حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

درباره گروهک تروریستی «جیش العدل» (یا «جیش الظلم») + مهم‌ترین اقدامات تروریستی

  • کد خبر: ۲۲۰۰۹۵
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
درباره گروهک تروریستی «جیش العدل» (یا «جیش الظلم») + مهم‌ترین اقدامات تروریستی
«جیش‌العدل» یک گروه شبه‌نظامی تروریستی تندرو است که بعد از نابودی «جندالله»، شروع به فعالیت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز - گروه «جیش العدل» (در زبان عربی به معنای سپاه عدل) در سال‌های گذشته چندین حمله مسلحانه انجام داده و نیرو‌های نظامی و امنیتی ایران را به شهادت رسانده است. آخرین حمله تروریستی این گروه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ در شهر‌های چابهار و راسک استان سیستان و بلوچستان بود که به هلاکت ۱۸ تن از تروریست‌ها و شهادت ۱۰ تن از نیرو‌های حافظ امنیت منجر شد.

«جیش العدل» پیش از این مسئولیت برخی از حملات مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرقی ایران را بر عهده گرفته‌اند. مهم‌ترین فعالیت‌ آن‌ها، ترور مقامات و ربودن مرزبانان و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی بوده است.

گروه «جیش العدل» چطور به وجود آمد و اعضای آن چه کسانی هستند؟ 

درباره گروهک تروریستی «جیش العدل» (یا «جیش الظلم») + مهم‌ترین اقدامات تروریستی

نام گروه «جیش العدل» نخستین‌بار حدود ۱۴ سال پیش مطرح شد. بعد از اعدام عبدالمالک ریگی در سال ۱۳۸۹، گروه «جندالله» به‌تدریج تضعیف شد و بسیاری از اعضای این گروه بازداشت شدند. بعد از این اتفاق گروه جدیدی به نام «جیش‌العدل» سر بر آورد و افراد باقی‌مانده «جندالله» به این گروه پیوستند. این گروه تروریستی تاکنون مسئولیت چند قتل و ترور در نواحی شرقی استان سیستان‌وبلوچستان را بر عهده گرفته است. گروهک «جیش‌الظلم»، با آموزه‌های سلفی و باور‌های وهابی از جمله حامیان تکفیری‌های معارض در جنگ سوریه است و یکی از دلایل اقدامات تروریستی خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از تکفیری‌های سوری و تروریست‌های معارض دولت سوریه اعلام کرده است.

چرا گروه تروریستی «جیش العدل» را «جیش الظلم» می‌نامند؟ 

گروه «جیش العدل» خود را «ارتش عدالت و برابری» معرفی می‌کند و مدعی است برای حقوق سنی‌ها به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند، اما به دلیل ماهیت تروریستی و ددمنشانه این گروه آن را «جیش‌الظلم» (در زبان عربی به معنای سپاه ظلم) می‌نامند.

کوتاه درباره گروه «جیش العدل» («جیش الظلم»)

- رهبر: عبدالرحیم ملازاده (صلاح‌الدین فاروقی)

- نوع اقدامات تروریستی: حملات مسلحانه، مین‌گذاری، بمب گذاری، ترور افراد

- اعتقادات: مذهبی افراطی (وهابیت)

- منطقه فعالیت: جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان)

- سکونتگاه رهبر فعلی: پاکستان

- کشورهایی که این «جیش العدل» را گروه تروریستی اعلام کرده‌اند: ایران، ژاپن، نیوزلند و آمریکا 

رهبر گروه «جیش العدل» کیست؟

درباره گروهک تروریستی «جیش العدل» (یا «جیش الظلم») + عکس

رهبری گروه «جیش الظلم» را عبدالرحیم ملازاده (صلاح‌الدین فاروقی) برعهده دارد. برادر فاروقی به اتهام شرکت در ترور مولوی مصطفی جنگی زهی (رئیس پایگاه بسیج شهرستان سرباز) بازداشت و اعدام شد. سپس فاروقی به پاکستان گریخت و در آنجا «جیش‌العدل» را تشکیل داد. او «ریگی شماره ۲» لقب گرفته و در مناطق مرزی ایران و پاکستان استقرار دارد.

