برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۹

  • کد خبر: ۲۲۳۰۵
  • ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۹
به اعتقاد فعالان حوزه مسکن، ادامه شیوع کرونا ممکن است روند ساخت و ساز در کشور را با کندی مواجه کند.
به گزارش شهرآرانیوز، هر سال در اسفندماه، بازار مسکن با رشد تقاضا مواجه است و افزایش قیمت در این ماه به طور معمول با توجه به افزایش تقاضا رخ می‌دهد. اما نکته قابل توجه در بازار مسکن ماه پایانی سال ۹۸، تأثیر شیوع کرونا بر این بازار مانند بخش‌های دیگر اقتصاد است. فعالان بازار مسکن با کند شدن آهنگ معاملات در بهمن ماه، پیش‌بینی کرده بودند که بازار مسکن در اسفند ماه برخلاف سال‌های گذشته با کاهش تقاضا و در نتیجه افت معاملات مواجه شود. اما موضوع قابل توجه در آمار بازار مسکن در اسفند ۹۸ این است که با وجود کاهش ۲۴ درصدی معاملات، رشد قیمت متوقف نشده و مانند اسفند سال‌های قبل، مسکن در اسفند ۹۸ نیز افزایش قیمت را تجربه کرده است.
 
افت معاملات
بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در آخرین ماه سال گذشته (اسفند ۹۸) تعداد مبایعات، ۹ هزار و ۷۷ فقره بود. این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند ۹۷) ۱۳ هزار و ۳۳ فقره و در ماه قبل از آن (بهمن ۹۸) نیز ۱۲ هزار و ۱۴ فقره مبایعه نامه ثبت شده بود. بر این اساس، نرخ رشد معاملات مسکن در اسفند ۹۸ نسبت به بهمن ماه سال قبل، منفی ۲۴.۴ درصد و نسبت به اسفند ماه سال ۹۷ نیز منفی ۲۱.۴ درصد بوده است.

پیش بینی بازار
افزایش قیمت مسکن، پس از رکود چند ساله که از سال ۹۲ شروع شده بود، با رونق معاملات از نیمه دوم سال ۹۶ آغاز شد، اما در سال ۹۷ بخاطر تحولات اقتصادی و افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن نیز جهش پیدا کرد. در سال ۹۸ تا تیر قیمت مسکن هر ماه با افزایش ماهانه روبه رو بود؛ اما با کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تعداد معاملات، افزایش قیمت از نیمه تابستان سال ۹۸ متوقف و حتی در چند ماه نزولی بود تا اینکه در آذر، دی و بهمن ماه ۹۸ بار دیگر روند صعودی قیمت‌ها آغاز شد تا اینکه در بهمن ماه متوسط قیمت مسکن برای نخستین بار وارد دامنه ۱۴ میلیون تومانی شده و در هر متر مربع به ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
تحلیلگران بازار مسکن شرایط این بازار را در سال ۹۹، با توجه به روند شیوع و کنترل کرونا به گونه‌ای دیگر ارزیابی می‌کنند. به اعتقاد فعالان حوزه مسکن، ادامه شیوع کرونا ممکن است روند ساخت و ساز در کشور را با کندی مواجه کند.
 
در بخش ساخت و ساز، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نهاده‌ها و مصالح ساختمانی در بهار و تابستان سال گذشته روند نزولی داشت، اما به دلیل افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت زمین، ساخت و ساز نیز با رکود مواجه بود و کاهش ۲۳ درصدی صدور پروانه ساختمانی در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ رخ داد. هر چند دولت در سال ۹۸ با تصویب افزایش تسهیلات ساخت و خرید مسکن، تلاش کرد قدرت خرید متقاضیان را تقویت کند، اما برخی فعالان بازار مسکن، پیش‌بینی می‌کنند؛ احتمالاً با کاهش ساخت و ساز جهش قیمتی را در تابستان امسال شاهد باشیم.
 
منبع: ایران آنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->