۰۰ نفر از این مسافران دارای علائم بیماری کرونا مثل تب و ... بوده اند. کسانی که خرده می گیرند چرا قم را قرنطینه نکردید، به توصیه های وزارت بهداشت هم توجهی نمی کنند در صورتی که همین ۲۴۰۰ نفر هر کدام می توانند ۳ نفر را درگیر بیماری کنند. خروجی شهرها بسته نشد اما انتظار این بود که مردم مراعات کنند. در حال حاضر درخواست ما از هموطنان این است که به سفر نروند تا بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم و در نیمه دوم فروردین ماه روزهای آرامتری در پیش داشته باشیم.

چرا ماسک به چین هدیه دادیم؟

وی همچنین در خصوص انتقادات موجود در زمینه اهدای ماسک از سوی هلال احمر ایران به چین همزمان با بحران شیوع کرونا در این کشور گفت: نکته مهم این است که ما باید درک کنیم در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم مشکلات ما بی ارتباط به مشکلات عراق و افغانستان و یا حتی چین در آن سوی دنیا نیست و همه در یک زنجیره هستیم. یکی از اصول هفتگانه هلال احمر، اصل جهانشمولی است یعنی همین بحث که وقتی چین گرفتار شد ما حدود ۲۰۰ میلیون تومان ماسک اهدا کردیم اما زمانی که شیوع این ویروس در ایران گسترش یافت، کشور چین محموله ای به ارزش حدودی ۱.۳ میلیون دلار به ایران شامل کالا، تجهیزات پزشکی، ماسک و گان پزشکی اهدا کرد. همچنین یک تیم ۵ نفره از متخصصان این کشور برای مشاوره و کمک به کنترل بیماری به ایران آمدند و هنوز مراودات و تعاملات با این تیم ادامه دارد. علاوه بر این، بسیاری از کشورهایی که حتی با ما ارتباط سیاسی خیلی خوبی هم ندارند مثل کشور امارات در حال حاضر برای کمک به کنترل این بیماری به ایران کمک مالی داشته اند. باید در نظر داشت که در حال حاضر وارد یک جنگ شده ایم. تعداد تلفاتی که کرونا در کل دنیا می دهد از جنگ هم بیشتر است. در این شرایط، یک اصل پذیرفته شده این است که به هر کسی در هر جای دنیا که گرفتار شده است، کمک کنیم. 

کمبودی وجود ندارد

سرپرست جمعیت هلال احمر با بیان اینکه وضع اقتصادی کشور ایران به اندازه اروپا و آمریکا مناسب نیست اما بیماری کرونا برای این کشورها هم مشکلات بی شماری پدید آورده، افزود: با وجود مشکلات اقتصادی، اعتماد خوبی میان مردم و مسئولان در ایران ایجاد شده است. ما با دستان خالی اما با وجود مردم مهربان و گرانقدری که پای کار آمده اند و بسیج تمام امکانات مجموعه نظام، تاخیر در تامین وسایل و تجهیزات لازم در چند روز ابتدایی شیوع ویروس، برطرف شده و کمبود جدی ای در این حوزه نداریم.

عملکرد هلال احمر در کرونا

وی اقدامات هلال احمر در حوزه مقابله با ویروس کرونا را نیز برشمرد و گفت: هلال احمر روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار ماسک و به همین میزان هم مواد ضدعفونی کننده تولید می کند. همچنین گان های پزشکی با کمک هلال احمر و دیگر دستگاه ها در حال تولید است. البته جمعیت هلال احمر بلافاصله پس از شیوع کرونا در چین در چند زمینه فعالیت خود را آغاز کرده بود؛ مطالب آموزشی مهم در زمینه پیشگیری از کرونا قبل از شیوع این بیماری در ایران آماده شده و در فضای مجازی در اختیار مردم قرار داده شده بود. این نکات آموزشی ۳۷ میلیون بار تاکنون دیده شده است. همچنین با همکاری سازمان نظام پزشکی حدود ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار نفر در یک سامانه آنلاین آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماری را فرا گرفته بودند.

غربالگری خروجی ۱۳ استان

وی افزود: در حال حاضر غربالگری مسافران خروجی استانها بنا به تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا به هلال احمر سپرده شده و هلال احمر با استقرار ۴۰۰ پایگاه، مسئول پایش سلامت مسافران در خروجی ۱۳ استان کشور با همکاری نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و راهداری هاست. هلال احمر همچنین در موضوع نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا هم ورود کرده و از ۱۰ هزار تخت مورد نیاز برای این بیماران، تامین ۲۶۰۰ تخت به هلال احمر سپرده شده است علاوه بر این، بیمارستان نورافشار جمعیت هلال احمر را در شهر تهران به عنوان معیین بیمارستان مسیح دانشوری در نظر گرفتیم. سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر نیز، داروی تامی فلو که میزان آن در کشور کاهش یافته و داروی کلترا را که در درمان بیماری کرونا موثر بوده است وارد کرده است. همچنین در تعامل با جمعیت های ملی سایر کشورها، ژاپن به زودی یک میلیون دلار کمک به ایران ارسال می کند. کمک های قابل توجهی هم از سوی ایرانیان مقیم آمریکا جمع آوری شده و در روزهای آینده از طریق ترکیه به ایران وارد می شود.. علاوه بر این، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و برنامه غذایی سازمان ملل و کشورهایی همچون هنگ کنگ و سنگاپور هم برای ارسال کمک به ایران اعلام آمادگی کرده اند.

آمادگی برای حوادث طبیعی

دکتر همتی تاکید کرد: در کنار انجام مسئولیت های مربوط به کنترل بیماری کرونا، جمعیت هلال احمر از وظیفه ذاتی خود یعنی امدادرسانی غافل نبوده به همین دلیل، هیچکدام از امدادگران ما در بحث کرونا وارد نشدند تا در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه همچون سیل که بر اساس پیش بینی هواشناسی احتمال وقوع آن در برخی استان ها وجود دارد، بتوانیم مخاطرات را مدیریت کرده و از بروز بحران پیشگیری کنیم.

بر اساس گزارش سایت هلال احمر، سرپرست جمعیت هلال احمر در پایان ابراز امیدواری کرد که در دوره مدیریت جدید، اعتماد میان هلال احمر و مردم به بالاترین سطح ممکن برسد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->