تفاوت قیمت میلگرد آجدار و ساده؛ کدام مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟ نرخ مالیات پرسودترین شرکت‌ها فقط صفر تا ۱۰ درصد بوده است شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را شکست | رشد ۳۶ هزار واحدی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | برای خرید عرضه اولیه «مهر» چقدر نقدینگی لازم است؟ برق ۱۳۸ بانک و اداره پرمصرف در مشهد قطع شد | بانک‌ها در صدر ادارات پرمصرف  ثبت‌نام بیش از ۹۳ هزار مستأجر برای وام ودیعه مسکن | فقط ۵۲ فقره پرداخت شده است طلا و سکه در بازار مشهد گران شد | ورود طلا به کانال جدید (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) تجارت ریلی خراسان رضوی روی ریل رونق قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دلار در کانال ۸۳ هزار تومان جا خوش کرد با ۲۰۰ میلیون تومان رهن در کدام مناطق مشهد می‌توان آپارتمان اجاره کرد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز مرغ و گوشت قرمز در مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش قیمت سینه مرغ جزئیات تغییر در حق بیمه تأمین‌اجتماعی سهم کارفرمایی کارگاه‌های تا ۵ نفر کارگر اعلام شد + لیست ۱۲ ردیف به فهرست اقلام مشمول محاسبه با نرخ ارز ترجیحی اضافه شد + جدول جزئیات قیمت سوخت مایع و برق واحد‌های کشاورزی مشخص شد قیمت عمده‌فروشی میوه و تره‌بار در مشهد اعلام شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی به کیلویی چند رسید؟ قیمت طلای جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد کشف ۲۵ تن خوراک دام قاچاق در مشهد پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | روند بازار صعودی می‌ماند؟ دیجی‌کالا در مسیر پذیرش و عرضه در بورس قرار دارد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) رشد سهام در بازارهای جهانی | جهش قیمت نفت و سقوط نرخ طلا رکورد ورود پول حقیقی به بورس در ۱۳ ماه اخیر شکسته شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) اختلاف نظر نهاد‌های نظارتی و فروشندگان مشهدی در قیمت برنج | حلقه مفقوده کجاست؟ قیمت روز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | فونیکس FX به ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان رسید قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | رشد ۱۷ میلیونی ساینا اتوماتیک خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی از مناطق جنوبی استان آغاز شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت ۴ قلم کالای اساسی تعیین شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۱۳۷ هزار مبارزه با آفت سن گندم در خراسان رضوی، از ابتدای سال تاکنون (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) سرازیر شدن ۵.۵ همت پول حقیقی به بورس | جهش حدود ۸۰ هزار واحدی شاخص کل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز طرح نظارت بر محصولات لبنی و برنج در خراسان رضوی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است

  • کد خبر: ۲۲۵۴۸۳
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی به‌دلیل دریافت مالیات بر ارزش افزوده، خلاف قوانین مصوب مجلس است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به نامه ۳۰ نماینده به هیئت‌رئیسه مجلس در مخالفت با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، گفت: بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ درباره معافیت خدمات حمل‌ونقل عمومی مسافری درون و برون‌شهری، جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. در جزء ۱۳ بند «ب» ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مورخ ۱۴۰۰ نیز این معافیت تثبیت و توسعه یافته و درعین‌حال، ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی مسافری از طریق انعقاد قرارداد نیز مشمول بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون شناخته شده و از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف است؛ هدف اصلی قانون‌گذار کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم در تأمین نیاز حمل‌ونقل به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی بوده است.

