رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده
سرخط خبرها

پرش ۶۵۰۰ واحدی بازار بورس

  • کد خبر: ۲۲۹۰۵
  • ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
پرش ۶۵۰۰ واحدی بازار بورس
شاخص کل بورس تهران در دومین جلسه معاملاتی هفته بیش از ۶۵۰۰ واحد دیگر صعود کرد و تا مرز ۵۷۴ هزار واحدی پیش رفت.
به گزارش شهرآرانیوز؛ شاخص کل بورس تهران در دومین جلسه معاملاتی هفته بیش از ۶۵۰۰ واحد دیگر صعود کرد و تا مرز ۵۷۴ هزار واحدی پیش رفت. به این ترتیب از ابتدای سال ۹۹ دماسنج اصلی بورس تهران نزدیک به ۷۰ هزار واحد صعود کرده و در دو جلسه اخیر نیز سقف‌های جدیدی را به ثبت رسانده است. در همین حال باید در نظر داشت که شاخص هم‌وزن در صعود به هیچ عنوان از شاخص کل جا نمانده است و به این ترتیب باید گفت که بسیاری از نماد‌های کوچکتر بازار در بازدهی نسبت به میانگین بازار پیشتاز بوده‌اند. این مساله خود به خود برخی از معامله‌گران را نسبت به شناسایی سود ترغیب می‌کند. در این بین سایر عوامل می‌تواند محرک این موج باشد. با این حال در سویه دیگر همچنان تقاضا در بازار سهام قدرتمند است و این موضوع نهایتا برآیندی مثبت برای نماگر‌های سهام در معاملات امروز رقم زده است.

آمارخوانی معاملات امروز
در جلسه امروز، ارزش معاملات خرد بورس در سطح ۵۵۷۷ میلیارد تومان قرار گرفت که عددی در نزدیکی سقف تاریخی این مشخصه است و از معاملات متعادل‌تر در روز جاری خبر می‌دهد. نگاهی به آمار صف‌های خرید و فروش نیز این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

از میان ۳۰۸ نماد فعال در تابلوی امروز بورس، ۲۳۲ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و این در حالی بود که آخرین دادوستد‌های ۲۲۲ نماد در محدوده مثبت ثبت شد. به عبارتی حجم عرضه‌ها در معاملات نهایی مشابه با میانگین دادوستد‌ها پیش رفته است.

۱۵۴ نماد بورسی کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و مجموع تقاضای حاضر در صفوف خرید در حدود ۱۳۳۲ میلیارد تومان بود. در مقابل ۱۹ نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند و ارزش صف‌های فروش بورس در حدود ۱۱۲ میلیارد تومان بود. برای داشتن تصویری کامل‌تر ۲۳۱ نماد بورسی با صف خرید به آخر معاملات رسیده بودند و ارزش این صفوف نیز بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود.

سنگین‌ترین صف‌های خرید بورس به ترتیب به نماد‌های «قرن»، «اخابر»، «زکوثر» و «های‌وب» بود و در مقابل نماد‌های «شلعاب»، «حکشتی»، «تکالا» و «غشان» سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند.

در تابلو‌های اصلی فرابورس از ۱۱۷ نماد فعال ۸۰ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و ۷۵ نماد آخرین معاملات را در محدوده مثبت به ثبت رساندند که رویه‌ای مشابه با دادوستد نماد‌های بورسی را نشان می‌دهد. ۵۸ نماد با صف خرید و ۵ نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند: مجموع تقاضای صف‌های خرید ۵۸۲ میلیارد تومان و مجموع ارزش عرضه‌ها در صف‌های فروش ۳۰ میلیارد تومان بود.

سنگین‌ترین صف‌های خرید فرابورس به ترتیب به نماد‌های «شگویا»، «دماوند»، «توریل» و «فرابورس» تعلق داشت و سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد‌های «کلر»، «فروی» و «ریشمک» شکل گرفت.

در بازار پایه نیز از میان ۱۴۱ نماد فعال ۷۳ نماد با صف خرید و ۲۰ نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند. ارزش صف‌های خرید این بازار ۲۷۷ میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش ۷۵ میلیارد تومان بود.

تردید‌ها و امید‌های بورس‌بازان
به صورت مشخص فعالان بورسی بیش از هر چیز به ورود ادامه‌دار نقدینگی برای ادامه رشد بازار سهام نظر دارند. در صورتی که جریان ورود پول همچنان قدرتمند بماند بعید نیست که این فشار‌های موقت عرضه بار دیگر فروشندگان را پشیمان کند. در عین حال بازگشت رونق نسبی به معادلات اقتصاد جهانی می‌تواند حمایت قابل‌توجهی را از سهام کالایی بورس تهران به عمل آورد. متغیر مهم دیگری که نمی‌توان از آن چشم پوشید نرخ ارز است که بی و یا با واسطه کلیت فضای سهام را متاثر می‌سازد. در صورتی که نرخ ارز به مسیر صعودی خود و به شکل فعلی ادامه دهد بورس تهران نیز با احتمال زیاد هم‌راستا با این عامل مهم حرکت خواهد کرد. در مقابل گشایش‌های سیاسی ممکن است نرخ دلار را در مسیر اصلاح قرار دهد و در این صورت بعید نیست که نقدینگی مسیر خروج از بازار سهام را در پیش بگیرد.

اگر چه وقوع چنین اتفاقی دست کم در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد با این وجود پیشروی بورس در خلاف جهت مطلوبیت عمومی نکته‌ای است که به برخی نگرانی‌ها دامن می‌زند. در مقابل صعود بورس می‌تواند بستر کاملا آماده‌ای را برای عرضه سهام دولتی و تامین منابع از این محل فراهم آورد. موضوعی که در تدوین بودجه سال ۹۹ نگاه ویژه‌ای به آن شده است.

اما آن چه مسیر معاملات امروز را از روز گذشته جدا کرد چندین بعد اساسی دارد: اول آن که امید‌هایی که بازار جهانی روز گذشته در بخشی از بازار سهام فعال کرده بود، با خبر به تعویق افتادن نشستن اوپک‌پلاس جای خود را به نگرانی داد و فشار بر سهام بزرگ کالایی را شدت بخشید.

از سوی دیگر کاهش سطح اعتبارات از ۴۵ به ۳۵ درصد نیز جریان ورود نقدینگی به بازار را تقلیل خواهد داد و این مساله خود می‌تواند در کم‌رمقی تقاضا نشان دهد.

دست آخر بار دیگر فعال شدن ناظر بورس را باید مد نظر داشت. جدا از برخی دستورالعمل‌های ثبت سفارش که روز گذشته ابلاغ شد، ابطال معاملات و توقف برخی نماد‌ها به ظن دستکاری در قیمت رویه دیگری از ابزار‌های ناظر را به نمایش گذاشت. بی‌شک دستکاری‌های قیمتی در همه بازار‌های معتبر مالی به عنوان جرمی بزرگ شناخته می‌شود و مستلزم بررسی و رسیدگی است. با این وجود لازم به نظر می‌رسد تا ناظر بورسی مبانی تصمیم خود را شفاف سازد تا اولا از بی‌اعتمادی‌ها در فضای فعلی کم کند و در عین حال کارآمدی خود را نشان دهد.

منبع: قدس آنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->