فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص)
سرخط خبرها

قاب‌هایی برای نمایش پیوند دیرینه همسایگان امام رضا (ع) با قرآن

  • کد خبر: ۲۲۷۴۱۵
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
قاب‌هایی برای نمایش پیوند دیرینه همسایگان امام رضا (ع) با قرآن
نمایشگاه مصحف‌المشهد رضوی در خانه تاریخی توکلی برپاست.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایشگاه مصحف‌المشهد رضوی که این روز‌ها درخانه تاریخی «توکلی» مشهد برپاست، حال‌و‌هوای ویژه‌ای به بافت قدیمی اطراف حرم داده است.

اندک ساکنان باقیمانده بافت اطراف حرم رضوی، که از قدیم‌الایام پیوند دیرینه‌ای با قرآن و جلسات قرآن داشتند، اکنون با بازدید از این نمایشگاه خاطرات گذشته خود و بزرگان خانواده خود را مرور می‌کنند. 

به ویژه وقتی پای دیوار‌های قدیمی و خشتی می‌ایستند تا قاب‌های آویخته از تصاویر قرآن‌های قدیمی را ببینید، حسی درچهره‌هاشان هویدا می‌شود که یادآور همان خاطرات گذشته‌شان است.

این حس همان پیوندی است که مسئولان برگزاری این نمایشگاه به دنبال آن بودند؛ یادآوری پیوند میان عاشقان امام‌رضا (ع) و قرآن که سبقه‌ای دیرینه دارد.

در نمایشگاه مصحف‌المشهد رضوی به مناسبت دهه کرامت تصویر ۱۸ قرآن وقفی در کنار تصاویری از وقف‌نامه‌های این قرآن‌ها به نمایش گذاشته شده است.  

قاب‌هایی برای نمایش پیوند دیرینه همسایگان امام رضا (ع) با قرآن

 قرآن‌های خطی و وقف‌نامه‌ها در یک قاب

وقف‌نامه‌ها مربوط به سده‌های میانی هستند و به خط کوفی نوشته شده‌اند.

واقفان این قرآن‌ها هم از اقشار مختلفی بودند و درمیان آنها چهره‌های سیاسی و تاریخی به چشم می‌خورد. برخی از واقفان نیز خانم هستند و برخی دیگر نیز چهره‌های گمنام.  

مسئولان برگزاری این نمایشگاه در میان بازدیدکنندگان اظهار امیدواری کردند که در ادامه، نمایشگاه‌های بیشتر و تخصصی‌تری برگزار کنند.  

به گفته آنها بسیاری علاقمندند تا نمایشگاه‌ها را بر اساس دوره‌های تاریخی و تفکیک شده بازدید کنند. از این‌رو مسئولان برگزاری سعی دارند این مهم را در آینده‌ای نزدیک عملی کنند.   

قاب‌هایی برای نمایش پیوند دیرینه همسایگان امام رضا (ع) با قرآن

خلأ اطلاعات جزئی

با وجود استقبال مطلوب از نمایشگاه، برخی بازدید کنندگان نقد‌هایی هم داشتند. یکی از بازدیدکنندگان با اظهار خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه در یک مکان تاریخی همچون خانه توکلی گفت: برگزاری این نمایشگاه بسیار دلچسب است، اما از نظر من اطلاعات زیادی درباره هر قرآن یا واقف آن داده نشده است. بهتر است اطلاعات بیشتری درباره آنها ارائه شود، زیرا برخی از بازدیدکنندگان خود در این‌باره مطالعاتی دارند و علاقمندند اطلاعات بکر به‌دست آورند.

بازدیدکننده دیگری نیز بیان کرد: دوست داشتم درباره واقفان بیشتر بدانم. گرچه تصویری از هر وقفنامه و واقف در اینجا به نمایش گذاشته شده است و بیان شده که این فرد از چه قشر و گروهی است، اما این تصاویر آدم را ترغیب می‌کند تا بیشتر درباره این شخصیت‌ها بداند بنابراین نیاز است تا اطلاعات جزئی بیشتری در اختیار آنها قرار بگیرد.  

قاب‌هایی برای نمایش پیوند دیرینه همسایگان امام رضا (ع) با قرآن

بازدید رایگان و رونق یک مکان تاریخی

رایگان بودن نمایشگاه نیز از نکاتی بود که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. نکته‌ای که به رویه مسئولان خانه توکلی هم باز می‌گردد؛ کشاندن مردم به خانه تاریخی توکلی و رفت‌و‌امد‌هایی که سبب رونق این مکان تاریخی شود.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->