شاخه‌های نظامی «جیش الظلم»

جیش‌الظلم سه شاخه نظامی دارد که در سه منطقه جنوب شرق ایران فعالیت می‌کنند. تمامی این گروه‌ها در اطراف خط مرزی ایران و پاکستان هستند تا بلافاصله پس از عملیات به خاک پاکستان بگریزند.

گروه نظامی با نام عبدالملک ملازاده در محدوده شهرستان سرباز و راسک و گروه نظامی شیخ ضیایی در محدوده سراوان و گروه مولوی نعمت‌الله توحیدی در محدوده میرجاوه و زاهدان فعالیت می‌کنند. گروه نعمت‌الله در اولین عملیات‌های خود، یکی از اصلی‌ترین اعضایش را به‌نامِ زبیر اسماعیل‌زهی از دست داد و تاکنون موفقیت امنیتی خاصی کسب نکرده است. بار اصلی عملیات‌های «جیش‌الظلم» بر عهده گروه عبدالملک و شیخ ضیایی در مناطق سراوان و سرباز است که راه‌های گریز و صعب‌العبور مرزی دارد. این دو گروه به‌صورت چریکی عمل می‌کنند و از روش‌های کمین و بمب‌های ریموت‌دار، کنترلی و مین‌های جاده‌ای استفاده می‌کنند.

این گروه یک شاخه اطلاعاتی با نام زبیر اسماعیل‌زهی نیز راه‌اندازی کرده است که عمده مأموریت آن شناسایی چهره‌های اهل‌سنت همراهِ نظام و ترور آنهاست.

برخی از اقدامات تروریستی گروه جیش الظلم (جیش العدل)

از زمان شکل‌گیری گروه «جیش الظلم» تاکنون، این گروه ۱۵ حمله و عملیات را در استان سیستان و بلوچستان انجام داده که به شهادت دست‌کم ۶۰ تن از سربازان و نیرو‌های نظامی و انتظامی کشورمان انجامیده است.

۳ آبان ۱۳۹۲  - حمله به یک گشت مرزبانی در منطقه مرزی سراوان. در این حمله ۱۴ مرزدار ایران به شهادت رسیدند و ۷ تن دیگر نیز مجروح شدند. مهاجمان پس از حمله به کشور پاکستان فرار کردند. در بیانیه منتشر شده در وبلاگ رسمی این گروه، علت این اقدام تروریستی «دفاع از جوانان بلوچ» و همچنین مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه عنوان شد.

درباره گروهک تروریستی «جیش العدل» (یا «جیش الظلم») + عکس

بهمن ۱۳۹۲ - ربودن پنج مرزبان ایرانی در نزدیکی مرز ایران و پاکستان. «جیش الظلم» طی اعلامیه‌ای در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۳، اعلام کرد با پا در میانی علمای اهل سنت مرزبانان گروگان را آزاد کرده است.

۹ بهمن ۹۷ - انفجار ۲ بمب صوتی در زاهدان و مجروح شدن چهار نفر.

۱۳ بهمن ۹۷ - حمله به صبحگاه سپاه در نیکشهر و به شهادت‌رساندن یک نفر.

۲۴ آذر ۱۴۰۲ - حمله به پاسگاه انتظامی راسک. در این درگیری ۱۱ مامور پلیس به شهادت رسیدند و چند تروریست هم کشته شدند.

۲۰ دی ۱۴۰۲ - حمله به پاسگاه جنگل در شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان. دست‌کم یک نفر از نیرو‌های انتظامی در جریان این عملیات به شهادت رسید.

بعد از حمله ۲۰ دی، سپاه پاسداران شامگاه ۲۶ دی ماه در حمله‌ای پهپادی و موشکی به خاک پاکستان اعلام کرد که مقر گروه جیش‌العدل در کشور همسایه را هدف گرفته است؛ این اتفاق بی‌سابقه به حملهٔ موشکی متقابل کشور پاکستان در منطقه‌ای در اطراف سراوان منجر شد. پس از تبادل موشک بین پاکستان و ایران، دو طرف بار دیگر روابط عادی خود را از سر گرفتند، اما این اتفاق تحولی بی‌سابقه در مناسبات میان تهران و اسلام‌آباد تفسیر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->