به گزارش شهرآرانیوز، محسن اکبرزاده در رویداد جایزه شهردار برتر استان خراسان رضوی اظهار کرد: شهرهایی که سهم عمده سکونت، اقتصاد و تمدن دیرپای بیزیان ما را در برگرفتند، پدیدههایی حساس و آسیبپذیر هستند که هرگونه کوتهنگری درباره آنها بیهیچ واسطهای خود را در جامعه پدیدار میسازد. همین شهرها ظرف تحقق آرزوی مردمان و آبروی حکومت اسلامی هستند.
وی بیان کرد: داوری جایزهای که شهرداران خراسانی را به قضاوت بنشینند باید چنین انگارههایی را پاس بدارد. تجلیل از خلاقیت، نوآوری، خطرپذیری، حسابگری و دوراندیشی در شخصی که قبول کلیدداری شهرهای خراسان را بر قامت خود پذیرفته، طریقی حقشناسنامه در تحقق آرزوهای مردمان این سامان است.
اکبرزاده عنوان کرد: هیئت داوران این رویداد با این ملاحظه که این جایزه عملکرد شخص شهردار را در بوته آزمون قرار میدهد میزبان ۴۹۹ اثر از ۷۵ شهر بود. در نخستین رویداد توزیع آثار رسیده همنواختی مناسبی را از ۴۳ درصد در حوزه هوشمندسازی تا ۶۳ درصد در بازآفرینی شهری و کسب درآمدهای پایدار متغیر نشان میدهد.
دبیر رویداد جایزه شهردار برتر خراسان رضوی افزود: ۶۵ درصد از کل آثار متعلق به شهرهای کوچک درجه یک تا چهار، ۳۴ درصد شهرهای متوسط پنج تا هفت و ۳۸ درصد شهرهای بزرگ هشت به بالا است. برتری شهرهای کوچک در میان آثار راهیافته به مرحله نامزدی تداوم دارد. آنچه در گزینش شهرداران در مباحث داوری برجسته شد، تمایز قایل شدن میان عملکرد شهردار و رویههای جاری و مرسوم شهرداری بود.
وی ادامه داد: بعد از پایش اولیه اطلاعات رسیده از دبیرخانه داوران طی یک برنامه ۱۲ ساعتی در ۲۱ اسفند در ۹ جلسه مجزا آثار را بررسی کردند. ۲۷ شهردار ۴۶ بار در مجموع محورهای رویداد نامزد جایزه شدند، تعدادی برای یک محور و برخی برای بیش از یک محور در معرض نامزدی نهایی قرار گرفتند. پس از انتخاب نامزدها داوران وارد مرحله رایگیری محرمانه شدند. در پایان داوری هر محور پاکتهای آرای ۵ داور درون پاکت اصلی قرار گرفت و با امضای رئیس جلسه پاکت اصلی بسته شد تا نتایج نهایی برای اولین بار در روز اختتامیه به اعلام همگان برسد.
اکبرزاده با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع شهرداران به ویژگیهای اقدام خود آگاه نبوده و شاید فروتنانه زحمات خود را کم جلوه دادند که در چنین رقابتی اثرگذار است. فقدان بهرهگیری از استانداردهای کیفی و کمی در عملکرد ایشان وحود دارد که باید از طریق مطالعه و پژوهش رفع شود. اصرار برخی شهرداران بر یک یا دو حوزه عملکردی و فروگذاشتن دیگر وظایف محوله میتواند سبب عدم توازن سازمانی شود که باید به جد پرهیز کرد.
دبیر رویداد جایزه شهردار برتر خراسان رضوی اضافه کرد: توجه به اقدامات کوتاهمدت علیرغم تاثیرگذاری نباید با رها کردن اقدامات آینده صورت گیرد. تعامل با مردم در کنار تعامل موثر با سازمانها و شهرداران دیگر ابزار توسعه در اختیار شهردار است که باید مورد بهرهبرداری قرار گیرد. هیات داوران امیدوار است در آینده با رشد کمی و کیفی در آثار مواجه شود که چنین چشماندازی کاملا قابل انتظار است.