جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد مراسم گرامیداشت مقام «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در مشهد برگزار شد (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است

  • کد خبر: ۲۲۷۶۲۷
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است
یک شاعر آیینی گفت: من معتقدم در یک پازل همه تکه‌ها باید به درستی در جای خود قرار بگیرند و شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین سیدی با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) درباره شعر آیینی اظهار کرد: شعر رضوی، زیر مجموعه شعر آیینی قرار می‌گیرد. هر شعری که درباره فضائل اخلاقی و محاسن صحبت کند آیینی به حساب می‌آید. شعر مذهبی و اهل‌بیت شاخه‌ای جدا نیست.

شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است

وی افزود: شعر آیینی، به دوبخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود. شعر آیینی در گذشته بسیار فخیم و پر قدرت بوده و تعداد شاعران به نسبت به این زمان بسیار کم بوده و شرایط به شکلی نبوده که همه بتوانند شعر آیینی بسرایند. قالبا شاعران آن زمان با ایهام و کنایه در شعر منظور خود را می‌رسانند.

این شاعر آیینی تصریح کرد: بعد از انقلاب، حجاب‌ها برداشته شده و شاعران به راحتی در این زمینه شعر می‌سرایند و ابراز ارادت می‌کنند. رشد و رویش اصلی شعر آیینی، بعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد.

سیدی خاطرنشان کرد: شاعر شدن مستلزم این است که دامنه وسیعی از اطلاعات را داشته باشی و بعد به شعر سرودن بپردازی به طوری که در شعر‌ها اندیشه باید جریان داشته باشد. بعد از انقلاب تعداد شعر‌ها افزایش پیدا کرد، اما آرام آرام اندیشه از شعر رضوی گرفته شد. به عنوان مثال شعر آمدم‌ای شاه پناهم بده صرفا بیان احساسات است و من معتقدم در یک پازل همه تکه‌ها باید به درستی در جای خود قرار بگیرند و شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است.

وی بیان کرد: عنصر خیال در شعر‌های رضوی پیشرفت چشم‌گیری داشته، اما تا کنون کسی مناظرات حضرت رضا (ع) را به شکل قوی به شعر تبدیل نکرده است. رشد کمی داشته‌ایم، اما در کیفیت شعر، به ظاهر و خیال اهمیت داده‌ایم و از اصل قصه غافل شده‌ایم.

این شاعر آیینی گفت: شاعران آیینی ناحیه خراسان ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند و در آثارشان حداقل یک شعر رضوی سروده‌اند. علی سمرقندی و جواد بنی‌اسدی از شاعران جوانی هستند که شعر رضوی می‌سرایند؛ و در این زمینه بیش از ۵۰ غزل سرودند.

سیدی با اشاره به معروف‌ترین شعر‌ها و شاعر‌ها در زمینه شعر رضوی ادامه داد: معروف‌ترین شاعر رضوی، دعبل خراعی است که همه او را به عنوان شاعر امام رضا (ع) می‌شناسند. این شاعر، شعر مدارس آیات را سروده و برای امام رضا (ع) می‌خواند. در شعر فارسی نمی‌توان گفت که چه کسی در این زمینه بهتر شعر را سروده، اما شعر محمود حبیبی‌کسبی معروف است. ما هر ساله از خادمی که در زمینه ادبیات رضوی زحمت کشیده تقدیر می‌کنیم.  

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->