وی افزود: درحال‌حاضر روزانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون سفر درون و برون‌شهری در کشور صورت می‌گیرد که از این تعداد ۷۰ تا ۷۵ درصد از سفر‌ها توسط خودرو‌های شخصی است که هیچ‌گونه دستورالعملی نداشته و عملا تحت نظارت و مدیریت هیچ سازمان و مجموعه‌ای نیستند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از سفر‌ها از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی از قبیل مترو و اتوبوس است و بین ۵ تا ۱۰ درصد سفر‌ها نیز از طریق سکو‌های تاکسی‌های اینترنتی شامل بیش از ۵ میلیون سفر داخل شهری و بین‌شهری انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط درصد استفاده مردم از تاکسی‌های اینترنتی به‌دلیل بهره‌بردن این سکو‌ها از هوش مصنوعی، دردسترس و امن‌تر‌بودن، روبه‌افزایش است؛ یعنی در عمل با افزایش سهم این بخش، سهم ۷۰ درصدی سفر‌های خودرو‌های شخصی بدون نظارت کاسته شده و به سکو‌های اینترنتی افزوده می‌شود که این اتفاق بسیار مثبتی برای مدیریت کلان کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال و سامان‌دهی این کسب‌وکار حمل‌ونقلی به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا و بسیار مهم در کشور است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس برآورد، بیش از ۷۰ میلیون کاربر فعال از این سکو‌ها بهره‌مند هستند که با عدم اعمال قانون خدمات ارزش افزوده به بیش از ۷۰ میلیون ایرانی به ازای هر سفر اینترنتی هزینه ۱۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده به صورت غیرقانونی تحمیل می‌شود که باعث ایجاد تورم و گرانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سطح کشور و سوق‌دادن مردم به سمت سفر با خودرو‌های شخصی است و عقبگرد کشور در جهت حرکت به سمت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال را به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: باوجود نص صریح قانون و وجود بخشنامه اختصاصی مبنی بر معافیت تاکسی‌های آنلاین از پرداخت ارزش‌افزوده توسط مردم، اداره‌های مالیات بر اساس ابلاغیه جدید به شرکت‌های تاکسی اینترنتی، اقدام به طلب ارزش افزوده از مردم کرده‌اند که مجلس شورای اسلامی با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی، مخالف است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: درهمین‌راستا سؤالی از وزیر امور اقتصادی و دارایی پرسیدیم مبنی بر اینکه اجرانشدن معافیت ارزش افزوده در خدمات حمل‌ونقل با نص صریح قوانین و سیاست‌های کلان کشور و برنامه‌های دولت سیزدهم برای کاهش هزینه‌های مردم در بخش نیاز‌های اساسی تناقض دارد، لذا با توجه به اینکه در آینده نزدیک با توسعه اقتصاد دیجیتال و زیرساخت‌های هوش مصنوعی در کشور بیشتر سهم سفر‌ها و خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در بستر سیستم‌های نوین صورت می‌پذیرد، توضیحاتی در این خصوص و عدم اجرای قانون توسط سازمان امور مالیاتی به مجلس شورای اسلامی داده شود.

میرتاج‌الدینی گفت که این کار باعث افزایش تورم و کاهش سهم اقتصاد دیجیتال در کشور می‌شود. قوانینی در این حوزه وضع شده که نیازمند بازنگری هستند و باید بحث اقتصاد دیجیتال در آن‌ها دیده شود.

وی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی باید مقررات را در جهت اقتصاد دیجیتال به‌روزرسانی و از ایجاد تورم جلوگیری کند و حمایت از اقتصاد دیجیتال را در دستورکار قرار دهد؛ چراکه حمایت از این حوزه، حمایت از معیشت مردم است و حوزه حمل‌ونقل از اهمیت بسیار بالایی در زندگی مردم برخوردار است و مجلس این افزایش ۱۰ درصدی را خلاف قانون مصوب مجلس سال ۱۳۸۷ در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌داند.

میرتاج‌الدینی در پایان تأکید کرد: دولت باید سعی کند متولی‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به یک نهاد کاهش دهد و از ایجاد نهاد‌های موازی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه هوش مصنوعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری کند؛ چراکه مجلس شورای اسلامی مخالف نهاد‌های موازی در این حوزه است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->