به گزارش شهرآرانیوز، سیدرضا یحیوی با اشاره به اجرای طرح فجرانه طی سه ماه گذشته گفت: در راستای اجرای سیاستهای حمایتی دولت سیزدهم و ضرورت تأمین بستر فنی مطمئن و فراگیر برای اجرای آن، طرح فناورانه و نوین با عنوان سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) شکل گرفته و آزمایش خود را به خوبی پس داده و در سطح ملی تثبیت شده است.
وی افزود: دولت سیزدهم با شناسایی اعتبار برای اقشار مختلف جامعه و به ویژه قشر آسیبپذیر، اولین گام را در توسعه شبکه اعتباری در کشور برداشته است. قول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در این دولت داده شد تا از سفره مردم حمایت شود.
مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: این طرح برای اولین بار در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در کشور اجرایی شد که با شیبی بسیار مطلوب و تصاعدی پیشرفت کرده است؛ بهطوریکه تراکنش یک روز طرح فجرانه با تراکنش ۶ ماه ابتدایی طرح کالابرگ برابری میکند.
به گفته یحیوی، طی سالهای اخیر به دلایل مختلفی سرانه مصرف کالاهای اساسی کاهش یافت و این مهم در دهکهای پایین جامعه جدیتر است؛ بهگونهای که در راستای حمایت غذایی از خانوار یارانهبگیر با اولویت خانوار دهکهای پایین جامعه یک تا ۷ در ایام دهه فجر و تداوم طرح حمایتی تا ماه رمضان و عید نوروز، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۰ مدل حمایتی طراحی و تدوین کرده است.
وی بیان کرد: طرح فجرانه در راستای تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخممرغ و حبوبات است. قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهکهای اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کند و مابهالتفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین میشود.
یحیوی با اشاره به اینکه اعتبار جدید (۲۲۰ هزارتومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی (کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و طی ۳ ماه متوالی اجرایی خواهد شد، ادامه داد: اهم اقدامات صورتگرفته در طرح فجرانه به صورت کلی در دو بخش فنی و عملیاتی است؛ بهگونهای که با افزایش بیش از ۳۰۰ برابری تراکنشها تااینلحظه هیچ قطعی و کندی در سامانه ثبت نشده و تولید و انتشار نسخه جدید برنامه کاربردی شما در راستای افزایش سرعت و کیفیت خدمترسانی انجام شده است.
یحیوی خاطرنشان کرد: البته طراحی و استفاده از هوش مصنوعی و روش فناورانه برای بررسی فاکتورهای فروش و تحلیل رفتار مردم در راستای جلوگیری از تقلب و تخلف احتمالی انجام شده و میزان فروش و وضعیت بازار جهت جلوگیری از کمبود کالا و ایجاد هرگونه صف بهصورت فناورانه رصد میشود.
مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون با بیان اینکه زیرساخت فناورانه در طرح کالابرگ الکترونیک ایجادشده پاسخگوی کشور بوده، تصریح کرد: در استانهای مرزی مانند ایلام شاهد مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم بودهایم و این نشان از پاسخدهی سیستم و توسعه مناسب طرح دارد.
یحیوی با بیان اینکه اقدامات صورتگرفته در حوزه مدیریت طرح در حال حاضر برای شبکه ملی اعتبار در آمادگی کامل قرار دارد، گفت: درمجموع ۲۲۰ هزار فروشگاه بزرگ و خرد در سطح شهر و روستا به این طرح متصل هستند.
بنابر اظهارات وی، بیش از ۴۰۰ تعاونی مصرف در سطح مناطق روستایی متصل و در حال ارائه خدمت هستند و همچنین تمام ارکان و فروشندگان فروشگاههای بزرگ و کوچک در شهر و روستا در یک اقدام گسترده و وسیع، توجیه شده و آموزش دیدهاند.
مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون و کار و رفاه گفت: ۲ فروشگاه اینترنتی بزرگ (اسنپمارکت و دیجیکالا) نیز برای سهولت در خرید کالابرگ، متصل در حال ارائه خدمت هستند و تمام استانداران و سایر دستگاههای مربوطه نسبت به ابعاد طرح توجیه شده و درواقع یک شبکه و نهضت خدمترسانی شکل گرفته است.
وی افزود: تیم راهبری و مانیتورینگ ۲۴ ساعته برای هدایت میدان در حال فعالیت است و بیش از ۱۰۰۰ نفر از همکاران استانی و شهرستانی این وزارت به صورت مستقیم در این طرح درگیر هستند. مرکز تماس به استعداد ۱۳۰ نفر تا ساعت ۱۲ شب پاسخگوی مردم بوده و در کنار آن مرکز تماس ۱۲۴ وزارت صمت و همچنین مراکز تماس شرکتهای پرداخت به استعداد ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم درگیر طرح بوده و پاسخگوی مردم و فروشندگان هستند.
