افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

درخواست ایجاد کرسی یونسکو در دانشگاه فردوسی مشهد

  • کد خبر: ۲۲۳۶۴
  • ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
درخواست ایجاد کرسی یونسکو در دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه‌های فردوسی مشهد، سنندج، همدان و قزوین درخواست تشکیل کرسی یونسکو داشته‌اند و در صورت تکمیل پرونده مجوز تشکیل کرسی به آن‌ها داده خواهد شد.
به گزارش شهرآرانیوز، نسرین فخری مدیرگروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه یونسکو در زمینه لغو مجوز کرسی‌هایی که فعالیت متناسب با چشم‌انداز اولیه خود نداشته باشند جدی عمل می‌کند، گفت: دانشگاه‌های فردوسی مشهد، سنندج، همدان و قزوین درخواست تشکیل کرسی یونسکو داشته‌اند و در صورت تکمیل پرونده مجوز تشکیل کرسی به آن‌ها داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت کرسی‌های دانشگاهی یونسکو ذیل گروه آموزش این نهاد قرار می‌گیرد، به ارائه عملکردی از کرسی‌های دانشگاهی یونسکو در سال ۹۸ پرداخت و توضیح داد: بعضی کرسی‌ها به دلیل مشکلاتی که در نهاد میزبان آن‌ها یا ریاست کرسی وجود داشته و تغییراتی که انجام شده، متأسفانه نتوانسته‌اند به فعالیت‌هایی که در چشم‌انداز خود مشخص کرده بودند، بپردازند.

وی ادامه داد: بعضی دیگر از کرسی‌های یونسکو، اما فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. به عنوان مثال بهمن ماه ۹۸ کرسی "آموزش زیست" که نهاد میزبان آن دانشگاه پیام‌نور است، برنامه بسیار خوبی را همزمان با روز جهانی آموزش برگزار کردند و در این برنامه از تمام دستاورد‌های آموزشی حوزه محیط زیست رونمایی شد که بازتاب خوبی هم داشت. همچنین کرسی "انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر" هم بهمن ماه ۹۸ در حال تدارک برنامه‌ای بودند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و ممنوعیت برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌ها، فعلاً لغو شده و ان‌شاء‌الله در آینده برگزار خواهد شد.

مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو در پاسخ به اینکه آیا امکان لغو مجوز یک کرسی به دلیل عدم فعالیت وجود دارد یا خیر، گفت: خوشبختانه یونسکو در این زمینه کاملاً جدی عمل می‌کند و اگر کرسی‌ای به اهدافی که در ابتدای امر و برای چهار سال آینده فعالیت برای خود متصور بوده، پایبند نباشد، یا به هر ترتیب مشکلی برای اجرای فعالیت‌های کرسی به وجود آمده باشد، ادامه فعالیت این نهاد تعلیق پیدا کرده و در مواردی حتی منجر به لغو مجوز کرسی می‌شود.

فخری در پاسخ به اینکه آیا پیش آمده مجوز فعالیت کرسی لغو شود یا خیر، تصریح کرد: هنوز لغو مجوز نداشتیم، اما بعضی کرسی‌ها به دلیل اینکه تاریخ تمدید آن‌ها گذشته یا به دستاورد‌هایی که باید دست پیدا نکرده‌اند، ممکن است در صورت عدم ارائه دلیل قانع‌کننده برای ادامه فعالیت، لغو مجوز شوند.

وی درباره شورای راهبری کرسی‌های یونسکو گفت: این شورا متشکل از افراد حقیقی و حقوقی در حوزه آموزش که اعضای کمیته‌های ملی ما - کمیته ملی آموزش برای توسعه پایدار و کمیته ملی آموزش عالی- هستند، شامل معاونان وزرای مختلف از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر افراد صاحب‌نظری هستند که در این زمینه تجربه دارند. این شورا به منظور نظارت و بهبود عملکرد کرسی‌های یونسکو تشکیل می‌شود.

مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به برنامه‌های سال ۹۹ کمیسیون ملی، گفت: برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه سنندج، دانشگاه همدان و قزوین درخواست تشکیل کرسی داشته‌اند و ما راهنمایی‌هایی را در رابطه با این موضوع به آن‌ها اعلام کردیم. در مرحله اول بایستی پرونده این کرسی‌ها در دانشگاه تکمیل شود که این مرحله هنوز نهایی نشده است. در این رابطه بایستی مدارک دانشگاه‌ها تکمیل شده و به امضای بالاترین فرد در نهاد دانشگاه برسد، سپس درخواست تشکیل کرسی به قسمت آموزش عالی در یونسکو ارجاع شود؛ بنابراین تشکیل چند کرسی در دستور کار قرار گرفته و ان‌شاء‌الله سال ۹۹ دستور بازگشایی آن‌ها را ارسال خواهیم کرد.

فخری افزود: درخواست‌هایی که اشاره شد، مربوط به تشکیل اولین کرسی در دانشگاه‌های نام‌برده است. در حال حاضر ایران دارای ۱۷ کرسی در حوزه‌های مختلف هست و از این ظرفیت یونسکو به خوبی استفاده کرده و زمانی که یونسکو مجوز تشکیل یک کرسی را صادر می‌کند، به معنای آن است که نهاد میزبان صلاحیت علمی تشکیل کرسی را داراست.

در سال ۹۸ هفدهمین کرسی یونسکو، با نام کرسی یونسکو در ترویج علم، به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و ریاست دکتر اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران تشکیل شد.

منبع؛ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->