نابینایی ۹ نفر در بیمارستان چشم‌پزشکی نگاه| سه نفر از کادر درمان تعلیق شدند نشست «نقش قانون عفاف و حجاب در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در مشهد برگزار شد حجاب یک مسئله تمدنی و وجه تمایز ما با دنیای غرب است روماتیسم مفصلی ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد معاون دادستان مرکز خراسان رضوی: بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها ناشی از بی حجابی و بی‌بند و باری است ۱۵۰ دستگاه تلفن همراه سرقتی در مشهد کشف شد (۲ دی ۱۴۰۳) حق حبس در نکاح چیست و چه آثاری دارد؟ اصول رانندگی در زمان یخبندان و لغزندگی جاده | لغزندگی و رانندگی سقوط مرگبار بالگرد آمبولانس در ترکیه + فیلم عذرخواهی رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص حادثه نابیناشدن ۹ نفر در بیمارستانی در تهران تعداد پشت‌نوبتی‌های جهیزیه به صفر خواهد رسید مدارس کردستان فردا (۳ دی ۱۴۰۳) حضوری است آسیب‌دیدگان اجتماعی بیمه سلامت می‌شوند سالمندشدن جمعیت چه مشکلاتی به دنبال دارد؟ آیا خیار‌های توخالی برای خوردن بی‌خطر هستند؟ کمبود مدرسه در خیابان شهید آرمون مشهد و اطراف آن همچنان پابرجاست | روزنه‌های امید برای حل مشکل کمبود مدرسه هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای مشهد و ۸ کلانشهر دیگر (۲ دی ۱۴۰۳) چگونه از کلاهبرداری‌ در خرید و فروش طلای آنلاین جلوگیری کنیم؟ رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی: مشکلات و تنگنا‌های موجود باید با کار جهادی و تلاش مضاعف رفع شود انجام ۷ هزار تست HIV و شناسایی هفت مورد جدید در مشهد ۵۲ درصد سالمندان را زنان تشکیل می‌دهند توجه وزارت ورزش به قاچاق مکمل‌ هشدار پلیس فتا درخصوص برخورد با سازندگان ویدئو‌های چالشی اینستاگرامی ۳۸ درصد فرهنگیان نیازمند مسکن هستند نزاع مرگبار در دورهمی خانوادگی + عکس وزیر آموزش و پرورش: امتحانات نهایی به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد  ۹۶ درصد افراد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکشنبه، ۲ دی ۱۴۰۳) | تداوم روند افزایش دما تا پایان هفته جاری جزئیات طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران اعلام شد فرودگاه مشهد، میزبان ۱۱۰ بانوی نخبه در پروازی با کادر و خلبان زن | پرواز «ایران بانو» به مشهد آمد (۲ دی ۱۴۰۳) + عکس و فیلم تعویق اعلام نتایج اعتراضات آزمون کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش وعده ساخت ۵هزار مدرسه از محل مولدسازی در خراسان رضوی
سرخط خبرها

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

  • کد خبر: ۲۲۹۹۸۶
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
۵ روز پس از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش، هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه نخستین گزارش خود از این حادثه را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، به برخی از ابهامات پاسخ داده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ۵ روز پس از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش در ارتفاعات ورزقان، هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه نخستین گزارش خود از این حادثه را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، به برخی از ابهامات پاسخ داده شده است. در این گزارش، با کمک یکی از کارشناسان صنعت هوایی به بررسی دقیق‌تر حادثه پرداخته شده است.

مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن انتشار نخستین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه اعلام کرد: «به اطلاع مردم عزیز و شریف ایران اسلامی می‌رساند هیئت عالی‌رتبه ستادکل نیرو‌های مسلح برای بررسی ابعاد و عوامل به‌وجودآورنده سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور، شهید حضرت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و همراهان آن شهید والامقام با سازمان‌دهی گروه‌های کارشناسی تخصصی و فنی صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۵:۳۰ بامداد از تهران اعزام و رأس ساعت ۹ صبح همان روز در محل سانحه بالگرد حاضر شدند. بخش قابل‌توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می‌توانست در وقوع سانحه دخیل باشد، جمع‌آوری شده است.

در این گزارش، ۶ مورد به‌عنوان موارد قطعی اعلام شده که در گفتگو با یکی از کارشناسان خبره صنعت هوایی به واکاوی آن‌ها پرداخته شده است. باوجوداین، طبق آنچه در این گزارش آمده، برخی از اقدامات برای اظهارنظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی است.