یحیوی ادامه داد: با آمادهباش حداکثری و درگیری تمام عوامل فنی و اجرایی در سراسر کشور، مرحله اول طرح بزرگ فجرانه ۱۸ بهمنماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ شروعبهکار کرد و تا ساعت ۲۴ شب ۱۸ اسفندماه ادامه داشت. مرحله دوم این طرح بزرگ از ۲۰ اسفند شروع شده و تا ۱۸ فروردین ماه ادامه داشته و مرحله سوم نیز از ۲۱ فروردینماه سال ۱۴۰۳ شروع شده و برابر برنامهریزی انجامشده تا ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت کار و رفاه با اشاره به میانگین خرید روزانه مردم در طرح فجرانه، اظهار کرد: از زمان شروع طرح تا ۹ اردیبهشت، بهصورتمیانگین روزانه بیش از ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی. در ۸۰ روز طرح فجرانه، توزیع حدود ۱۳۹ میلیون بسته غذایی صورت گرفته و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.
یحیوی با بیان اینکه خرید ۱۳۹ میلیون بسته غذایی طی ۸۰ روز یک رکورد بیسابقه و تاریخی در خریدوفروش کالا بوده و نشان از آمادگی خوب کشور در تأمین مایحتاج مردم دارد، افزود: برای تهیه این بستههای غذایی در حدود ۱۰۹.۳ همت (۲۶.۷ همت آورده دولت + ۸۲.۶ همت آورده مردمی) منابع مالی مصرف شده است؛ به عبارتی میتوان گفت ۱۰۹.۳ همت پول به سمت سفره مردم، امنیت غذایی و تأمین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد هدایت شده است.
مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرد که در این طرح مردم نیز حدود ۸۲.۶ همت آورده نقدی داشتهاند و این یعنی مشارکت ۳.۱ برابری مردم نسبت به دولت در اجرای یک طرح دولتی و اعتماد بالا به دولت و خدمات آن رخ داده است.
وی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد طرح فجرانه پرداخت و گفت: در مرحله اول طرح فجرانه شاهد استقبال بینظیر مردم در حدود ۸۶درصد مشارکت بودهایم. در مرحله دوم با توجه به اینکه ۷ روز در ایام تعطیل عید نوروز بوده و در این ایام مشارکت پایین بوده است، شاهد مشارکت ۷۴.۸ درصدی بودهایم و در مرحله سوم نیز تاکنون مشارکت حدود ۶۷ درصدی صورت گرفته است که البته تا اتمام این مرحله ۱۰ روز باقی مانده و احتمالا تا ۹۰ درصد مشارکت افزایش یابد.
مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت کار و رفاه با بیان اینکه بیشترین مشارکت از طرح مربوط به خانوارهای دهکهای پایین جامعه یعنی دهک اول تا سوم درآمدی بوده است، تصریح کرد: بهطورمیانگین ۸۹ درصد خانوارهای این دهکها در طرح مشارکت کردهاند و این موضوع نشان از هدفگذاری و نقطهزنی دقیق طرح در حمایت مستقیم و آبرومندانه از سفره این جمعیت آسیبپذیر دارد.
یحیوی ادامه داد: طی ۸۰ روز اجرای طرح حدود ۲۶.۷ همت منابع مالی جدید با خطای بسیار پایین و با دقت بالا به سفره مردم تزریق شده و تأمین کالا در سقف نیاز طرح و همچنین اختیار عمل در انتخاب نوع کالا و کیفیت آن توسط مردم در کنار فرایند آسان خرید اعتباری تجربه خوبی را در اذهان عمومی شکل داده است.
وی افزایش تولید در کشور از مسیر تحریک تقاضا، بهینهسازی خدمات دولت از محل مدیریت متمرکز بر امور اعتباری و تولید داشبورد مدیریتی، افزایش تابآوری دولت در ارائه خدمات با استفاده اعتباری مردم از خدمات، ایجادنکردن بار مالی جدید بیش از توان برای دولت، پرداخت یارانههای پیداوپنهان از حالت نقدی به اعتباری، اعتبارات خرد غیرمتمرکز بهجای اعتبارات کلان متمرکز فسادزا، حفظ کرامت انسانی موقع دریافت اعتبار، جلوگیری از انحراف یارانهها و نقطهزنی برای رسیدن به مقصود را ازجملهمزایای این طرح عنوان کرد.
منبع: ایسنا