وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور
سرخط خبرها

گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص

  • کد خبر: ۲۲۳۶۱۱
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص
دارو‌ها در شورای عالی بیمه و با نظر متخصص و فوق تخصص در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

انسیه شهرکی | شهرآرانیوز؛ وقتی اسم بیماری می‌آید شرایط بد و ناخوشایند گریبان بیمار و خانواده‌اش را می‌گیرد. درد و رنج و سختی ذاتی بیماری است که جسم و روح فرد را نشانه می‌گیرد. در این میان وجود برخی موانع و به گفته شهروندان، بی‌مهری و چوب لای چرخ گذاشتن‌ها هم بر این رنج و درد می‌افزاید.

دغدغه تهیه داروی مادر

یک سال است درد و رنج بیماری مادر، او را از خواب و خوراک انداخته و همه فکر و ذکرش مادر و پرستاری از او شده است، اما حالا تهیه داروهایش او را مستأصل‌تر کرده است. این شهروند به صدای مردم مشکلش را این‌طور توضیح می‌دهد: مدت‌هاست مادرم به علت بیماری کبد و پانکراس زیرنظر یکی از بهترین متخصص‌های گوارش مشهد در حال معالجه است. در این ارتباط چند وقت قبل جراحی شد.

این شهروند مشهدی در ادامه بیان می‌کند: تا حالا برای دریافت دارو‌های مادرم با مسئله‌ای رو‌به‌رو نبودم و داروهایش را از داروخانه‌های سطح شهر با پرداخت هزینه‌های اندک دریافت می‌کردم. چندروز قبل بود که به داروخانه‌ای در خیابان احمدآباد مراجعه کردم تا آخرین نسخه پزشک و دارو‌های مادرم را بگیرم و زودتر به او برسانم. در کمال ناباوری متصدی داروخانه پاسخ داد این دارو، آزاد است و هزینه فقط یک قلم آن حدود یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان است.

تجویز دارو‌های خاص با فوق تخصص

این شهروند در ادامه بیان می‌کند: وقتی با حالت اعتراض به او گفتم چند ماه است این دارو را با بیمه تهیه می‌کردم، چرا اکنون باید آزاد خریداری کنم. مسئول فنی داروخانه رو به من کرد و این‌طور جوابم را داد که داروی موردنظر را باید پزشک فوق تخصص تجویز کند تا ما بتوانیم آن را به شیوه قبل و با بیمه برایتان محاسبه کنیم.

هرچه به او می‌گفتم یکی از بهترین متخصص‌های گوارش مشهد تشخیص داده و این دارو را برای بیمارم تجویز کرده است، شنوای حرفم نبود. شانسم را در داروخانه‌ای دیگر هم امتحان کردم. اما دقیقا با همان پاسخ روبه‌رو شدم که این داروی خاص را سازمان بیمه‌گر فقط با شرط تجویز فوق‌تخصص تقبل می‌کند.

این بانوی جوان درخواستش را این‌طور مطرح می‌کند: صدای ما را که زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستیم به مسئولان برسانید، خدا را خوش نمی‌آید با این همه تحمل رنج بیماری عزیزمان، مریض و همراهانش را با این قوانین دست‌و‌پاگیر اذیت کنند. اگر بر اثر دیر رسیدن دارو، حال مادرم بدتر شود، چه کسی پاسخ‌گوست؟

درد هزینه آزاد

سرش رو به پایین است و شانه‌های افتاده‌اش غم و غصه‌اش را دوچندان نشان می‌دهد. با نسخه‌ای در دست کنار جدول داروخانه‌ای در بولوار وکیل‌آباد نشسته است. چند رهگذر سمت او می‌روند تا به او کمک مالی کنند. با حالتی بغض‌آلود می‌گوید: متکدی نیستم و فقط پدری هستم که فرزندش بیمار است.

پای حرفش که می‌نشینم از رنج بیماری گوارش دختر نوجوانش و دارو‌هایی که مجبور است آزاد تهیه کند می‌گوید. اینکه هر زمان و هر دارویی یک قاعده و قانون دارد. یک بار بیمه‌ای حساب می‌کنند بار دیگر می‌گویند باید همان دارو را آزاد تهیه کنید. این فراز‌و‌نشیب‌ها حسابی کلافه‌اش کرده است.

مجری هستیم

آنچه را شنیده‌ایم با سید علی جعفری‌نژاد، رئیس انجمن داروسازان استان خراسان‌رضوی درمیان می‌گذاریم. او برای پاسخ به عبارتی مختصر بسنده می‌کند: ما فقط مجری هستیم.
توضیح بیشتر او در برابر پرسش‌ها به این صحبت ختم می‌شود که قوانین را سازمان‌های بیمه‌گر تعیین می‌کنند و داروخانه‌ها باید دقیقا طبق آن رفتار کنند.

به گفته جعفری‌نژاد، آنها نیز بیکار ننشسته و در نشست‌هایی با مسئولان ذی‌ربط این مشکلات را مطرح کرده‌اند، اما باز هم ناگزیرند تابع همان قوانین و مقرراتی باشند که در برخی موارد خوشایند بیمار و همراهش نیست.

تعیین دستورالعمل‌ها در شورای عالی بیمه

غلامرضا خزاعی، رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان خراسان رضوی نیز در ادامه می‌گوید: قوانین را سازمان بیمه تعیین می‌کند و هر چند وقت یک‌بار به‌روز می‌شود.

خزاعی می‌افزاید: بسیاری از دارو‌های تشخیصی و درمانی در شورای عالی بیمه با نظر متخصص و فوق‌تخصص در اختیار بیمار قرار می‌گیرد و این مسئله فقط برای سازمان تأمین اجتماعی نیست.

به گفته رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان، به طور حتم دارو‌های موردنظر بیماران نیز طبق همان دستورالعمل شورای مذکور باید از سوی فوق تخصص تجویز شود، اما همراه بیمار می‌تواند با همان نسخه به مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی در خیابان کوهسنگی‌۱۶ مراجعه کند تا پزشک معتمد آن را تأیید و آن را همچون گذشته دریافت کند.

خزاعی به این نکته نیز اشاره دارد: از سوی دیگر گاهی بحث مالی این دارو‌ها مطرح نیست و به سبب عارضه‌های احتمالی آنها ممکن است آن داروی خاص، یک بازه زمانی مصرف داشته باشد. به عنوان مثال برای دارویی بازه یک‌ساله مطرح است. در حوزه قوانین وضع شده برای مصرف دارو‌های خاص باید به این موضوع نیز اشاره داشت که سازمان‌های بیمه‌گر که متشکل از متخصصان است زمان یا دستور مصرف را با ملاحظات خاص مشخص می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->