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس جمهور

۱- بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده  حرکت کرده و از مسیر تعیین‌شده پروازی خارج نگردیده است

توضیح: همه پرنده‌ها شامل بالگرد و هواپیما باید طبق طرح پروازی که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، پرواز کنند و مجاز به تغییر مسیر و حتی تغییر ارتفاع و شرایط پروازی نیستند. در این حادثه نیز طبق بررسی‌های اولیه، بالگرد حامل رئیس‌جمهور در مسیر از‌پیش‌تعیین‌شده پرواز کرده و محل وقوع حادثه نیز درست در مسیر پروازی بالگرد قرار داشته است.

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس جمهور

۲- حدود یک‌ونیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه‌دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار نموده است

توضیح: در پرواز‌های گروهی مثل این پرواز که ۳ بالگرد حضور داشتند، به جهت هماهنگی و ایمنی بیشتر هر ۳ بالگرد با یکدیگر در ارتباط هستند. علاوه بر آن، بالگرد‌ها از طریق مکان‌یاب نیز مسیرشان مشخص است، اما ممکن است شرایط جوی این ارتباط را مختل یا قطع کند.

توضیحات یک کارشناس صنعت هوایی درباره نکات کلیدی سقوط بالگرد رئیس جمهور

۳- آثار اصابت گلوله یا موارد مشابه آن در اجزای باقی‌مانده بالگرد سانحه‌دیده مشاهده نشده است

توضیح: در صورتی که گلوله به‌وسیله پرنده اصابت کند، به دلیل شرایطی که پرنده دارد آن را متلاشی می‌کند و چیزی از آن باقی نخواهد ماند. در این حادثه بر اساس تصاویری که منتشر شده، اتاقک کابین، سکان، بخش‌های انتهایی، در‌ها و ... بالگرد سالم مانده است و از سویی هیچ نشانه‌ای از برخورد گلوله یا وسیله‌ای تهاجمی بر بالگرد دیده نمی‌شود.

۴- بالگرد سانحه‌دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش‌سوزی شده است

توضیح: در بالگرد، ۳ ضلع مثلث آتش وجود دارد. موتور حرارت بالایی دارد، مخزن پر از بنزین، و هوا هم در جریان است. در این شرایط کوچک‌ترین حادثه و شوکی ممکن است به آتش‌سوزی و انفجار پرنده منجر شود. بالگرد حادثه‌دیده همراه با ۸ سرنشینی که داشت، حدود ۲ هزار کیلو وزن داشت و اگر بالگردی با چنین‌وزنی سقوط کند، در ثانیه اول با سرعت ۱۰ متربرثانیه، در ثانیه دوم با سرعت ۲۰ متربرثانیه و در ثانیه سوم با سرعت ۳۰ متربرثانیه سقوط خواهد کرد.

۵- به دلیل پیچیدگی منطقه، مه‌گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده و در طول شب نیز استمرار می‌یابد و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیرو‌های زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.

توضیح: پیش‌تر ستادکل نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که: به دلیل حضور پهپاد‌های پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دیددرشب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، اما این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت نقطه دقیق حادثه توسط نیرو‌های امدادگر زمینی و پهپاد‌های ایرانی نیرو‌های مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

۶- در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی نیز مورد مشکوکی مشاهده نگردیده است.

توضیح: همه پرنده‌ها هنگام پرواز، با برج مراقبت فرودگاه مبدا و مقصد در ارتباط هستند و فرودگاه به آن‌ها طرح پروازی ارائه می‌دهد که شامل مسیر پرواز، ارتفاع، سرعت و جهت باد، شرایط مسیر و... است. فرودگاه‌هایی که در اطراف محل حادثه قرار دارند شامل تبریز، ارومیه، پارس‌آباد و اردبیل هستند و باید دید که بالگرد با کدام فرودگاه در ارتباط بوده است. از طرفی، در جیب کنار صندلی خلبان یک کتابچه کوچک و قطور قرار دارد که توپوگرافی و نقشه در آن وجود دارد. از این گذشته، خلبان‌ها معمولاً یک تبلت در اختیار دارند که مسیر را از طریق آن کنترل می‌کنند.

نکته مهم: در پایان اولین گزارش سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، آمده است: بخش قابل‌توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با سانحه بالگرد یادشده جمع‌آوری شده است و برای بررسی برخی از قطعات و اسناد، نیاز به زمان بیشتری است که پس از اتقان‌سنجی و کار تخصصی و کارشناسی دقیق‌تر در اطلاعیه‌های بعدی به سمع و نظر ملت شریف و انقلابی ایران خواهد رسید؛ لذا تقاضا دارد به اظهارنظر‌های غیرکارشناسی که براساس گمانه‌زنی‌های بدون اطلاع دقیق از واقعیات صحنه یا بعضاً با هدایت رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی و... منتشر می‌گردد، توجه نشود.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->