تاکید مقام ارشد یمنی بر تداوم ممنوعیت کشتیرانی به سمت بنادر اشغالی فلسطین حمله مجدد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد + فیلم سوناک: لفاظی‌های هسته‌ای مقام‌های روس هیچ توجیهی ندارد شولتس ادعا کرد: روسیه هرگز برای صلح تلاش نکرد کشته‌شدن سه نظامی صهیونیست دیگر در نوار غزه | شمار کشته‌های تل‌آویو به ۱۱ تن رسید خانواده اسرا: نتانیاهو تبادل اسراء را بپذیرد | جان اسرا درخطر است واکنش نتانیاهو و سران اسرائیل به کشته شدن هشت نظامی رژیم صهیونیستی در رفح ارتش یمن دو کشتی عازم اسرائیل را غرق کرد (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد اقتصادی: خط فقر مطلق را اصلاح می‌کنیم | پیش‌بینی نظام جبران پورمحمدی: برنامه ششم زیر ۳۰ درصد اجرا شده است + فیلم دیدار علی باقری و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه یورش پلیس سوئد به تجمع حامیان فلسطین در استکهلم نحوه هلاکت ۸ نظامی اسرائیلی به روایت رسانه‌های عبری واکنش روسیه به بسته جدید تحریمی انگلیس حمید نوری کیست؟+بیوگرافی زلنسکی: برای پایان جنگ، به مسکو پیشنهاد مورد توافق بین‌المللی ارائه می‌دهیم الحوثی: پیام حج، کمک «صادقانه» به ملت فلسطین است حمله موشکی مقاومت عراق به یک هدف حیاتی رژیم صهیونیستی + فیلم
سرخط خبرها

شهید آیت‌ الله سیدابراهیم رئیسی، مرد میدان‌های سخت

  • کد خبر: ۲۲۹۴۶۴
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
شهید آیت‌ الله سیدابراهیم رئیسی، مرد میدان‌های سخت
مروری بر فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی و خدمات شهید آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر رئیسی در کودکی پدر خود را از دست داد تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذراند و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت‌ا... موسوی‌نژاد شروع کرد. در دهه ۵۰ خورشیدی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت‌ا... بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌ا... پسندیده، تحت‌نظر امام‌خمینی اداره می‌شد، تحصیل کرد.

سوابق و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی

درپی اهانت به امام‌خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات در ۱۷دی سال۱۳۵۶ و آغاز حرکت‌های مردمی دکتر رئیسی در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آنها مدرسه آیت‌ا... بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت می‌کرد. وی در این دوران، فعالیت‌های مبارزاتی خود را در قالب ارتباط با علمای انقلابی آزادشده از زندان یا در تبعید، پی گرفت. 

همچنین در تجمعاتی مثل تحصن علما و روحانیان در دانشگاه تهران، شرکت کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در دوره تربیتی خاصی که مرحوم شهیدبهشتی به‌منظور کادرسازی برای تأمین نیاز‌های مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد و به‌دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات گوناگون در مسجدسلیمان، به‌همراه گروهی از طلاب در به منظور فعالیت‌های فرهنگی به آن منطقه رفت. 

پس از بازگشت از مسجدسلیمان، مجموعه سیاسی‌عقیدتی پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد. ورود آیت‌ا... رئیسی به عرصه مدیریت از سال۱۳۵۹ و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهیدقدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد. موفقیت او در سامان‌دهی وضعیت پیچیده این شهر موجب شد پس از دو سال در تابستان۱۳۶۱ هم‌زمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز به او بسپارند. 

حضور هم‌زمان آیت‌ا... در این دو مسئولیت، برای مدتی ادامه یافت تا آنکه به‌عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این سمت خدمت کرد. دکتر رئیسی سال۱۳۶۲ در بیست‌وسه سالگی با دکتر جمیله‌سادات علم‌الهدی، دختر ارشد آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی، ازدواج کرد.

مرد میدان‌های سخت

آیت‌ا... رئیسی در سال۱۳۶۴ به سمت جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی‌اش در تهران آغاز شد. به‌دنبال موفقیت وی در حل پرونده‌های قضایی پیچیده، امام‌خمینی در احکامی ویژه و مستقیم، ایشان و آیت‌ا... نیری را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها ازجمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مأمور کرد. 

بعد از رحلت امام (ره) آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی با حکم رئیس قوه‌قضاییه وقت، به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به‌مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. او از سال۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که خدمتش در این سمت تا سال۱۳۸۳ ادامه یافت. آیت‌ا... رئیسی از سال۱۳۸۳ تا سال۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه‌قضاییه بود. 

