پوتین برای نخستین بار در ۲۴ سال گذشته به کره شمالی می‌رود علت ثبت نام نکردن محمد مخبر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ چیست؟ ستاد مرکزی انتخاباتی سعید جلیلی در مشهد افتتاح شد اولین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ آغاز شد + فیلم (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) هند و آمریکا بر ادامه همکاری‌های استراتژیک تأکید کردند درخواست ولیعهد سعودی برای آتش‌بس و تشکیل کشور فلسطین آمریکا دو فرد و پنج نهاد را در ارتباط با یمن تحریم کرد سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه پیگیری‌ها برای آزادی هر چه زودتر بشیر بی آزار ادامه دارد زخمی شدن ۱۶ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) رئیس صداوسیما: سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است تجاوز نظامی جدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن لحظه ورد کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به صداوسیما برای حضور در اولین مناظره+ فیلم جزئیات جدید از اولین مناظره تلویزیونی انتخاباتی ۱۴۰۳ نمایندگانی از دفتر رهبری به منزل شهید امیرعبداللهیان رفتتند ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با رئیس مجلس خبرگان دیدار کردند فیلم | لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر معظم انقلاب در جریان عیادت از آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به مسلمانان جهان به‌مناسبت عید قربان از هفتم اکتبر حزب‌الله لبنان ۵ هزار موشک به سوی اهداف رژیم صهیونیستی شلیک کرد اولین مناظره امشب ساعت ۲۰ با موضوع اقتصاد برگزار می‌شود
سرخط خبرها

پوتین پیشنهاد وزارت خارجه روسیه برای حذف نام طالبان از لیست سیاه را بررسی می‌کند

  • کد خبر: ۲۳۰۵۹۹
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
پوتین پیشنهاد وزارت خارجه روسیه برای حذف نام طالبان از لیست سیاه را بررسی می‌کند
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان می‌گوید که وزارت خارجه و دادگستری روسیه در گزارشی به رئیس جمهور این کشور گفته‌اند که طالبان را می‌توان از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از اسپوتنیک افغانستان، وزارت خارجه و دادگستری روسیه به پوتین گزارش داده‌اند که طالبان را می‌توان از لیست سازمان‌های ممنوعه حذف کرد.

این طرح درحالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز روسیه درمورد خروج نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور نیز صحبت کرده بود.

در سال ۱۹۹۹ شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۱۲۶۷ را تصویب کرد که در آن طالبان مسئول تامین پناهگاه و آموزش برای تروریست‌های بین‌المللی شناخته شد. چندماه بعد، پوتین دستور اجرای قطعنامه سازمان ملل و اعمال تحریم‌ها علیه طالبان را امضا کرد.

سپس در سال ۲۰۰۳ دادگاه عالی روسیه جنبش طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت و مطرح کرد که این گروه با نیرو‌های مسلح غیرقانونی در چچن ارتباط دارد و سعی دارد قدرت را در ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان به دست گیرد.

اما بازگشت طالبان به قدرت و نزدیکی روسیه به افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان منجر به آن شده است که بحث بر روی بررسی حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی در دستور کار این کشور قرار بگیرد. به طوری که در آوریل سال جاری مقامات روس اعلام کردند که مسکو درحال بررسی حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی خود است.

دیمتیری پسکوف، دستیار نزدیک رئیس جمهور روسیه و سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید: روسیه درحال کار بر روی حذف طالبان افغانستان از فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوع است. یک روز پیش از این اظهارنظر، وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که درحال بررسی برای خروج طالبان به عنوان یک جنبش تروریستی است.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان تاکنون هیچ کشوری این گروه را به عنوان حاکمان جدید افغانستان به رسمیت نشناخته‌اند. در این میان تعاملات با طالبان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی جریان دارد.

در این بین روسیه روابط فزاینده‌ای را با حکومت سرپرست آغاز کرده است که یکی از اهداف آن را می‌توان تلاش این کشور به عنوان تامین کننده امنیت منطقه‌ای به ویژه پس از خروج آمریکا از افغانستان عنوان کرد.

از طرف دیگر، برای مسکو آسیای مرکزی در همسایگی با افغانستان یکی از مناطق حیاتی این کشور محسوب می‌شود که امنیت آن برای مسکو قابل توجه است. در همین راستا باید گفت که طرح سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۲۳ ادغام افغانستان در فضای اوراسیا برای همکاری است.

در نتیجه این کشور در تلاش است تا ضمن گسترش ارتباطات خود و اعتمادسازی بین دو کشور به اهداف منطقه‌ای خود نائل شود. اما این اقدام برای طالبان نیز برد بزرگی خواهد بود.

در صورت تصویب این قانون از سوی روسیه این کشور نخستین کشوری خواهد بود که به حکومت جدید افغانستان مشروعیت می‌بخشد.
گفتنی است این مشروعیت از سوی کشوری صورت می‌گیرد که خود از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در نتیجه این یک پیروزی برای طالبان خواهد بود. 

چرا که از یک سو نشان می‌دهد که طالبان در لابی‌های بین المللی خود موفق عمل کرده در نتیجه وجهه بین المللی این گروه ارتقا خواهد یافت و از سوی دیگر، می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای کشور‌های دیگر.

منبع: ایراف

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->