او به‌عنوان یکی از مسئولان ارشد قضایی کشور، مسئولیت سازمان‌دهی و اداره تشکیلاتی این مجموعه را برعهده داشت و از سال ۱۳۹۳ تا اسفند۱۳۹۴ نیز به‌عنوان دادستان کل کشور خدمت کرد. او از سال۱۳۹۱ تا سال۱۴۰۰ با حکم رهبر معظم انقلاب، دادستان ویژه روحانیت نیز بود.

در سال۱۳۷۶، به پیشنهاد برخی اعضای مؤثر جامعه روحانیت مبارز ازجمله آیت ا... مهدوی‌کنی و با تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت، به عضویت آن شورا درآمد. در اسفند۱۳۹۴، آیت‌ا... رئیسی با حکم آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای به تولیت آستان‌قدس رضوی منصوب شد. 

سیدابراهیم رئیسی در سه سال فعالیت در سمت تولیت آستان‌قدس‌رضوی، اقدامات مهمی در چارچوب خدمت مؤثر به حرم نورانی حضرت ثامن‌الحجج (ع) و خدمات‌رسانی به زائران این بارگاه قدسی در پایتخت معنوی ایران اسلامی انجام داد. آیت‌ا... رئیسی در ۱۶اسفند۱۳۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه‌قضاییه منصوب شد. وی سال۱۴۰۰ با شرکت در سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، با کسب بیش از ۱۸میلیون رأی مردم در انتخابات ۲۸خرداد همان سال، رئیس‌جمهور ایران شد.

 آیت‌ا... رئیسی در سال۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان‌جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که با کسب اکثریت آرای مردم انتخاب شد. دو سال پس از حضور در این مجلس، خبرگان ملت او را به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه برگزید و عضویتش در این جایگاه، تا اتمام دور چهارم، با رأی نمایندگان مجلس خبرگان تمدید شد.

آیت‌ا... رئیسی در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در اسفند۱۳۹۴ نیز با کسب اکثریت قاطع آرا برای دومین‌بار به‌عنوان نماینده مردم شریف خراسان‌جنوبی برگزیده شد. همچنین در اسفند۱۳۹۷ و در جریان برگزاری ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، به‌عنوان نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و تا پیش از شهادت، همچنان نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری بود. در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفند۱۴۰۲، آیت‌ا... رئیسی با کسب ۸۲.۵۷درصد آرای مردم برای سومین‌بار به مجلس خبرگان راه یافت.

سوابق علمی

سیدابراهیم رئیسی در حوزه علمیه قم، اصول فقه را نزد آیت‌ا... مروی، لمعتین را نزد آیت‌ا... فاضل‌هرندی، رسائل را نزد آیت‌ا... موسوی‌تهرانی، مکاسب محرمه را نزد آیت‌ا... دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌ا... خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت‌ا... ستوده و آیت‌ا... طاهری‌خرم‌آبادی و کفایه را نزد آیت‌ا... سیدعلی محقق‌داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت‌ا... مشکینی و آیت‌ا... خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌ا... احمد بهشتی و دوره شناخت را نزد آیت‌ا... مطهری و بالاخره نهج‌البلاغه را نزد آیت‌ا... نوری‌همدانی آموخت.

سیدابراهیم رئیسی، درس خارج اصول را نیز نزد آیت‌ا... سیدمحمدحسن مرعشی‌شوشتری و آیت ا... هاشمی‌شاهرودی و خارج فقه را نزد آیت‌ا... آقامجتبی تهرانی و آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، تلمذ کرد. او پیش از پایان دوره سطح توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یابد و پس از دفاع از پایان‌نامه خویش در سال۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکتری مدرسه عالی شهیدمطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی، ادامه تحصیل دهد. 

وی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک سطح ۴ حوزه شد و درنهایت رساله دکتری خود را با موضوع «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکتری فقه و حقوق در مدرسه عالی شهیدمطهری نائل شد. 

علاوه‌بر مسؤلیت‌های کلان کشوری، بنا به توصیه مکرر آیت‌ا... مهدوی‌کنی و آیت‌ا... آقامجتبی تهرانی درباره حفظ ارتباط درسی خود با طلاب، از سال۸۰ تاکنون به‌عنوان مدرس در مدارس علمیه تهران ازجمله مدرسه مجد، مدرسه امیرالمؤمنین (ع)، مدرسه امام حسین (ع) و مدرسه مروی به تدریس سطوح عالی حوزه همچون رسائل و مکاسب، کفایتین و قواعد فقهیه مشغول بود و بعد از عزیمت به مشهد مقدس از ابتدای سال۱۳۹۵ در مدرسه عالی نواب، به تدریس در موضوع «فقه وقف» پرداخت. آیت‌ا... دکتر رئیسی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه امام‌صادق (ع) و مدرسه عالی شهیدمطهری و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس دروس تخصصی فقه قضا، فقه اقتصاد، اصول فقه و قانون مدنی پرداخته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->